Jump to content

12V-dimmer til innebelysning

bjoris

Recommended Posts

Siden jeg nå har nede tak og vegg som skjuler instrumentpanelene lurer jeg på å sett inn dimmer til lysene i båten. I mørket blir det altfor lyst.

Jeg har vanlige lys med bryter i taket i kabin. På samme bryter er det koblet et lys på toalettet og et mindre over pentry. Videre er det montert to leselamper i forpigg og en i stikk-kabinen bak.. Jeg kan leve med å ha en dimmer på alt, selv om det ikke er 100%. Det viktigste er å kunne dimme når roen senker seg...

Noen som har skisser på hvordan dette kobles? Skal ned i båten nå og prøve å få orden på viskeren, skal ta noen bilde av hvordan bryter og ledningene er her...

Redigert av Andreas (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Her er bilde av hvordan det ser ut på baksiden av bryteren. Det er den som det går en blå ledning til i venstre del av bildet. Ser det er ledig 2 pinner til i bryteren, noen som vet hva disse kan brukes til???

Bryter_for_innvendig_belysning.JPG

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Av bildet på bryter så er det sikkert + 12V som går inn på bryter med rød ledning. Blå ledning ut fra bryter går da til lamper. Du skal da bare koble dimmer mellom bryter og lampe. En DC dimmer, hvis den er elektronisk omformer DC til pulser. Du må da føre inn minus for at den skal virke. Hvis du bruker et vanlig potmeter som er trådviklet trenger du ikke minusen. Tegning viser den elektroniske typen. Husk å sjekk at du kobler pluss og minus riktig med universalinstrument

Dimmer.jpg

Takk for tips.

Min lokale forhandler har bare to versjoner, en på 2 amper og en på 100 watt. Prisforskjellen her er betydelig, sistnevnte koster 600!

Jeg trenger nok den på 100 watt siden jeg har ialt 6 lys som er koblet på samme bryter. Jeg har ikke sjekket pærene, men tipper de er 10 watt min hver, mulig spottene er 5 watt? Uansett kommer jeg jo over 2 amper (det er vel ca 25 watt?)

Når det bare det ene lyset i taket i kabinen som er plagsomt sterkt lys i. Dimmer på spottene er ikke nødvendig og spesielt ikke når alt henger sammen. Alternativet er å koble om og finne en ledig bryter slik at lysene blir fordelt på to sikringer. Kvir meg litt med å sette igang en slik operasjon..., men er det andre fordeler med disse dyre dimmerene enn at de tåler mer strøm?

Et dumt spørsmål til, sparer jeg strøm hvis jeg bruker dimmeren, f.eks om jeg halverer lysstyrken eller går denne "bort" i dimmeren...? (jepp, jeg har lite peiling på elektrisk)

Redigert av bjoris (see edit history)

Å dimme lyset er en fin måte å spare strøm på.

Kan du forklare dette, hvor blir det av den strømmen "du ikke bruker"?? :confused:

På vekselstrømsdimmer sparer strøm man ved at man faseforskyver sinusen på hhv. strøm og spenning???

Noen som kan av/bekrefte??

De fleste elektroniske dimmere for 12v likestrøm er pulsbredde modulert. Det vil si at man slår lasten av og på i pulser.

Har man en lyspære til last blir denne slått av i korte tidsrom når man begynner å dimme lyset. perioden pæra ikke får strøm øker jo mer man dimmer ned. I perioden pæra ikke får strøm er forbruket null, så "effekten" blir ikke borte noe sted slik som feks på en variabel motstand.

Frekvensen det pulses med er så hurtig at øyet ikke klarer å oppfatte dette som pulser

På dimmeren til Clas står det max 60 watt - og om du ikke skal felle inn, kommer det ei ramme i tillegg på ca 60,-

Den virker litt "plastic" på meg - litt skjeiv i akslingen .... men den fungerer.

Men det som kanskje er viktigere er at den støyer på VHF'en - og det ganske så. Jeg har derfor i tillegg beholdt den

gamle bryteren slik at jeg kan ha på innelyset (da på fullt) og fortsatt bruke VHF'en.

-ko :diving:

Jeg har lagd en dimmer som foreløpig kun er montert i Jeppe 22 samt et eksemplar av Seaco 1030 (3 stk). Den er elektronisk og er lagd slik at man kan bruke hvilke bryter man vil bare den har to poler med fjær samt nøytralt midtpunkt. Carling switsh har dette (flere brytere i parallell er helt ok). Selve dimmeren kan plasseres hvor som helst.

Funksjone er: et trykk på opp -> lyset toner opp til full styrke i løpet av ca. 4 sekunder. Tilsvarende ned. Hvis bryteren holdes inne i mer enn 0,5 sekunder begynner lyset å tone opp eller ned avhengig av om man trykker opp eller ned. Når så bryteren slippes, stopper dimmingen på det nivået man da har. Forsyningspenning er 8 -30VDC/100W

IMG_2888.jpg

Takk for det.

Tja det skulle ikke være så farlig. Det er jo bare å skru ut to skruer så ser man hva det er. Det er basert på en AVR prosessor med PWM utgang. Jeg har også en annen software versjon som viser PWM i % på display samt om man dimmer manuelt eller automatisk. For de som måtte ønske det, så vil den være programmerbar via ISP (in circuit programming. Det er ledige IO så dette er noe for hobby programmereren. Man kan f.eks. legg inn når den skal slå seg av hvis man glemmer å slå av selv. Har også prøvd å kople til en bevegelses sensor som fører til at lyset blir slått på hvis man blir detektert. Mange muligheter her.

Det med bilde fikk jeg ikke til, men du klarte tydligvis å åpne det likevel :-)

Jeg lager for salg, men har ikke markedsført dem. Jeg har tatt kr. 800,- inkl. mva. Foreløpig er det kun kjøpt inn komponenter til 40 dimmere og hver må loddes opp for hånd og deretter programmeres og testes. Jeg har 6 stk. ferdig som vist på bildet. Den kan kun brukes til glødelamper og diodelys. Når det gjelder diodelys, så må jeg teste litt for å se om programmet må foradres for at lysintensiteten skal bli lineær fra min til max.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...