Pelle Startet 7.November.2003 Link til dette innlegget Startet 7.November.2003 Hei! Noen av dere bor ombord, vet jeg. Så gjør jeg. Min dieselvarmer (Ardic) har problemer med å holde stand. Stadig vekk er det noe feil. Enkelte her har vel Kabola ?? Har såvidt sett brosjyre med E10, i overkant av 10kW. Hvis jeg anskaffer en slik, er det noe jeg må tenke på før jeg anskaffer den ?? Jeg har et opplegg med radiatorer og defroster fra før. Noen som vet om en Webasto 11-12kW kan kjøres døgnet rundt ?? Andre forslag ?? Pelle Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 7.November.2003 Link til dette innlegget Svart 7.November.2003 skal du brenne kontinuerlig er det bare Dicinson osv som duger. Pottebrenner, ingen krav til strøm, ingen elektronikk. Litt kostbar i innkjøp, billig i drift. Finnes fler av samme typen, Flembring ( dansk ) , en svensk type.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Tine IV Svart 7.November.2003 Link til dette innlegget Svart 7.November.2003 Heisann,jeg bor ikke i båten ,selv om kona mener det .Den siste tia nå så har min webasto stått på i det lange og det breie ,den funker helt topp.Men hadde litt tull med og få strta den,fant fort ut den feilen.Den må ha topp batteri får å starte.Men mere over til et svar i din retning kansje Ser i Maritim bladet mitt , Refleks oljeovn må vel være tingen vis du skal bruke den 24 timer i døgnet .Den går på diesel , trenger ikke strøm og kan stå på døgnet rundt,men det koster jo litt da syntes jeg ,men hva gjør ikke det .Eksempel Refleks 66MK 1600 watt 450mm høy 165 brei røkrørdiam 70mm og høyde 345mm . Forbruk 0,12 - 0,30 l/t pris 6530- Denna hadde jeg satsa på hvis jeg skulle hatt varme døgnet rundt trur jeg , ser jo veldig bra ut og ok i drift og vel ? Bare sånn får og nevne det så har dem fra 1600 watt til 5800 watt 1000- kroner forskjell i pris ettersom jeg kan se.Men du kan jo sjekke dette så jeg ikke sitter og taster bare tull her,er litt seint og kroppen er sliten og trøtt så kansje på tide og litt PS: Har handla litt fra Maritim i det siste til min "nye" båt ,etter det fikk jeg en tilbudskatalog i posten,der er det mange bra tilbud i forhold til veil pris.Der ser jeg nå at den ovnen jeg nevner til 6530 - koster 5875- i tilbudskatalogen,ser desuten ikke noe spes forskjell på 66M og 66MK bortsett fra en 1000 lapp da Nei detta blei mye,håper det ikke blei bare surr da . TINE II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Sun Flyer Svart 7.November.2003 Link til dette innlegget Svart 7.November.2003 Hei, Jog bor i båt og har webasto airtop 3500. Den er ofte på døgnet rundt og har enda ikke sviktet. Men hele greia er bare et halvt år gammelt, så jeg vet ikke hvordan det blir i lengden og jeg aner heller ikke hva jeg gjør den dagen den svikter... Viggo, Jeannau sun odyssey 35 Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
M/S Bastard Svart 9.November.2003 Link til dette innlegget Svart 9.November.2003 Må bare få si at Refleks er bra! Jeg fyra kontinuerlig hele forrige vinter når det var så kalt. Den sto da på lavest effekt og med 20- ute hadde jeg ca. 5+ i båten. Den er litt dyr i innkjøp men billig og fyre med. Du kan fyre med diesel og parafin. Men skal du fyre med parafin må dy ha annen dyse! Sitér dette innlegget Link to post
