Jump to content

Bokanmeldelse - maritim litteratur

avmønstret5

Recommended Posts

Å lese maritim litteratur i vintermørket er vel en ikke helt ukjent beskeftigelse for båtfolk.

Mange her er glad i å skrive, og dersom noen leser like mye, kan det være mye bra litteratur som kan deles med andre. Her kan en jo dele det opp i fag- og annen maritim litteratur (reisebeskrivelser- romaner). En liten (eller stor) beskrivelse (bokanmeldelse) om sin egen opplevelse av det en har lest, kan det gi andre lyst eller ulyst til å lese. En bok kan oppleves forskjellig og kanskje også gi grunnlag for bra diskusjoner.:sailing:

Jeg lansere dette i første rekke som et forslag som kanskje også bør vurderes og bearbeides av redaksjonen

På nattbordet i høst vinter:

the_chich_man.jpg

"Jorden rundt med Gypsy Moth" av sir Francis Chichester. En nøktern (les: knusktørr) skildring av den på datiden raskeste solo verdensomseiling. Interessante betraktninger om Gypsy Moth IVs dårlige sider som sjøbåt. Langt, smalt og tungt er ikke nødvendigvis saliggjørende - selv ikke fra Englands fremste konstuktører Illingworth & Primrose. En ypperlig bok for å sovne av - tørt skrevet om et interessant emne...

7.jpg

"Vi, de druknede" av Carsten Jensen. En storslått roman om sjøfartsbyen Marstal på Ærø, sør for Fyn. Handlingen strekker seg over alle verdenshav og to århundrer. En allestedsnærværende kollektiv fortellerstemme ('vi') gir et frodig innblikk i Marstals liv og forhold til havet. Anbefales som en stor roman - ikke bare for nautisk interesserte.

compcruis.gif400134.JPG

"The Compleat Cruiser" av L. Francis Herreshoff. En lærebok i gleden av å ferdes i (seil)båt fra mesteren selv. Lærebokstoffet er flettet inn i en fortelling om tre båter på tur langs nordøstkysten av USA. LFHs grunnholdning er at 'det enkle er det beste' og har ikke mye godt å si om nymotens forkrommede fartsmonstre eller ukomfortable regattamaskiner. Men den som fortsatt har litt igjen av romantikeren i seg vil finne mye å glede seg over i The Compleat Cruiser. Obligatorisk i enhver romantikers båtbibliotek.

Redigert av HaHa (see edit history)

Jeg blir aldri lei Joshua Slocums "Sailing Alone Around The World.

Her er omtalen hos Natisk Forlag: http://www.nautisk.no/show/(category)/431

Sailing Alone Around The World

Joshua Slocum's epic solo voyage around the world in 1895 in the 37-foot sloop Spray stands as one of the greatest sea adventures of all time. It remains one of the major feats of single-handed voyaging, and has since been the inspiration for the many who have gone to sea in small boats. Slocum's account of his epic voyage is a classic narrative, which continues to enjoy immense popularity

Jeg vet ikke hva som driver meg til det, men jeg må lese den hver sommer - har sikkert lest den mer enn 10 ganger.

Hver gang fasineres jeg over Slocums evne til å beskrive havets krefter og menneskets ydmykelse på havet.

:sailing:

Kan jo legge til:

Lune havner ( stavanger aftenblad) http://kundesenter.aftenbladet.no/privat/shop/book/

"Oppdag Ryfylket" (Med båt og bil i Ryfylket av kulturhuset forlag)

Opplev Ryfylkeøyene ( Stavanger Turistforening)

Lykken i livet er å gjøre det man elsker å gjøre, ikke prestisjen man oppnår og summen penger man har i banken.

http://severines.blogspot.com/

• 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...