Jump to content

Yamaha -89 40 heo. Ujevn tomgang


Ronny

Recommended Posts

Er vel litt vanskelig å svare på i farten kanskje.

Det første som faller meg inn er at kanskje choke har hengt seg opp.

Ellers må du nok blåse ren dysene i forgasser hvis ikke det er gjort.

og så muligens justere luft og bensinblanding

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Motoren starter lett og sviver fint, helt til den plutselig "slukner". Har byttet plugger, alle har gnist, og renset bensinfilteret. Noen som har svar på problemet?

Er det så å forstå at motoren stopper?

I så fall, klarer du å få start på den igjen med det samme eller må du vente en stund?

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Link to post
Er det så å forstå at motoren stopper?

I så fall, klarer du å få start på den igjen med det samme eller må du vente en stund?

Starter lett med en gang, sviver fint gjerne i 30 sek før den slukner ijen. Plagsomt når en skal legge inntil kai.

Link to post
Hvordan ser pluggene ut da når den stopper??.

Ryker den mye når den starter , og går?.

Høyt turtall på tomgang?

Pluggene ser bra ud, alle 3 har lik farge, sjokolade brune. Motoren fungerer bra ellers, lite røyk og ingen fusking når den er i gir. Sviver også fint på turtallet på tomgang, helt til den ikke vil mer.

Link to post

Hei!

- Litt flere opplysninger kunne vært greit slik at vi fikk nærmet oss problemet. Vi har tidligere her gitt råd om forskjellige problemer, men ofte kommer det noen tilleggsopplysninger fram etterhvert senere i tråden som gjør det lettere å nærme seg feilen. Feks:

 

Inntreffer dette kun ved kald motor?

Er den like lett å starte igjen varm som kald?

Må du pumpe på "Blæra" til bensinslangen for å få den i gang igjen?

Går den helt fint på hastigheter over tomgang?

Hoster den på tomgang?

Har du/andre nylig reparert på den?

Har du hatt motoren lenge?

 

 

Heller til at dette kan være et bensinrelatert problem, men gi så mange opplysninger du kan - så får vi se... Jeg ville startet med å sjekke bensintilførsel for falsk luft/lekkasjer som en start...

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Hei!

- Litt flere opplysninger kunne vært greit slik at vi fikk nærmet oss problemet. Vi har tidligere her gitt råd om forskjellige problemer, men ofte kommer det noen tilleggsopplysninger fram etterhvert senere i tråden som gjør det lettere å nærme seg feilen. Feks:

 

Inntreffer dette kun ved kald motor?

Er den like lett å starte igjen varm som kald?

Må du pumpe på "Blæra" til bensinslangen for å få den i gang igjen?

Går den helt fint på hastigheter over tomgang?

Hoster den på tomgang?

Har du/andre nylig reparert på den?

Har du hatt motoren lenge?

Heller til at dette kan være et bensinrelatert problem, men gi så mange opplysninger du kan - så får vi se... Jeg ville startet med å sjekke bensintilførsel for falsk luft/lekkasjer som en start...

Motoren er like lett å starte igjen varm som kald, trenger ikke gjøre annet enn å vri om nøklene får å få start ijen :wink: Har hatt et par tilfeller der den har gått litt ujevnt på lav hastighet, etter at den har blitt kjørt på høyt turtall. Har hatt maskinen i 1 år nå, var slik fra dag 1. Har ikke selv skrudd i motoren. Er noe bedre på tomgang når den er varm, men ikke frisk.

Link to post

Den har tre sylindere og tre forgassere. Mekanisk regulering av elektronisk fortenning (Black box) via stag forbundet med en fjærbelastet hevarm til gasskabelen. Er du god på å skru selv? Jeg syns du skal starte med drivstofftilførselen som nevnt først. Pump på blæra og se etter lekkasjer i tillegg til at blæra skal bli hard. Ofte kan det være en defekt i en pakning på selve bensinslangen. Da er det imidlertid rart at den starter igjen med en gang uten pumping.... Det kan også være en "vannperle" eller noe skitt i fbm tomgangsdyse. Grunninnstilling av tomgangsdyse på hver forgasser bør sjekkes. Grunninnstilling av tenning bør og sjekkes, at mekanisme er i orden og løper lett. Kan supplere med verdier på dette, men ikke i kveld.... :sleep: Videre bør bensinpumpen på denne motoren byttes hvis dette ikke er gjort tidligere. Kjøp i så fall komplett pumpe, det er ikke mye dyrere enn et repsett. (6-700) Sjekk videre at forgasserne sitter ordentlig skrudd fast.... kommer det til at forgasserne må renses, vil jeg anbefale og levere den inn..

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Hvordan tenningssystem er det på denne motoren??. Det kan være at tenningsmodulen er moden for utskifting. Denne sitter i så fall under fordelerlokket.

ehem, Mener å huske å ha sett en post der det kritiseres for å svare på ting man ikke har peiling på :lol:

 

 

Forøvrig enig med Rago i at dette høres ut som et problem med bensintilførselen, motoren klarer å skaffe nok fuel når den får nok turtall, men stopper på tomgang.

Ville først gått gjennom helle bensinsystemet, fra tank og til forgasserne. Tanksilen kan gå tett, ventilene i blæra kan henge seg opp slik at bensinen renner tilbake, den kan som sagt over trekke falsk luft i koblingene. Ville også som sagt byttet pumpe, ikke så mye å spare på å kjøpe rep.settet.

Sjekk også blandingsskruene , at de er iht spec , og står likt.

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Hei igjen!

Skal vi se, for å vite grunninnstilling på tomgangsdyser må jeg vite forgasserkoden din. Denne står stemplet på siden av forgasserene f.eks 63B00, 63D00, 6H400 e.l. Jeg forutsetter at det er Keihinforgassere, da jeg ikke har skrudd spesifikt på din årsmodell. Utav delelistene ser det iallefall slik ut.. Delelister og sprengskisser finner du her:

http://www.boats.net/yamaha/partsystem/browse-model-parts.pl

Skruen sitter på høyre side (sett bakfra av motoren) av forgasser i bakkant, nesten øverst. Den er som regel kladda til av litt farge. Her er det 3 varianter av grunninnstilling avhengig av forgassertype: (Skruen tørnes helt inn, og deretter skrues ut antall tørn 360 grader. ikke bruk mye makt)

1-3/8 +/- 1/4

1-5/8 +/- 1/4

1-1/2 +/- 1/4

Flottørhøyden skal være 15 +/- 1 mm

Tenning er 7 +/- 1 grad ATDC, 25 +3/-1 grad BTDC. Sjekk at pila er innenfor disse verdier på merkene på tenningsboksen - og at de ikke kan "vibrere lavere" på tomgang pga slakk i stag o.l.

 

Edit;

 

Ivar; ikke pent å slå under beltestedet... :lol: :lol: - Alle kan vel forsnakke seg litt.... :wink:

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...