Jump to content

Grunnstøting, - hvilke tilleggsskader kan det medføre?

Skvulpen

Recommended Posts

Hva skjer egentlig med et båtskrog når det grunnstøter og får en relativt stor skade i baugen?

Å dra en parallell til bilkollisjoner er kanskje ikke relevant, men en bil som har kollidert kraftig får gjerne deformasjoner lenger bak, slik at den ofte blir kondemnert (vraket).

Hvordan opptrer kreftene i en båt som går i stor fart på et skjær f.eks., og baugen blir slått stort hull i? En båt av glassfiber er jo ganske stiv, her er ikke snakk om deformasjonssoner som på en bil? :wink: Kan kreftene fra en grunnstøting forplante seg videre bakover i båten slik at andre "vitale deler" i skroget blir svekket eller ødelagt? Hvordan kan man ev. finne slike tilleggsskader, hvor skal man lete, hva skal man se etter?

Spør både av generell interesse, men også fordi jeg vurderer et bruktbåtkjøp der baugen har hatt en relativt stor skade, men som ifølge selger skal være fagmessig reparert. Kan man slå seg til ro med det?

Det er sikkert flere som kommer med kommentarer.

Jeg har selv hatt en grunnstøting i baugen, fart var ca 2 - 3 da jeg gikk på.

Fikk lite hull i baugen - men de største skadene kom faktisk under selve motoren hvor det ble noe delaminering.

Jeg tor båtreperatør brukte 150 timer på reperasjonen, men da ble båten "bedre enn ny", med omfattende utpussing av delaminerte områder og kraftige oppstøpinger av de tidligere delaminerte områdene. Dette skyldes kanskje at han kjente dette skroget svært godt fra tidligere reperasjoner.

Generelt er det vel slik at skrogform, skrogtype, plassering av skott og innerliner/spilesystem har betydning for hvorledes en grunnstøting i baugen vil påvirke skroget.

Her er eksempelvis et bilde av den "innerlineren" som stiver opp hele skroget samt fungerer som motorfundamenter for motorene på nåværende båt.

Jeg formoder at en vital skade vil kunne forplante seg langs innerlineren.

innerliner.jpg

Det er nok lurt at du oppgir båttype for å nærmere opplysninger om påregnelig skadefølge etter grunnstøting i baug.

Skade i baugen behøver ikke være noen "big deal". Sjekk at ikke hele innredningen har løsnet, og at reparasjonen ser bra ut både utvendig og innvendig.

Værre er det med grunnstøtingsskader med seilbåt med finnekjøl. når båten går på med forsiden av kjølen, pressens den opp i bakkkant, og det kan føre til skader på hele innfestingen av kjølen. Heldigvis dekkes slike skader greit på forsikringen, til tross for at man kan argumentere med at grunnstøting uansett er uaktsomt.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Hei

Det er fare for delamineringer langs hele skroget, og de kan være vanskelig å finne. Tunge ting som motor er spesielt utsatt i festene inn i glassfiberen.

Vurder sprekker i coat, annen lyd når du banker på glassfiberen ( noen ganger kan du høre at det ikke er hel ved), forhøyninger som tyder på reperasjoner osv.

Ved skade på kjølbåt må en være sikker på at innfestingen av kjølen er skikkelig kontrollert. Hvis den er slått oppover og falt ned igjen er styrken tatt ut av glassfiberen. Da vil evt reperasjoner måtte være like sterke som om du hadde skjært kjølen helt løs først.

Har sett flere eksempler på at slike skader er blitt reparert med strimler som er limt delvis utenpå i 10-12 cm bredde og 3-4 lag.

Dette er bare kosmetikk.

Reperasjonen bør ha tilnærmet samme tykkelse (antall lag matte) som opprinnelig skrog, og like stor overlapping av mattene som ved ordinær støping. Den skal sørge for at du ikke synker neste gang du går på...

Se ellers etter tegn på lekkasje mellom overbygg og skrog.

Redigerte etpar skrivefeil ;-)

Mons

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Hei!

