Jump to content

Er det kontroll på om det betalt hk-avgift på båt ?

power

Recommended Posts

Vil vel da anta at det er spesifisert i kjøpekontrakt ( at båten selges uten motor)?

Å sette inn egen motor er det jo ikke noe ulovlig i, men det skal jo dokumenteres hva han kjøper grunnet alle de fantastiske avgfter vi har.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Avgiften "følger" motoren. Kommer båten inn uten motor, blir det ingen avgift. Monteres det inn en motor som allerede forefantes i Kongeriget, blir det heller ingen avgift.

Etter hva jeg har hørt, så er det lovlig for private å marinisere en motor også. Dvs. at om jeg kjøper en motorblokk i sverige, toller den over på vanlig måte (men å ikke betale HK avgift), så står jeg fritt til å marinisere den senere uten å måtte betale HK i etterkant.

Mnja det er nok i og for seg rett men det vil avhenge litt av motortype. Du kan f. eks. ikke ta inn en VP minus mariniseringen avgiftsfritt. For da er det allerede en båtmotor. Det er en del fallgruber i denne materien. Enkleste måten å fjerne tvil på er å spørre det tollkontor du kommer til å bruke ved fortollingen.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

I tillegg til å spørre kan det kanskje også være greit å ha det skriftlig med et rundt stempel på - sånn for ettertiden.

Det var mange former for kontroll av fritidsflåten i Oslo-fjorden sist sommer, og det kan være greit å ha noen papirer klare dersom det blir reist

spørsmål om ettermarinisering av motor.

En kompis kjøpte en importert båt som hadde fått motor i norge. Da han skulle registrere denne hos redningsselskapet, måtte han dokumentere dette og eierforholdet frem til motoren var ny. Dette ble litt av en jobb, bare så det er advart. Ha papirene på motoren i orden, altså kjøpekontrakter og hvor den er levert fra ny.

Mnja det er nok i og for seg rett men det vil avhenge litt av motortype. Du kan f. eks. ikke ta inn en VP minus mariniseringen avgiftsfritt. For da er det allerede en båtmotor.

Det er en del fallgruber i denne materien. Enkleste måten å fjerne tvil på er å spørre det tollkontor du kommer til å bruke ved fortollingen.

Jeg tenkte først og fremst på longblock bensin som det selges utallige av i eks. Sverige. Dette er en motor uten "mål" før man får på resten av stæsjet.

Mnja det er nok i og for seg rett men det vil avhenge litt av motortype. Du kan f. eks. ikke ta inn en VP minus mariniseringen avgiftsfritt. For da er det allerede en båtmotor. Det er en del fallgruber i denne materien. Enkleste måten å fjerne tvil på er å spørre det tollkontor du kommer til å bruke ved fortollingen.

Hei,

Leste et sted for en tid tilbake, vet ikke om det var på dette forumet, hvor det var en toller som sa at man kunne ta en marinemotor og ta av "marinedelene" og tolle de inn hver for seg, motoren som "vanlig" motor og marine delen for seg, men de kunne ikke taes inn samtidig, eks. motorene inne i en varebil, og marinedelen på en henger på samme bilen

Så kan man jo synse i det uendelige, men dette sier teksten

Avgiftsplikten omfatter båtmotorer (fremdriftsmotorer) med minst ni hestekrefter,

herunder motorer som er innmontert i båt. Videre omfattes industrimotorer eller andre

motorer som markedsføres som egnet til marinisering, herunder løse motorblokker til slike

motorer

Avgiftsplikten omfatter også motorer med utstyr for marinisering som tilbys for salg eller

montering. Dette gjelder selv om tilbudet fremsettes av forskjellige leverandører og faktureres

hver for seg, når motorer og mariniseringsutstyr tilbys samlet for salg, f.eks. gjennom felles

annonsering, markedsføring m.v. Tilsvarede gjelder ved inførsel, selv om inførselen

fordeles på flere sendinger og skjer fra forskjellige leverandører og til forskjellige mottakere.

Klarere kan det vel ikke sies....

Nå skal man være forsiktig med å gjenfortelle historier som kommer fra annen person, men jeg ble fortalt av pålitelige personer at politi- og tollmyndighetene i sin storoffensiv i Oslofjorden sist sommer kontrolerte både det ene og andre, som antall redningsvester, brukerhåndbok, alkohollager, kjøpsdokumenter og visstnok andre dokumenter.

Jeg forstod det slik at dette bl.a. var en satsing med sikte på å finne unndratt MVA.

Men jeg har ikke hatt slik kontroll enda - regner med at den kanskje kommer til sommeren. Jeg tror det er greit å ta ned gjesteflagget når vi passerer territorialgrensen - så slipper i alle fall dette å vise hvor seilasen kommer fra. Og så er vi påpasselig med lovlig kvote.

Bare en tanke, dersom du i dag tar inn en båt fra USA uten motor og ønsker å montere motor samt CE-merke båten i Norge, må etter hva jeg forstår båten stå på et tollager til alle papirer er OK.

Kan du da risikere at du må forelegge full dokumentasjon inkl tollpapirer på den motoren du putter oppi båten selv denne er kjøpt brukt i Norge?

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Jeg glemte å si at i samme innlegg, så ble det presisert at dette gjaldt KUN privatpersoner, firmaer hadde ikke andledning til å "benytte" seg av muligheten til å skille mariniseringsdeler fra båtmotoren. VP sine V8 motorer er jo egentlig GM bilmotorer. Men det kan vel være slik at den ene loven slår den andre ihjel....

