Onkel Donald Startet 5.Februar.2007 Del på Facebook Startet 5.Februar.2007 Noen som har erfaring med denne maskinen? http://www.fnm-marine.com/ Norsk import.: http://www.kdtrading.no/tradingshop/produc...aacf5cf783eec3f Du skal etter sigende få en 160HK med Alpha drev til ca. 13000 £ ca. 110 000. Firmaet legger opp til selvimport fra Italia Noen som har efaringer? O.Donald Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Svart 5.Februar.2007 Del på Facebook Svart 5.Februar.2007 Hei! Antar du må momse inn og betale hk-avgift også. Da havner du fort på 160-165'. Synes disse motorene ser veldig spennende ut, men må ærlig innrømme at jeg ikke har råd til å være 'testpilot'... Husk også at som selvimportør så har du marginalt med reklamasjonsmuligheter iht. norsk kjøpslov (tror jeg). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
monoskrog Svart 16.Februar.2007 Del på Facebook Svart 16.Februar.2007 Jeg tror de fleste som kjøper denne motoren kommer seg unna HK-avgiften. Det er Fiat/Alfa Romeo dieselmotorer. De brukes også bl.a. i Opel og Saab. Jeg tror det er gode motorer og vurderte selv en slik i min Avanti 28. Jeg kom dog til at en moderne 4takter eller en Evinrude E-tec på brakett vil være lettere, sprekere, enklere og billigere, selv om det kanskje går noe mer kroner i drivstoff. Hvis du vurderer motorbytte, vurder påhenger på brakett. I forhold til innenbords er det mye mer effektivt. Min gamle windy 22 med 235 hk på brakett gjorde det samme som en tilsvarende med (nyoverhalt) 330hk V8 innenbords; 44 knop Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 16.Februar.2007 Del på Facebook Svart 16.Februar.2007 Jeg tror de fleste som kjøper denne motoren kommer seg unna HK-avgiften. Har du noen forklaring på hvorledes de kommer seg unna hk avgiften? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 16.Februar.2007 Del på Facebook Svart 16.Februar.2007 Det finnes bare en metode og det er å gi uriktige opplysninger ved innførselen. Hvilket er straffbart og kan medføre opp til 400% tilleggsavgift. Denne formen for import kommer ikke inn under unntaket for marinisering i egen regi. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 16.Februar.2007 Del på Facebook Svart 16.Februar.2007 Jeg kjenner en som har en FNM på 225 hk i båten sin, den har gått prikkfritt i tre sesonger nå. Når det gjelder drivstofføkonomi tror jeg disse maskinene knuser det meste, sjokkerende lavt forbrukt. Sist sesong var han nede i 8-9 liter i timen, blandet kjøring. Personlig vurderte jeg en FNM på 250 hk, men vil ikke virre meg selv inn i juks med hk avgift. Blir du tatt må du betale dobbel avgift, den svir..!!! Jeg fant ut at noen kroner ekstra for å få en Steyr 256 ville sikkert være vel anvendte penger, dette med tanke på at båten en gang skal selges. Om Steyr er bedre enn FNM vet jeg ikke, men de har i hvert fall et forhandlernettverk her til lands, ser på det som en fordel. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Poseidon Svart 17.Februar.2007 Del på Facebook Svart 17.Februar.2007 (redigert) ....., sjokkerende lavt forbrukt. Sist sesong var han nede i 8-9 liter i timen, blandet kjøring. .......... "Sjokkerende lavt forbruk" vil jeg anta henger sammen med sjokkerende lav effekt. Såsant man ikke forlater de mest grunnleggende fysiske lover så skal det svært godt gjøres å få mer enn 4-5 HK-timer ut av hver liter diesel. Jeg har ennå til gode å se noen som kan dokumentere 6 HK-timer pr liter diesel. Hvis forbruket har vært 8-9 liter pr time, så betyr det at han i gjennomsnitt har tatt ut under 50 HK fra motoren. Så enkelt og greit er det i virkeligheten - når man legger selgernes brosjyrer til side Redigert 17.Februar.2007 av Poseidon (see edit history) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post Share on other sites More sharing options...