Her var det mange nyttige innspill! Det er en plastsnekke dette er snakk om (Hanto 24), og her er bilde av skadeområdet. Jeg har ikke fått sett på båten selv, men min "speider" har ikke funnet tydelige skader andre steder på båten, men han kommer ikke til for å se innsiden av skadeområdet.

Vet ikke om dette bildet sier så mye ... ? Det SER jo fint reparert ut ...?

Baugskade_markert.jpg

Det er ikke så enkelt å se hvordan jobben er gjort fra bildet. Det virker som man kan se området som er reparet. Etter min mening er ikke dette bra nok.

Har desverre sett båter som er blitt reparet uten at har har vert skikkelig utført og da med resultet at båten etter hvert lekker.

Har også sett reparasjoner der jobben er gjort fagmessig og det vil si, det er ikke mulig å se at det har vert en skade.

Vil absolutt bruke en fagmann til å se på skaden. det blir ganske dyrt om du må ta jobben opp igjen.

:sailing:

Hei

Vanskelig å si utfra bildet, men slik jeg tolker bildet er det lagt på et lag med glassfiber som er relativt tykt uten å ha vært redusert mot kanten av reperasjonen. Normalt vil en trappe ned tykkelsen ut mot kanten for å unngå at "lappen" begynner å løsne akkurat der hvis det er bevegelse i skroget - enten normale bevegelser eller ny grunnstøting. Med en slik avslutning angriper alle kreftene akkurat limingen i kanten av lappen, og en ny påkjenning kan medføre at den slipper taket. Hadde den vært gradvis tykkere ville belastningen mellom ny og gammel glassfiber ha blitt fordelt over et større stykke.

Har sett en reperasjon der dette skjedde ved neste grunnstøting. -Utført av et båtverksted.

Takstmannen som så den nye skaden nektet å tro at den ikke var slipt ned inntil vi dykket og fant biten som var falt av. Kunne ikke se antydning til at det hadde vært støpt noe på der unntatt bruddkanten på bunnstoffet.

Ser også ut for at det er en bulk inn litt nede på lappen. Tyder på at det er der hullet har vært, og en kan spørre seg om all skadet glassfiber er fjernet og hullet også reparert innenfra, eller om det bare er lagt noen lag utenpå skaden uten mothold (og uttørking) fra innsiden.

Ettersom en slik lapp vanskelig kan bli "hel ved" ville jeg prioritert å åpne innenfra og få lagt på støp fra begge sider. Det vil du kunne se om er gjort innenfra. Hvis det er tett skott i veien som ikke har vært tatt hull i, så sier det sitt.

Mons

Mons

Enig med Nemo her

Ellers synes jeg det ser ut som at det kun er lagt matte og polyester rundt skaden og så stoffet over.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Har du kjennskap til hvordan skaden oppsto? Jeg har nemlig problemer med å se for meg at en Hanto 24 oppnår så astronomisk fart at det oppstår store skader rundtom i båten v/landkjenning. Skaden i baugen kan vel likesågodt skyldes "gnaging" mot skjær/lav brygge el? Kvaliteten på reparasjonen er selvsagt viktig uansett, men hendelsesforløpet kan kanskje si mest om faren for andre skjulte skader.

Har hørt og lest at det viktigste ved slike reperasjoner er at plasten får tørket helt ut før man begynner å legge på plast. Her snakkes det om flere måneder på land før en reperasjon kan startes. Vis vann blir liggende på innsiden har det ingenting å si hvor pent det er utført.

Takk for mange fornuftige synspunkt!

Det er klart som det sies, at en Hanto 24 ikke kan ha gått på noe med astronomisk fart (toppfart skal være ca 10 knop), men reparasjonsstedets omfang antyder vel også at dette må være mer enn en "gnageskade"?

Jeg har ikke fått opplyst noe om hvordan skaden er skjedd, men jeg har fått vite hvilket verksted som har foretatt reparasjonen. Ble litt skeptisk etter å ha lest svarene deres, så jeg skal foreta litt mer undersøkelser og forhåpentligvis dokumentasjon på reparasjonsarbeidet. Ønsker ikke å kjøpe katta i sekken!

Hadde ikke brydd meg mer med båten hvis det ikke hadde vært for at den er så strøken ellers, både m.h.t. til interiør og motor ...

