Jump to content

Min temp ved skraping av bunnstoff?

Patnyg

Recommended Posts

Jeg skal skrape av bunnstoffet i år, og kjøre på fra bunn av med nytt.

Hva er minimal temperatur jeg kan jobbe i? Jeg har en del å gjøre og vil gjerne komme igang snart, selvom vi er i februar. Kan jeg skrape når det er 3-5 pluss grader og oppover på pluss siden? Orker ikke stå ute i minus grader.

Tar imot alle råd med takk. :cheers:

Skrapa min ned i fjor vinter,merka ingen forskjell på minusgrader og plussgrader..Men tabba var når jeg prøvde noe bunnstoffjerner,smurte på en liten del og spyla..gjentok operasjonen flere ganger,ble ikke bra,gikk på med skrapa men da hadde det blitt noe seigt kliss som var pyton å skrape i..så min erfaring,ei god skrape om det er +eller-grader..ingen betydning..

Mvh. Jan

Hei

Jeg har vært igjennnom denne opersjonen en gang og fant ut at jo kaldere jo bedre. Jeg brukte en liten trekantet spartel sleiv som var helt rundslipt på eggen og hadde runde hjørner for ikke å skjære ned i gelcoten. Du må sikkert forske på hvilket redskap som er best.

Syns det var en grei jobb å skrape av. Jeg hadde brukt hardt bunnstoff

Hilsen

Smaapala

Jeg har ei snekke som har stått i naustet i 15 år. Kan ikke si jeg ser fram til å ligge under og skrape ørten lag gammelt bunnstoff. Ikke bare helsoppbyggende stoffer heller.

Jeg ble litt fristet til å prøve STS sine malingsfjernere og varmt vann. Noen som har erfaring med dette

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Helt enig, ser ikke frem til å tilbringe en dag eller 2 under der. Men må man så må man. Er jo båt så er jo ingenting negativt med dette.

Det jeg er usikker på er hvor mye jeg skal skrape av. Dette er første gang jeg skraper, så må høre med noen som kan hjelpe med. Eller slik at de kan vise hvor langt jeg skal skrape.

Hei

Kjøp deg en Sandvik skrape pluss noen ekstra blad. Fil av kantene. Få på deg en engangsdress, briller, hansker og maske. Sett på radioen. Legg deg til rette og tenk på dama eller sommeren eller noe annet hyggelig.

Etter noen timer er du j**** sliten i armene, men oppdager hvor langt du har kommet og blir kjempeglad.

Ta en dag fri og sett igang igjen. Det er en drittjobb, men går helt greit med rett utstyr.

Jeg tok jobben i høst pga noe dritt jeg skal komme tilbake til senere. Jeg har skrapet helt ned til gelcoat, og slipt med pussemaskin etter skrapingen. Da kan du begynne på nytt igjen med de lagene primer du behøver og siden bunnstoff.

Gleden her er jo at du får en båt som er strøken under vannlinjen og ikke minst vanntett..

Lykke til!!

:smiley:

Og selvfølgelig det du spurte om...

Tempen spiller ingen rolle bare du ikke fryser ihjel.

Redigert av Ben Sin (see edit history)

Takk Ben sin.

Skal legge meg ned med radio/ fin cd og tenke på sommeren og dama i båten med flott bunn som er så god som ny. :cheers:

Jeg har innstilt meg selv på et par dagers arbeid, og jeg liker å trene så er vel ingen ulempe. Sliten blir jeg nok, men shit au.

Men siden det er første gang må jeg høre med kjentfolk i nær området eller venner om hvor langt ned jeg skal skrape, og se når jeg skal slutte og skrape på et område.

Men vi sees på vannet til sommeren med flott bunn..:D :sailing:

Det stopper av seg selv det Patnyg. Bunnstoffet forsvinner lettest. Har du primer må du gjerne ta i litt ekstra for å skrape av dette laget. Ofte grått. Gelcoaten får du ikke skrapet av så sant alt er som det skal.... Pass på hjørnene på skrapa. Lett å lage riper. Fikses lett med gelcoatsparkel om du er uheldig.

Vi kommer til å få nydelige skrog som vi kan dykke ned å beundre! :diving:

Okei..;) Det har jeg merket. Det er steder jeg har prøvd hvor det ikke går ann å skrape mer, og dermed har jeg nådd bunnen. så bra. Da kan jeg bare begynne. Selvom det er februar, så klarer jeg ikke vente. Jeg må gjøre noe. Og dermed starter jeg med å skrape.

Tusen takk skal du ha Ben sin. Supert :cheers:

Ja, skal skryte litt av dette til sommeren til båtfolk venner som ikke har gjort det.

hehe :sailing:

He he , en helg , du må nok belage deg på flere helger er jeg redd for . Forrige helg og denne helgen har jeg ligget under kameratbåten på 30 fot og er bortimot ferdige med skrapejobben . Tror det med temperaturen er av mindre betydning for å få av stoffet . Vi prøvde først med kaustiksoda og tapetlim , mye søl og liten effekt . Kjøpte Bosch skrapen som ble skrytt opp i skyene her på forumet , mye bråk og liten virk , Endte opp med hver sin Sanvikskrape med 5 stk hartmetallsblad som vi slipte på en Tormek våtslipemaskin mellom øktene . Et blad holdt seg skarpt i ca 1/2 time skraping før vi måtte snu det , når alle bladene var sløve var det tid for mat og sliping av blader .

Godt selskap , sylskarpe skraper , godt verneutstyr , mye kaffe og en strandstol til å ligge i under båten når vi skrapte funka for oss , men det var nok dessverre akkurat så stor drittjobb som vi trodde .

Men det er jo snart sommer og tenk hvor deilig det blir når du vet at båten er strøken under vannlinjen , sjøen ligger speilblank og solen skinner.

Hehe..

Da har du fått erfart det. min båt er 17 fot, så blir ikke mange helgene på meg. Men sliten kan jeg bli.

Jeg får sette i gang med håndskrape og bruke ren menneske kraft. Ulempen er at båten står på små bukker fra biltema, så den er ikke høyt over bakken, men tar ned støttebena på den ene siden slik at den blir vippet over, da har jeg den ene siden av bunnen forran meg som en stor tv. :cheers:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...