Allan E Startet 9.November.2003 Link til dette innlegget Startet 9.November.2003 Kan jeg bytte propell fra venstregående til høyre og sette spaken akterover for å kjøre forover. Jeg kan tenke meg å gjøre dette for båten vrir seg til babord når jeg bakker og kan tenke meg å få styrbord som den "gode siden" i steden for babord. Er det spesifikt hvilken vei giret skal gå eller kan det byttes på. Motoren er en 1990 modell Volvo Penta 2002 18 hk med gir og fastpropell. Sitér dette innlegget Link to post
H.H Svart 9.November.2003 Link til dette innlegget Svart 9.November.2003 Det kommer ann på giret, det er ikke alle som er beregnet for kontinuerlig bruk "begge veier", ellers er det som oftes en smal sak å bytte om inni kontrollhendelen, slik at du fremdeles skyver samme retning som båten skal, men med motsatt omdreining på propellen. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 9.November.2003 Link til dette innlegget Svart 9.November.2003 Frarådes på det sterkeste: Gearet er konstruert for å gå kontinuerlig den ene veien, og bare sporadisk den andre. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
SveinHa Svart 10.November.2003 Link til dette innlegget Svart 10.November.2003 Frarådes på det sterkeste: Gearet er konstruert for å gå kontinuerlig den ene veien, og bare sporadisk den andre. mvh Poseidon Det kommer helt an på giret. Jeg har f.eks. et Borg Warner Velvet Drive 5000 og dette er laget for å gå begge veier kontinuerlig. Der er også mange andre uten at jeg her kan ramse opp alle. Noen gir er, som du sier, kun laget for å gå i revers sporadisk. Hadde meg en tur på 160NM for noen år siden for å hente en båt om hadde brukt "revers" som "forover", så det gikk ikke så bra med det giret (hva nå det var for et)........ Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
will Svart 10.November.2003 Link til dette innlegget Svart 10.November.2003 Gearet er konstruert for å gå kontinuerlig den ene veien, og bare sporadisk den andre. Motoren er en 1990 modell Volvo Penta 2020 18 hk med gir og fastpropell. MS og HS girene til volvo kan "gå" begge veier,dette brukes ved dobbelinstallasjon. Hvilke gir som står på din motor er jeg ikke sikker på Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 10.November.2003 Link til dette innlegget Svart 10.November.2003 Mener at Twin Disc gear kan brukes begge veier med full effekt. Vil uansett tilrå at du rådspør produsenten av det aktuelle gearet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.