Jump to content

Plotteren slår seg av når motoren startes

La Digue

Recommended Posts

Jeg har et enkelt elektrisk opplegg med et 60 Ah batteri og en Ladac. Når jeg drar i gang starteren til motoren, "slukner" plotteren, slik at jeg må slå den på på nytt. Er det noen som har en god idé til backupløsning e.l. slik at plotteren får nødvendig spenning hele tiden? Eller er det bare å bytte batteri?

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Et lite motorsykkelbatteri kanskje, og en diode mellom dette og startbatteriet? Da vil du bruke dette til forsyning av plotteren, samt at det blir forsynt med lading fra startbatteriet. I stedet for diode kan man vel også bruke et rele som får styrestrøm via ladelampen for å unngå spenningsfall på ladingen. Kan dette være noe??

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Et motorsykkelbatteri høres ok ut, men hvordan skal jeg koble dette for å

a) Unngå å få tilsvarende spenningsfall når starteren går

b) Får begge batterier ladet over generatoren

c) Hindre problemer med at det lille batteriet blir overladet eller at det store batteriet får redusert lading?

Kan du ha for stort spenningsfall i dine kabler/ koblinger? Jeg ville ha sjekket hele batterikretsen om der er noen feil. Hvis du henter batterispenning til plotter fra starteren`s pluss pol og den har en kabelforbindelse som har høy overgangmotstand fra batteri, da blir der spenningsfall. Spenningen blir i laveste laget for plotteren og den slår seg av. Husk at både pluss og minuskabler sjekkes. Henter du driftsspenningen til plotter direkte fra batteriet så ville jeg sett på batterikapasiteten, evt. målt spenningen på batteriet ved start.

Cirkeline

Et motorsykkelbatteri høres ok ut, men hvordan skal jeg koble dette for å

a) Unngå å få tilsvarende spenningsfall når starteren går

b) Får begge batterier ladet over generatoren

c) Hindre problemer med at det lille batteriet blir overladet eller at det store batteriet får redusert lading?

Du får ladet batteriet også over strømforsyningen til plotteren.

Men jeg er ikke særlig glad for denne løsningen - litt avhengig av hvordan dine rutiner er. Dersom du nemlig slår av hovedbryteren men ikke plotteren så vil denne utlade batteriet nokså fort og der er det ikke ofte og du må ut med kr 59,. igjen pluss monteringen.

Jeg ville brukt en større kondensator istedenfor batteriet. Den tar ikke skade av utladingen. Evt - dersom ladestrømmen inn i kondensatoren blir for stor trenger du en motstand og en diode til for å begrense ladingen uten å hindre strømmen fra kondensatoren til plotteren.

Kalkulerer jeg noenlunde rett i hodet snakker vi om Farad (og ikke mikrofarad) og da blir denne kondensatoren både stor og dyr. Ville fortsatt med index's forslag med diode mellom hovedbatteriet og "backup"-batteriet, og evt. vurdert noe slikt batterivakt på det lille batteriet dersom en er redd for å glemme å slå av plotteren. Er egentlig usikker på hvor viktig dette er, da jeg for min del aldri har skjedd at jeg ikke har slått av kartplotteren før jeg tok av hovedbryteren. Å glemme hovedbryteren derimot...

Redigert: Dette blir snart såpass komplisert at jeg ville vurdert enten 1) leve med problemet eller 2) slenge i noen få hundrelapper til og innstallere et rimelig forbruksbatteri slik at problemet forsvinner.

Redigert av Fantino (see edit history)

sansynligvis er det bare spenningsfall opp til plotteren. mål spenningen inn på plotter i forhold til batteri med og uten starter inne. spenningen skal ikke være mindre nenn på batteriet uansett. har du det er det fall i kretsen. det kan løses med tykkere kabler. er det noen meter kabel må du fort opp i 6mm2. prøv dette det er den rimligste måten. :seeya:

Vedder på at det ikke ha noe med kabeltykkelsen til plotteren å gjøre. Det er ikke plotteren som bruker mye strøm i det øyeblikket motoren blir startet.

Tror heller ikke på at kondensatoren må bli voldsom stor. Batterispenningen bryter sammen ved motorstart, ja. Men et skikkelig sammenbrudd er det bare den første brøkdel av et sekund når mekanikken må brytes løs.

