roaldbj Startet 31.Januar.2007 Link til dette innlegget Startet 31.Januar.2007 Opp gjennom årene har jeg hatt mangte utfordringer knyttet til å vurdere balanse i akslinger og propeller. En god bekjent (profesjonell) har et flott system hvor propell eller aksling legges på meget friksjonssvake kulelagre. Dette tillater at vi svært hurtig ser ubalanse i aksling og propell. Eksempelvis vil den delen av akslingen som har utsparing for kile hurtig rettes i oppadrettet stilling, forutsatt at akslingen er rett. Dette insrumentet har gitt meg svært verdifukll informasjon, og har sørget for at jeg har fått ny aksling og oppjustert propell hos Winrace i Arendal i en "splitter" ny båt. Det første bildet viser vurdering av akselretthet. Dette biløet viser vurdering av ubalanse i propell. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 1.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2007 Fint opplegg det her. Men jeg vil gjerne få legge til: Dette kalles statisk utballansering. Selv om systemet er i ballanse på rullene, kan det likevel ha såkalt dynamisk uballanse. Dvs. at det er uballanse når systemet roterer. Det er fordi uballanser som er plassert på forskjellige steder i systemets lenderetning kan oppheve hverandre når det ligger på rullene, men skaper dynamiske krefter når systemet roterer. For eksempel vil aksel med propell kunne utballanseres statisk ved at man plassere vekter hvor som helst i akselens lenderetning. Korrekt ballansering får en derfor teoretisk bare ved å uføre dynamisk utballansering i egnet maskin. MEN, det er nok unødvendig i de fleste båtaksel/propell tilfeller. Eventuell uballanse vil alltid ligge i propellen (dersom akselen er rett) og det er der en må foreta utballanseringen, som regel ved å slipe på bladene. Det nest beste er å utballansere delene hver for seg. Akselen sjekkes mhp. retthet (kastklokke) og propellen utballanseres statisk alene. For å sjekke propellen er det ikke nødvendig med ruller og akslig som på bildet. En kan fikse dette tilstrekkelig nøyaktig og rimeligere ved å sette propellen på en pigg. Propellen stilles horisontalt (vertikal senterlinje) og ballanseres på en vertikal pigg som stikker inn i navboringen. Balansepunktet hvor piggen angriper må ligge nøyaktig i senter og LITT ovenfor tyngdepunktet. Dette ordnes med en egnet plugg i akselboringen. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.