Hasla 26 Startet 2.Februar.2007 Link til dette innlegget Startet 2.Februar.2007 Hei jeg har tenkt og sandblåse motoren min da den er avskallet og rust runt om kring.Den skal sitte i båten når jeg gjør dette.Hva er best og bruke av blåsepistol punkt/vanlig foreks Biltema.Hvor stor spredning ca er det på dette bare ca?Lurer og grubler heletiden ps har yanmar saltvannkjølt motor..Mvh Bjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Gullfisk Svart 2.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2007 Vil sterkt anbefale deg å ikke gjøre dette mens motoren sitter på plass. Det vil bli sand overalt pluss at det blir vanskelig å få gjort skikkelig arbeid. Sitér dette innlegget Link to post
sigmundh Svart 2.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2007 I tillegg til sand overalt i båten vil det vel være vanskelig å unngå å få sann på uønskede steder i motoren også. Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 2.Februar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2007 Ok takk for svar for bare bruke stålbørste og lignende da.Mvh Bjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
TideRace Svart 2.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2007 (redigert) Hei jeg har tenkt og sandblåse motoren min da den er avskallet og rust runt om kring.Den skal sitte i båten når jeg gjør dette.Hva er best og bruke av blåsepistol punkt/vanlig foreks Biltema.Hvor stor spredning ca er det på dette bare ca?Lurer og grubler heletiden ps har yanmar saltvannkjølt motor..Mvh Bjørn Det er vel helst der du ikke kommer til med stålbørsten at behovet for en omgang med blåsesand og lakk er størst? Jeg tok sjauen med dette i en tidligere båt, og det var litt jobb,- men til gjengjeld ble resultatet utrolig bra. Dersom maskinen begynner å få betydelig rustangrep, ville jeg spandert å ta den opp og plassere den på høye klosser mot motorfestene på en europall eller lignende slik at du kommer greit til under. Så begynner kosearbeidet med å demontere alt elektrisk, pakke utsatte monterte deler i plast, tette alle åpninger, osv. Selve sandblåsingen er bare morsom, resultatet kommer raskt og det er lett å komme til på de mest utilgjengelige stedene. Jeg benyttet en 25 liters kompressor av hobbytypen samt sandblåseutstyr fra Biltema og dette gjorde jobben grundig og greit. Etter at motoren var renset ned til blankt metall, ble den vasket godt med rødsprit og lynol. Deretter sprøytet 2 strøk med en profesjonell grunning og deretter 3 strøk med den originale grønne Volvolakken. Samtidig benyttet jeg anledningen til å pusse opp motorrommet med nye lyddempermatter og to strøk hvit Fenom på alle glassfiberflater. Båten hadde jeg noen år videre, men da den til slutt ble avertert for salg, er jeg rimelig sikker på at motorrommet var sterkt medvirkende til at førstemann som kom på visning tok båten til prisantydning uten diskusjon der og da. Hele prossessen tok to gode marshelger + noen ukekvelder i mellom. Lykke til! Redigert 2.Februar.2007 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.