Jump to content

Snu dreieretning på propell

Allan E

Recommended Posts

Kan jeg bytte propell fra venstregående til høyre og sette spaken akterover for å kjøre forover. Jeg kan tenke meg å gjøre dette for båten vrir seg til babord når jeg bakker og kan tenke meg å få styrbord som den "gode siden" i steden for babord. Er det spesifikt hvilken vei giret skal gå eller kan det byttes på.

Motoren er en 1990 modell Volvo Penta 2002 18 hk med gir og  fastpropell.

Frarådes på det sterkeste:

Gearet er konstruert for å gå kontinuerlig den ene veien, og bare sporadisk den andre.

mvh

Poseidon

Det kommer helt an på giret. Jeg har f.eks. et Borg Warner Velvet Drive 5000 og dette er laget for å gå begge veier kontinuerlig. Der er også mange andre uten at jeg her kan ramse opp alle. Noen gir er, som du sier, kun laget for å gå i revers sporadisk.

Hadde meg en tur på 160NM for noen år siden for å hente en båt om hadde brukt "revers" som "forover", så det gikk ikke så bra med det giret (hva nå det var for et)........

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...