Brutus Svart 17.Februar.2007 Del på Facebook Svart 17.Februar.2007 Hvordan går det med service og garantier når man selv står som importør? Hva med deletilgang? Det er jo langt til nærmeste Fiat ,Alfa Romeo, Iveco-forhandler. HPE-250 er vel samme som 2,4 JTD i AR, Fiat. Dette er jo ikke akkurat motorer som er egnet for alt for mye selvmekk, selv om de ellers måtte være av bunnsolid kvalitet, med lavt forbruk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Svart 17.Februar.2007 Del på Facebook Svart 17.Februar.2007 Iveco motorene er jo bunnsolide så forhåpentlig burde selve blokka,veiva og stempler være problemfritt. De store BMW dieselene i 5 og 7 serien har blokker fra Iveco forresten. Det er sikkert en importør av Iveco marine motorer i Norge så deler burde vel være greit det og. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 17.Februar.2007 Del på Facebook Svart 17.Februar.2007 Joda, det er vel en rimlig motor med tanke på forbruk ... på max så spiser den 260 g/kWh, da yter denne saken 184kW, litt mulitplikasjon gir oss nesten 48 kg diesel pr. time, kikker vi på tettheten som er 0,85 i gjennomsnitt (tommelifingerregel) og litt divisjon så går det med 56 liter i timen. Denne motoren en mest drivstoff økonomisk ved 2400 o/min, da koser den seg med tett over 220 g/kWh og yter rundt 100 kW. For med interesse over middels for slike ting, kan jo kikke etter litt her.. Vi kan jo sjekke litt mot tommelfingerregelen fra Poseidon... 6 hk timer pr. liter diesel som er meget bra... Denne saken yter f. eks. 150bHp ved 2400 o/min og da koser den seg med 220 g/kWh, trikser litt med tall og konverterer litt fra kWh til hkh og gjør om fra g til liter.. 0,26 l/kWh, som med en faktor på ca. 0,75 (hk/kW) gir dette ungefar... 0,194 l/hkh, dette gir ca. 5hk timer pr. liter diesel.. Så noen revolusjonerende ligger neppe til grunn her... Noe skal man jo drive med når en sitter i Finnmark og det er minus 30 på yttersiden av døra... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Onkel Donald Svart 17.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Februar.2007 Hvis du vurderer motorbytte, vurder påhenger på brakett. I forhold til innenbords er det mye mer effektivt. Min gamle windy 22 med 235 hk på brakett gjorde det samme som en tilsvarende med (nyoverhalt) 330hk V8 innenbords; 44 knop Brakett på en båt som har hekkagreagat?,,, Hvordan lar det seg gjøre?,, Håper det ikke er en slik som de har på Maritim du sikter til Da går badeplatformen føyken... Onkel Donald Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dante Svart 19.Februar.2007 Del på Facebook Svart 19.Februar.2007 Hei! Ser Hydrox har valgt Steyr, noe jeg tror er bånnsolide greier. Jeg har nylig kjøpt en Scand Baltic med Steyr 236, kjørte denne hjem fra nord av Haugesund og til Horten i begynnelsen av februar, 330 nm. Jeg har hatt volvo før og dette virker mye mer lovende - 22,5 liter i timen ved 18 kn - toppfart 24. Utrolig fin gange, lite vibrasjoner, bra akselerasjon. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 19.Februar.2007 Del på Facebook Svart 19.Februar.2007 (redigert) "Sjokkerende lavt forbruk" vil jeg anta henger sammen med sjokkerende lav effekt. Hvis forbruket har vært 8-9 liter pr time, så betyr det at han i gjennomsnitt har tatt ut under 50 HK fra motoren. Så enkelt og greit er det i virkeligheten - når man legger selgernes brosjyrer til side Ikke noe å utsette på effekten på maskinen, FNM'en på 225 Hk drar som bare nøkken. 35 til 36 knop toppfart og 30 knop marsj er ikke gale med en 23 fots Windy. Nå skrev jeg i innlegget mitt at dette snittet var ved blandet kjøring. Han som eier båten kjører stort sett i snekkefart eller marsj, snekkefarten er selvfølgelig med på å dra ned her. Hvilken brosjyre?? Eieren av båten har full snøring på antall gangtimer i sesongen og hvor mange liter diesel han har brukt. Regnestykket der i fra skulle være enkelt. Redigert 19.Februar.2007 av Hydrox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 19.Februar.2007 Del på Facebook Svart 19.Februar.2007 Hei! Ser Hydrox har valgt Steyr, noe jeg tror er bånnsolide greier. Jeg har nylig kjøpt en Scand Baltic med Steyr 236, kjørte denne hjem fra nord av Haugesund og til Horten i begynnelsen av februar, 330 nm. Jeg har hatt volvo før og dette virker mye mer lovende - 22,5 liter i timen ved 18 kn - toppfart 24. Utrolig fin gange, lite vibrasjoner, bra akselerasjon. Eneste negative jeg har funnet med maskinen til nå er at dynamoen er montert litt langt nede. Ikke bra om man får vann i maskinrommet, men hva skal jeg med vann i maskinrommet etter... Lykke til med ny båt og "verdens beste maskin" fredriko, måtte hell og lykke følge båt og mannskap... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rogeri Svart 20.Februar.2007 Del på Facebook Svart 20.Februar.2007 (redigert) Å oppgi dieselforbruket med snitt forbruk pr. år kan vel knappast bli mer intetsigende! Blir omtrent som å spørre "hvor høyt hoppet Wirkola"! Særlig når dette skal avspeile hvor "råbillig" akkurat MIN motor er. Hva diesel forbruk anngår viser nedenstående utklipp fra http://www.llaurin.se/, at forbruket har vært noenlunde konstant siden tidenes morgen for diesel motorene. Skandiamotor 380 - eller 295 1937 hade Skandiaverken tagit fram en nykonstruerad 2-cyl motortyp som kallades 382 Den var på 180 hkr vid 300v/min. Cylinderdiam. var 380mm och slaglängden 400mm. Bränsleförbrukningen var 180g/hkr timma. En reducering på c:a 60g på varje hkr timma från de äldre motortyperna 701 eller 170. Totalvikten på typ 382 var c:a 11 00kg. De 1- och 4-cylindriga versionerna började att tillverkas1939. De 2-cylindriga motortypen kom att bli mycket populär särskilt bland västkustfiskarna. Mellan 1940 till 1946 tillverkades och installerades totalt 44 stycken motorer. Dette er ca. 70 år siden! Redigert 20.Februar.2007 av rogeri (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.