Jump to content

ankeralternativ til nidelv 26

kim

Recommended Posts

Jeg har ikke sett på tabellene om 7.5 kg Bruce kopi er bra nok.

Men dess lettere anker man anvender, dess viktigere er det å ha mulighet for forkatting.

Forkatting øker ankereffekten 4 ganger.

En flott beskrivelse av fokatting finnes på:

http://home.no.net/meyerweb/Turseilerskolen3.pdf

Jeg husker ikke i øyeblikket hva som er det korrekte engelske uttrykket for forkatting - kanskje noen kan hjelpe?

Hei !

Hadde også 10 kg bruce og kjetting hele veien på min N26, og det funket fint. Tror det er riktig som Thor sier at det etter tabellen skulle holde med 7,5 kg, men om du har vinsj, kan jeg ikke skjønne hvorfor en skal pine det ned - det er jo uansett lett, og jeg vil da tro at generellt sett så sitter en 10 kg. bedre.

-koh

Takk roaldbj. 16 kg Engbo syntes jeg var overkill så jeg gikk etter tabellen da kopien ble kjøpt inn. Sålangt så har den svart til forventningene men den er ennå ikke prøvd på hard sølebunn. Der beit ikke Engbo klumpen seg fast når det blåste litt. Egentlig så er vi ikke av de tøffeste i sterk vind,da foretrekker jeg å ligge longside hvis det er sjanse for det.

Kaffedreggen med kjetting har jeg byttet bort i motorsykkel utstyr,det var en 12 kg paraply dregg. Hva er passende kaffedregg for en Nidelv 26 da ? Lurer litt på 3m kjetting og 5 kg Bruce med synketau ?

Jeg kasserte et 21 kg engbo for to år siden. Var det verste jeg hadde hatt. Kontaktet da engbo, som redegjorde for at de nye ankerne etter et visst årstall hadde større vinkel og derav skulle feste bedre. De foreslo å file opp godset litt, men det ble heller kassert. Om de nye er bedre enn de gamle har jeg ikke noen formening om. Byttet til en ILAS Bruce kopi på 15 kg - med kjetting. har 27 fots båt. Det har aldri sviktet. Sitter egentlig litt for godt for min lille vinsj - må kjøres løs litt for ofte.

Uten at jeg har noe akademisk belegg for det er min mage-følelse at de brucekopier hvor "vingene" er litt vridd nedover og litt skarpe i kantene graver bedre. Og her er det litt forskjell på kopiene - noe har bare "vinger" - mens andre har vridde "vinger". Og om du har en god vinsj kan jeg bare se oppside ved å velge et nummer større enn det som er minimum.

9,5 tonn

15 kg bruce akter, kjetting hele veien. Har fungert bra.

22 kg plog, i baug. kjettig hele veien.

Helt sikker på att 7,5 kg holder, hvis du har kjetting. Kjettingen vil ligge langs bunn, før den strekker seg. Vil bli lite press på anker.

Vi sees!

Som kaffedregg - da ser jeg for meg at vinden er lett bris eller mindre ( dvs. mindre enn 5.4 m/s vindstyrke 10 meter over havet),

vil jeg tro at en 5 kg Bruce samt 3 m kjetting og tau gjør jobben mer enn bra.

Jeg har observert at jeg mange ganger utelukkende ligger på kjettingvekten når jeg ligger for svai, selv om ankeret foran er Bruce 30 kg og 3 x dybden med kjetting. Men jeg har stort vindfang.

Når du ser prisen på 5 kg Brucekopi hos Seatronic i Moss er prisen kr 225. Et 7.5 kg tilsvarende koster kr 325.

Det som er flott både mede Bruce 5 kg og 7.5 kg er at de er - etter mitt skjønn - ypperlige ankre til å foreta forkatting med.

Forkatting innebærer at to ankre er forbundet til hverandre på sjøbunnen, noe som 4-dobler effekten av det enkelte anker.

Med to "lette" ankre ombord gjør du ankringen enkel når kaffeværet er bra, samtidig som du har en sikkerhet for god oppankring dersom værforholdene skulle tilta.

Det kan være lurt å tenke på hvordan du i praksis vil utføre en forkatting.

Forkatting er i utgangspunktet svært enkelt dersom man planlegger litt i forkant.

Vi kan evt. komme tilbake til dette senere.

Hva med Biltema sin Brucekopi er det en grei løsning?

Ja, egentlig. Det jeg har forundret meg over, var at Biltema Brucekopiene var så ujevne. Fra ganske fine eksemplarer, til noe som ikke ligna på en Bruce i det hele tatt.

Har en ganske OK7,5kg utgave fra `tema, men når jeg to år seinere skulle handle meg en 10kg utgave, så de helt annerledes ut, bla.a mye mindre " klør".

Jeg valgte da å kjøpe på Sea Sea, eller var det Maritim ? Prisforskjellen var minimal, tror det var snakk om etpar hundrelapper, maks.

Suzuki

No boat needed..

Jeg ser noen beskriver kjetting,er dette et must? nå står det et 12kg skålanker med blytau hele veien. Må jeg eventuelt ha noe kjetting for å bruke brusanker,og kan jeg beholde den gamle rulla til skåla? takk så langt

Ville vel hatt noen meter med kjetting, og resten blytau. Det er jo ikke ankeret som skal "holde" båten. En tommelfinger regel er jo 3 ganger dybden med kjetting når en ankrer opp.

:confused: :confused: hva er det da som holder ?? Bare blytauet eller kjettingen :confused: :confused: Forklaring ønskes....

Når du ankrer opp skal du ha en bue på kjettingen fra ankeret og opp til båten. Dette for at ved svell skal ikke båten rykke i ankeret. Vis du har en rett visning på kjettingen din uten noen form for bue mot ankeret ville båten din rykke ankeret løst med en gang. Det står også i "Veien til båtførerprøven" at du enkelte ganger må ha så mye som 8 ganger dybden med kjetting ute for å holde båten. Men tommelfinger regelen er 3 ganger. Da kan det ikke være ankeret som "holder" båten. Dette er omtalt på side 75-78 i utgaven 3 opplag 2005

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...