Batdilla Startet 7.November.2003 Del på Facebook Startet 7.November.2003 Dette er litt relatert til en annen tråd som nettopp ble startet. Jeg tenkte jeg skulle lufte en ide som slo meg om det er mulig på generelt grunnlag å diskutere litt om det er noen områder rundt dette med å være båteier hvor det erfaringsmessig er å mulig å spare penger. Hvilke områder kan dette eventuelt være og hvordan går den enkelte fram? De fleste er sikkert enige med meg i at båt ikke er den billigste interessen/lidenskapen/sykdommen man kan ha . Kunne vi fått fram de områdene med størst potensiale i denne tråden, så kan vi kanskje hjelpe hverandre til en litt billigere hverdag. Alternativt at vi får penger til overs som kan brukes på enda mer båtutstyr... Jeg kan godt forsøke å innlede debatten. Det første som slår meg er dette med forsikringer. Dette har også vært debattert en rekke ganger før. Eget utgangspunkt, tidligere erfaringer, forventinger, båttype, bruksområde, m.m. varier ganske mye og jeg vet ikke om det er så lett å komme fram til noe som mange kan gå etter ifbm dette emnet. Det eneste måtte kanskje vært å dele effektive teknikker som kan benyttes for å innhente det beste/mest dekkende/oversiktlige forsikringstilbudet. Hvis noe slik finnes. Hvis noen vil diskutere dette med forsikring videre, er det flott. Men det bør da kanskje fortsettes i en av forsikringstrådene, eventuelt at det opprettes en dedikert tråd for det hvis ingen av de eksisterende dekker det som ønskes diskutert. HER er direktelink til oversikt i Kategorioversikten over alt relatert til forsikring. Det neste som slår meg er dette med vedlikehold og reparasjoner. Her er jo Internet og ulike fora en uvurdelig kilde til info for de som vil gjøre ting selv. Dette ser vi daglig i form av medlemmer som spør etter hvordan man utfører ulike operasjoner. Hvilke kilder benyttes for å innhente info rundt ting man ønsker å gjøre selv? Eksempler på bra linker? Hele tiden er det et dilemma hva man kan innlate seg på selv og hva man bør overlate til de som "kan det". Enkelte ganger vet man ikke det før det alt er ødelagt... Noen erfaringer rundt dette? Enkelte ganger kan det være tidkrevende operasjoner som man normalt overlater til kyndig personell. Operasjoner som ikke nødvendigvis behøver å være så komplekse, men på grunn av antall arbeidstimer involvert så blir hele jobben dyr. Kanskje kunne mange klart det selv med litt forarbeide hvor man setter seg inn i nødvendig litteratur, anskaffer/låner nødvendig verktøy og konfererer med noen som har gjort det før? Finnes eksempler på slik? Enkelte ganger er det bedre å skifte ut enn å overhale når man tar totaltpris/ytelse/resultat i betrakning. Slik vet man ofte ikke når man intetanende leverer inn dingsen for å få det i orden til ferieturen. Eksempler? Ferieturer er som kjent ikke det billigste man kan begi seg ut på. Jeg velger å tro det samme gjelder båt. Hvilke fallgruber kan man gå i når det gjelder ferietur med båt som påvirker feriekassa? Hvordan unngår man de? Anskaffelse av utstyr. Hvilke "Do's" og "Dont's" finnes i fbm dette? Her praktiseres sikkert alle varianter fra "løp og kjøp" til nitidige studier hvor man bruker avanserte verktøy som regneark for å komme fram til hva som er det beste kjøpet. Noen kommentarer ifbm anskaffelser hvor man etter litt arbeide endte opp med et bra kjøp? Av og til så er det en fare for at man stuper rett inn i den første og beste båtutstyrskatalogen når man skal ha noe. Et kjent utsagn er jo at hvis det er til båt, ja da er det dyrere med en gang. Noen eksempler på at man gå andre steder og kanskje slippe dette ekstra "trynetillegget" bare fordi man er båteier? Kjøp og salg av båt. Noen som har gode råd for å oppnå lavest mulig pris ved kjøp av båt? Eller hvordan man får mest mulig igjen når man ønsker å selge. Hvilke tidspunkt er best? Stemmer det at høst er best for kjøp og vår best for salg, eller er dette bare noe tull? Tenker jeg gir meg der. Ønsker ikke å legge altfor mange føringer for diskusjonen. Bare en liten oppfordring til de som føler de ikke har noe konkret å komme med rundt noen av eksemplene som er nevnt. Enkelt og greit: Hvis du tenker på den tiden du har eid båt - hva har spart deg for mest penger og hva har kostet deg mest penger? Det bør de fleste kunne si litt om. Håper dette kan være en spore til å dele litt tanker og erfaringer som før eller siden kan være til hjelp for både den ene og den andre. Husk: Ingen ide eller spørsmål er for dumt. Her i forumet har vi alle grader av båtinteresserte, fra de som i mange år har ønsket seg båt, til de som har vært båteier i "alle år". Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 8.November.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.November.2003 Tenkte jeg kunne gi et innspill om en ting som jeg vet baatplassen medlemmer allerede har dratt nytte av. Hvis vi tenker på innredning, - hva trenger vi da? Jo, ved siden av en båt å innrede, trenger man tid, lyst, fri fra xxx (Fyll inn det som passer...), og økonomisk evne til å gjennomføre prosjektet. Alle som har vært innom en trelastforhandler vet at lommeboka føler seg uvel så snart man nevner gjøre-det-selv i kombinasjon med båt. Stikkord er ofte teak og mahogny. Noe som ofte gjør at selgeren får "bonusblikket" i øynene med en gang. Vel, hva er det vi ofte trenger? Jo, skuffer, dører og større flater som vi kan bearbeide til passende størrelse. Ikke sant? Kan det tenkes at noe slik kan finnes i et allerede eksisterende format som kan passe oss? Mja, si det. Gjenbruk. Loppemarked. Bruktutsalg. Ringer det ei bjelle? For oss båteiere er dette nemlig ikke noe mindre enn ei gullgruve! For et par Camilla'er kan du sikre seg en fet seksjon i teak med skuffer, dører og alt du trenger til f.eks. pentry eller et snasent barskap. For å si det med min gode venn Bertinus' sine ord: Bruktforretningen har ikke begreper i det hele tatt om hva det er snakk om - massiv teak eller ikke, uansett så går det som regel billig. Trenger du i tillegg hardware, da er Marked her på baatplassen stedet. Ikke noe er for lite til at det ikke kan gis bort eller selges. Eksempel: Jeg ønsker meg pentry i Sjømannen. Trenger da: Kok, vask, kjøl og treverk. Via annonse i Marked fikk jeg tak i Origo 3000 så godt som ny for en slikk og ingenting (Beklager, men jeg husker ikke hvem jeg kjøpte det av), via Marked fikk jeg også en vask, gratis (Takk til Bertinus)), jeg fikk kjøpt et fint 75l kompressorskap av Cato for 500,-, via samme sted fikk jeg gratis et kjempefint Supercoool skap fra Nordan, og via et lokalt bruktutsalg har jeg plukket opp det jeg trenger av teak for å kunne fabrikere et rimelig bra sluttresultat, uten at det går på familiefreden løs. Kanskje verdt en ettertanke? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.