Så Hulda, det er kanskje ikke så klart alikevel, siden den etter tollerens utsagn eksisterer forskjellige regler for privatperson og firma? Skulle ikke forundre meg om tollerene har forskjellige meninger om dette også .....

Det vil si at har man først fått båten på sjøen med motor så er det ingen som bryr seg ?

Nå har jeg hørt en historie om det motsatte dere tollere sjekker motornummer i Oslofjorden

Hva er da riktig :confused:

Er det slik at man ikke trenge CE papirer så lenge båten kommer fra ett EØS land ............ eller er jeg ut og sykkler nå (går på ski ) pokker det snør igjen :headbang: ?

Redigert av power (see edit history)
Jeg glemte å si at i samme innlegg, så ble det presisert at dette gjaldt KUN privatpersoner, firmaer hadde ikke andledning til å "benytte" seg av muligheten til å skille mariniseringsdeler fra båtmotoren. VP sine V8 motorer er jo egentlig GM bilmotorer. Men det kan vel være slik at den ene loven slår den andre ihjel....

Så Hulda, det er kanskje ikke så klart alikevel, siden den etter tollerens utsagn eksisterer forskjellige regler for privatperson og firma? Skulle ikke forundre meg om tollerene har forskjellige meninger om dette også .....

Tollere skal ikke ha forskjellige meninger, de skal forholde seg til regelverket, som for privat initiativ sier:

Avgiftsplikten omfatter kun båtmotorer. Dersom en motor senere skal ombygges til båtmotor

(mariniseres), faller en slik ombygging utenfor avgiftsplikten dersom dette gjøres privat til

eget bruk (ikke for salg). Ervervsmessig marinisering anses som avgiftspliktig trilvirking slik

at avgifts- og registreringsplikt oppstår.

Likestilt med salg av båtmotorer i forhold til avgiftsplikten er det dersom det ved annonsering

eller på annen måte tilbys for salg "byggesett" hvor det inngår avgiftsfri motor, med utstyr for

marinisering.

Dette er ikke til å ta feil av. Bare å holde seg innenfor rammene, og du kan hevde agiftsfritak. Akkurat innen dette feltet er det ingen lover som slår hverandre i hjel. Volvo og GM går hånd i hånd som du antyder. Det er fullt mulig å kjøpe seg en GM bilmotor og marinisere den.

Tollere skal ikke ha forskjellige meninger, de skal forholde seg til regelverket, som for privat initiativ sier:

Avgiftsplikten omfatter kun båtmotorer. Dersom en motor senere skal ombygges til båtmotor

(mariniseres), faller en slik ombygging utenfor avgiftsplikten dersom dette gjøres privat til

eget bruk (ikke for salg). Ervervsmessig marinisering anses som avgiftspliktig trilvirking slik

at avgifts- og registreringsplikt oppstår.

Likestilt med salg av båtmotorer i forhold til avgiftsplikten er det dersom det ved annonsering

eller på annen måte tilbys for salg "byggesett" hvor det inngår avgiftsfri motor, med utstyr for

marinisering.

Dette er ikke til å ta feil av. Bare å holde seg innenfor rammene, og du kan hevde agiftsfritak. Akkurat innen dette feltet er det ingen lover som slår hverandre i hjel. Volvo og GM går hånd i hånd som du antyder. Det er fullt mulig å kjøpe seg en GM bilmotor og marinisere den.

Men hvordan er det når man skal forsikre båten med en motor som det ikke er betalt hk-avgift på ?

Får man da en faktura i posten på hk.avgiften som ikke er betalt .

Hvis det du skriver her er 100% riktig så kan vi vel kalle dette et smutthull :yesnod:

Men hvordan er det når man skal forsikre båten med en motor som det ikke er betalt hk-avgift på ?

Får man da en faktura i posten på hk.avgiften som ikke er betalt .

Hvis det du skriver her er 100% riktig så kan vi vel kalle dette et smutthull .

Det er egentlig ikke noe smutthull. Der er tolldirektoratet som for en gangs skyld har forstått at visse saker må man se i et praktisk lys. Å holde kontroll med alle gamle bilmotorer som blir marinisert er komplett ulaseggjennomførbart. I hvert fall så lenge man ikke har et offentlig- og tvunget registrering av alle båter, selv de som ikke har motor, men som kanskje kunne tenke seg å få en over 9 hk installert.

Hulda er forsikret i If..., eneste man er interessert i der er hvor mange hk motoren har.

Det jeg skriver i kursiv er planka direkte ut av forskriften.

Redigert av Hulda (see edit history)

Når det gjelder hk avgift så er det vel slik at en marinemotor skal fortolles med hk avgift uansett. Smutthullet er om det er en standar som kan brukes i bil, lastebil eller lignende. Da kan du importere motor for seg og mariniserings utstyr for seg.

Når du da som privatperson marinisere motoren i Norge, trenger du ikke å betale hk avgift. Men MVA må du selvfølgelig betale under innførselen.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Når det gjelder hk avgift så er det vel slik at en marinemotor skal fortolles med hk avgift uansett. Smutthullet er om det er en standar som kan brukes i bil, lastebil eller lignende. Da kan du importere motor for seg og mariniserings utstyr for seg.

Når du da som privatperson marinisere motoren i Norge, trenger du ikke å betale hk avgift. Men MVA må du selvfølgelig betale under innførselen.

Dette er jeg klar over men hva skjer hvis jeg tar inn en skip uten maskin også sette jeg inn en Volvo motor fra en lastebil som jeg har bak låven , jeg tror ikke det er så enkelt .

Hvorfor er det ikke flere som tar inn båter fra EØS land da siden man slipper Ce mølla også kan du sette inn hva som måtte passe av motor uten Hk-avgifter ?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...