Fenris Svart 9.November.2003 Link til dette innlegget Svart 9.November.2003 Har montert inn Flemings pottebrenner med sløyfe til sentralvarme og med termostat og hele kostebinneriet. Kjempe ovn!! Med radioatorer rundt i hele båten, totalt ca 15 m rør har jeg en liten sirkulasjon pumpe som frakter vannet. Har dog et lite problem som noen kanskje kan gi tips om. Ovenen er montert nede i båten. Det går ca. 1,5 m med fleks rør opp til skrog gjennomførinmgen og rett opp i en H pipe. Allikevel blåser ovenen ut ved mot vind. Hva må jeg gjøre ??? "Helårs kaptein" Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 9.November.2003 Link til dette innlegget Svart 9.November.2003 Det kommer an på hvor pipa er montert! hvis den står nærme feks. hytta på båten eller noe annet som står og skjermer for pipa må pipa være høyere. Da ungår du nedslag i pipa! Dette står det om i veiledningen til Refleks ihvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Svart 9.November.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.November.2003 Takker for svar! Hvor finner jeg info om Fleming spesielt, men også Refleks ?? Jeg må vel opp i 10kW for å få nok varme til min motorbåt på 47' ?? Har sendt en forespørsel til Dickinson og Kabola folkene, så får vi se..... Noen andre her som er forbanna på sin Ardic 091 D som smelter motstander til glødeplugger m.m. ?? Har 24V anlegg + varmer, men glødepluggen er 12V med en mostand koblet på . Denne har smeltet av 2 ganger i løpet av 2 uker nå. J... kaldt i båten uten.... Er det spenningen, eller hva som tar knekken på disse ?? Pelle Sitér dette innlegget Link to post
H.H Svart 9.November.2003 Link til dette innlegget Svart 9.November.2003 Sån ellers til vanlig bruk da, (ikke helårs bolig, men gjerne en weekend eller to etter at det har kommet rim på dekk). Er det noen som kan si noe om hva merke som er å foretrekke av dieselvarmer, tenker på typen wallas, webasto, eber etc. Sitér dette innlegget Link to post
Seilinor Svart 10.November.2003 Link til dette innlegget Svart 10.November.2003 Har enda til gode å høre noen som er misfornøyd med Webasto. Har selv installert Webasto for 2. gang. Utenom Webasto (diesel) har jeg kun erfaring med Wallas(parafin). Det er nok ikke uten grunn at anleggsmaskiner i veldig stor grad bruker Webasto. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 10.November.2003 Link til dette innlegget Svart 10.November.2003 Sån ellers til vanlig bruk da, (ikke helårs bolig, men gjerne en weekend eller to etter at det har kommet rim på dekk). Er det noen som kan si noe om hva merke som er å foretrekke av dieselvarmer, tenker på typen wallas, webasto, eber etc. Har veldige gode erfaringer med Eber og Mikuni. Hadde gammel Eber i en Viksundsnekke og det var aldri noe tull med den. Trengte av og til 2 startforsøk, men den kom alltid andre gangen. Mikunien er fra 1998 og aldri kranglet på noen måter. Wallas og Thermic kan jeg ikke si det samme om. Dette er bare mine personlige erfaringer og ikke ment som synsing. Sitér dette innlegget Link to post
Fenris Svart 10.November.2003 Link til dette innlegget Svart 10.November.2003 Takker for svar! Hvor finner jeg info om Fleming spesielt, men også Refleks ?? Jeg må vel opp i 10kW for å få nok varme til min motorbåt på 47' ?? Har sendt en forespørsel til Dickinson og Kabola folkene, så får vi se..... Noen andre her som er forbanna på sin Ardic 091 D som smelter motstander til glødeplugger m.m. ?? Har 24V anlegg + varmer, men glødepluggen er 12V med en mostand koblet på . Denne har smeltet av 2 ganger i løpet av 2 uker nå. J... kaldt i båten uten.... Er det spenningen, eller hva som tar knekken på disse ?? Pelle Hei... Fleming tror jeg er Flembring, men linken er i hvert fall: http://www.glembring.se Jeg har 8 kw i min 40 foter, men på vestlandet blir det ikke særlig kaldt... Problemet med for stor ovn er når du bare trenger en liten lunk.. Kan gjerne tilby en demonstrasjon hvis du er i Haugesund en gang Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.