Dette temaet ble diskutert i denne tråden, innlegg #19 og nedover!
Denne hadde jeg gått glipp av :blush:! (slike interessante diskusjoner burde en flytte til vinteren i stedet for midt i sesongen, så hadde vi sluppet all kranglingen nå til dags :rolleyes: ). De kom tydeligvis til noenlunde samme konklusjon ser jeg.
Jeg ville brukt en større kondensator istedenfor batteriet. Den tar ikke skade av utladingen. Evt - dersom ladestrømmen inn i kondensatoren blir for stor trenger du en motstand og en diode til for å begrense ladingen uten å hindre strømmen fra kondensatoren til plotteren.

Dette temaet ble diskutert i denne tråden, innlegg #19 og nedover!

Nettopp, hadde heller ikke fått med meg denne. I innlegg nr 30 finner man forøvrig igjen mitt forslag, bare med motstand istedenfor termosikring og batteri istedenfor kondensator

Jeg ser at trådstarter opplyser at han har et enkelt batteri på 60 Ah ombord i båten.

Jeg er i utgangspunktet svært skeptisk til å knytte forbruksartikler til batteriets hovedfunksjon - som er start av motor.

Jeg kjenner ikke til båttypen Marieholm MS 20, men ser at den er 16 -20 fot. Jeg har sett bilder av den flere steder på nettet.

Det virker som det er en liten motorsegler med innenbords motor.

Jeg antar at det ikke er mulig å starte motoren uten et "oppegående" startbatteri.

Det er flere enn meg som har "glemt" å koble fra alle strømforbrukere fra startbatteriet en lang dag på sjøen - og fått startvansker i etterkant.

Av den grunn vil jeg på det sterkeste anbefale separat batteri til plotteren. Disse kjøpes billig hos biltema - og det blir færre muligheter for koblingsfeil til startbatteriet.

Takk for mange gode svar! Dette er baatplassen på sitt beste.

Jeg er kommet til at jeg først prøver å koble plotteren direkte på batteriet. Jeg skal også sjekke at batteriet er i orden. Det er nokså gammelt og jeg hadde ladeproblemer i høst.

Hvis jeg trenger ekstra batteri til instrumentene (plotter og logg/ekkolodd) kan jeg prøve med et lite batteri koblet slik. Men er termosikringen nok til å holde ladestrømmen nede?

Virker denne kretsen slik at den "slår inn" bare når spenningen fra hovedbatteriet synker lavere enn "forbruksbatteriet"? Jeg har et kombinert instrument med logg/ekkolodd. Forbruket er oppgitt til 220mA. Plotteren er oppgitt til 0.2A. Hvis det lille batteriet bare brukes når starteren går (spenningen synker) holder det med 1.2 ah batteri, men hvis det skal brukes som forbruksbatteri når båten er under seil, blir det for lite.

----

Og ja, jeg har en Volvo Penta MD 5B dieselmotor. "Ruklet" kan ikke startes med verken snor eller sveiv. Men når krisa setter inn kan jeg jo til nød sette seil. Mer om båten her.

Jeg tror ikke det er noen vei utenom å montere et batteri til.

Mesteparten av sånn elektronikk har en nedre grense for driftspenning. Går spenningen under den, slår utstyret seg av, nettopp for å unngå at batteriene blir tappet helt ned. Furunogreiene mine slår seg av ved ca. 11 V.

En likestrømsmotor sånn som startmotoren din er noe nært en kortslutning når den står stille og kobles inn. Spenningen vil høyst sannsynlig falle under nedre grense for driftspenning.

Ta også en kikk bakpå generatoren din. Noen MD5 hadde uttak for to batterier. Du kan ha flaks. Klemmene er i så tilfelle merket Batt A og Batt B.

Det tror ikke jeg Gunga. Et motorsykkel batteri blir for spedt. Kanskje bra nok til å få gitt en rask beskjed også er det nok fort tomt. For å starte min 450 så er batteriet på gigantiske 9Ah :crazy: eller nært nok ikke noe. Og det er et annet problem blir lading,ladetiden er laaaaang og med veldig lite A pr. time.

ser att min nye VHF drar 5,5A i TX (25W)

då skulle ju ett sådant litet motorcykelbatteri 9 Ah teoretiskt räcka att hålla igang nödtrafikk under någon time !

eller tenker jag feil, batteriet skall givetsvis vara paralellkopplet så att til vardags kommer strömmen

fra forbrukningsbatterierna

o motorcykelbatteriet skulle kunna stå ganska nära radion så att det ikke blir några spänningsförluster i kabler!

S/Y Gunga Din

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...