En bråstopp i 10 knop er helt klart nok til å gjøre stor skade. At dette "bare er en snekke" i lav fart er helt irrelevant. Forøvrig er jeg enig med Ben Sin i at en fagmessig reparasjon ikke skal synes. Dette ser ut som et lappverk, jeg ville funnet en annen båt.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Du er vel ikke redd for litt polyester på fingerne? :)

Hei! Jo, jeg er faktisk svært fingernem om jeg så må si det selv, og ikke redd for å få både det ene og det andre under neglene ...

Men her var det faktisk ikke snakk om det kosmetiske, det er sikkerheten jeg er opptatt av, og om her er "skjulte" skader som senere kan få alvorligere konsekvenser. Tross fingerferdighet så kjenner jeg mine begrensinger, og noen avansert fagmann på skrogkonstruksjoner er jeg nok ikke! :wink:

Men her var det faktisk ikke snakk om det kosmetiske, det er sikkerheten jeg er opptatt av, og om her er "skjulte" skader som senere kan få alvorligere konsekvenser. Tross fingerferdighet så kjenner jeg mine begrensinger, og noen avansert fagmann på skrogkonstruksjoner er jeg nok ikke! :wink:

Når denne båten er en du vurderer å kjøpe, ville jeg absolutt hatt med en fagmann. Ikke bare for å vurdere skaden, men også få et overslag over kostnadene med denne jobben.

Denne jobben er ikke den rette å starte med hvis du er nybegynner med å støpe med polyester.

Du finner svært mye informasjon om emnet hvis du søker blandt innleggene og ikke minst mye svært god informasjon. Det kan være en god hjelp i den videre vurdering av hva du bestemmer deg for.

Lykke til.

:sailing:

Sutter meg til 'hylekoret- finn deg en annen båt'. Det jeg ser av bildet er en lapp, ikke en reparasjon. Hvordan det ser ut innvendig er det ingen som vet enda. Hvis det i det hele tatt er mulig å komme til for å se noe. Er området helt perfekt innenifra, kan man kanskje revurdere.

10 knop er ikke noe liten fart. Jeg snakket med en seilbåtkollega (alu.båt) i sommer. Han hadde gått på i 8- til 10 knop. Motoren hadde klipt av motorlabbene, koplingen hadde går pokkerivold, etc. Skroget hadde bare en liten bulk nede på kjølen. Moralen er, sjekk også andre forhold som kan ha blitt påvirket av grunnstøtingen.

For all del, 10 knop kan nok gjøre temmelig mye skade. Det jeg tenkte på var at ved f.eks. en gnageskade er sannsynligvis ikke følgeskadene noe å bekymre seg for. Som andre har sagt her så er skaden ut fra bildet ikke reparert, men lappet. Jeg ville fått pris på en skikkelig reparasjon av en fagmann du stoler og trukket denne fra når du evt. byr på båten. Ved evt. kjøp sliper du bort lappen og får fagmannen til å se hva som må gjøres.

Vil "hyle" litt jeg også.

Denne båten ser ikke ut til å være reparert i det hele tatt.

Den er lappet såpass at vannet holdes ute. (Etter bildene å dømme).

Det er svært viktig at du får sett på innsiden.

Se om innlamineringer av skott e.l. har løsnet fremme i baugen. Se etter sprekker i innredning.

Og som nevnt ovenfor, har båten fått seg en smell på en stringer, kan skaden forplante seg akterover i båten.

Skrap av bunnstoff rundt lappen og se om det har vært slipt.

Redigert av Mulligan (see edit history)

Slenger meg på Hylekoret:

NÅ ble sagt at 10 knop er STOOR fart ja..... :rolleyes:

Men å heve hastigheten for "krapylets" anledning til å føre båt før fyllte 16 år, DET vil mange av dere... :cryin:

(Kunne IKKE dy meg) :lol:

Ellers: Det er ikke bare "å være redd for litt polyester på nevene" som gjelder ved slike reparasjoner. Man bør også VITE litt om hva man gjør. Dette er et fagområde! Mange "pellementmakere" fusker i dette faget. Jeg ville ha betenkt meg på å kjøpe "sjølreparert" båt.

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...