Jump to content

Er det kontroll på om det betalt hk-avgift på båt ?

power

Recommended Posts

Dette er jeg klar over men hva skjer hvis jeg tar inn en skip uten maskin også sette jeg inn en Volvo motor fra en lastebil som jeg har bak låven , jeg tror ikke det er så enkelt .

Med en selvmarinisert motor burde det være enkelt, men om det plutselig står en helt ny marine motor i båten derimot....

Mener å ha forstått at det er noen penger å spare på importere båt, eksempevis Bayliner, fra USA uten bensinmotor og til Gøteborg,

og på et senere tidspunkt montere dieselmotor etter fortolling.

Det blir jo det samme som å ta motor ufortollet over grensa. Smugling er smugling

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Dette er jeg klar over men hva skjer hvis jeg tar inn en skip uten maskin også sette jeg inn en Volvo motor fra en lastebil som jeg har bak låven , jeg tror ikke det er så enkelt .

Hvorfor er det ikke flere som tar inn båter fra EØS land da siden man slipper Ce mølla også kan du sette inn hva som måtte passe av motor uten Hk-avgifter ?

Det er så enkelt, jeg har nettopp postet forskriften her. Den er enkel og lettfattelig.

Du kan kjøpe en EØS-båt. På veien fra kjøpested og til svensegrensen plukker du ut motoren og selger den i EØS. Da får du noen kroner som du må importere. Det er greit. Så momser du inn båt uten motor, som vil ha redusert verdi fordi den ikke har motor. Så hjemmemekker du en motor og setter den i båten som du skal ha til privat bruk. Da har du blitt kvitt rustkladden bak låven. Du har motor med båt rundt. Du har spart penger. Slik er det bare. Hvis man nå tror at dette er nyoppfunnet krutt, så er det ikke det. Forholdet som har pågått i årevis er lovlig. Spør Worse. En jeg kjente gjorde det, hentet seg en flott Audi diesel hos hogger'n. Motoren til min gamle Caroline kom fra en Merchedes 190D. Motoren til Hulda kommer fra en pick up.

Man skal dog være klar over at å foreta en marinisering fort kan bli dyrt. Det er ikke sikkert at man sparer så mange kronene. Tar man seg overtid på jobben for den tiden man bruker på mariniseringen, er det ikke sikkert at differansen blir så stor. Et viktig element som mange ikke tenker på er gearet. Kassa til Hulda har en butikkpris på 44 000 kroner. Jeg kjøpte kassa som overligger/utgått modell for 7 500 kroner, den lå i originalkassa og ble kjøpt av importør, kvittering og hele greia. Enkelte betaler også vanvittige priser for pumpe, manifolder, kjølere osv. Skulle jeg hatt en helt ny motor på 60- til 70 hk, så hadde jeg ikke tatt bryet. Dog synes jeg det er gøy å mekke, få ting til å fungere. Dessuten vil jeg ikke ha turbomotor hvis jeg kan slippe, og jeg bør ha 100 hk.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...