Jump to content

Viksund 925/1000 Alfa erfaringer.

SveinHa

Recommended Posts

Hei.

Er som alltid på utkikk etter ny båt og nå har interressen for Viksund 925/1000 Alfa oppstått. Er der noen som har erfaringer/meninger om disse båtene? Tenker ikke de generelle bruktbåt/motor sakene men mer spesielt denne båttypen.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
  • 2 uker senere...

Hei Svein,

Jeg har ingen direkte erfaring å bidra med, men kanskje er en indirekte litt bedre enn ingenting?

En kjenning av meg hadde vært losbåtmann på Utsira i mange år. På grunn av omlegging av tjenesten måtte han begynne å føre losbåten i Tananger. Siden han ville fortsette å bo på Utsira kjøpte han en slik Viksund for å benytte den frem og tilbake på jobb.

Hans hovedanklage mot båten var at den var håpløs å styre. For å sitere ham ordrett: " 'an sjeine sånn at eg kann'kje rodla meg ein røyk   -   eg kann'kje tenna meg ein røyk eingong  -  før den jækla båten e' på himvei igjen!"

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Hans hovedanklage mot båten var at den var håpløs å styre.

Det kunne være greit å vite hvilken Viksund det var snakk om. Jeg hadde tidligere en Viksund 31 kombisjark og denne kan godt karekteriseres som "håpløs å styre" og det gjelder jo gjerne også hekkapparatbåter i deplasementsfart.....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
  • 7 år senere...

Har ein Alfa 1000, 1988 mod med ein Volvo TAMD 61A. Den er til salgs.finn 29148980

Den går godt spesielt i mot sjø,med sjøen på skrå i mot ,og vind ,har det lett for å bli drev over ripa,

Med sjøen frå sida eller skrå aktenfrå vill den rulle litt som dei fleste båter med tverr hekk.

Den er godt isolert for motorstøy,den har eit moderne undervassskrog med hengende ror og propell,og dette gjer at der ikkje er noko vibrasjoner i frå propell,

Den har ein liten kjøl,og det gjer at den er styrbar (fråkopla) nesten heil til den ligg still.

Den planer lett, og 306hk Volvoen tar den lett opp i plan,

Den er heller ikkje så følsom på marsjfart om du har mange ombord.

Har hat den i 21 knop (Gps)

Som overnattingsbåt så er den luftig ,og ein får ikkje følelsen av klamheit eller for varmt som ein kan oppleve i liknende båter.God ventilasjon.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...