JRK Startet 10.November.2003 Link til dette innlegget Startet 10.November.2003 Hei, Ser at noen skriver "rubbe så polere og vokse". Jeg må bare spørre i min enfoldighet, denne voksingen er det det samme som å polere , eller er det to helt forskjellige ting. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth Svart 10.November.2003 Link til dette innlegget Svart 10.November.2003 Tenkte jeg skulle prøve å greie ut litt om voksing, polering og rubbing. Rubbing inneholder ganske mye slipemidler. Dette er gunstig for å ta bort små riper eller finne igjen fargen på gammel, falmet gelcoat. Det er imidlertid viktig å polere med polish etterpå for å få tilbake glansen etter at du har rubbet. Polering inneholder lite slipemidler, og brukes på rubbede flater eller lite oksiderte flater. Voks/hardvoks legger man på til slutt for å beskytte, da hardvoks varer lenger. Dette inneholder ikke slipemidler, bare rensemiddel i form av løsemidler (som også finnes i de andre for så vidt) Håper du iallfall skjønte litt av det jeg prøvde å forklare. Mvh Kenneth Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.November.2003 Link til dette innlegget Svart 10.November.2003 Hei. Forvirringen om voksing kontra polering har vi vel fra landjorden. Skal en ha bilen blank, vaskes den, det gnies utover "ett eller annet" fra en boks/flaske, og så "poleres" det blankt (det er selvfølgelig mulig å rubbe, polere og vokse også her). Så det er nok mange som sier at de "polerer" båten for å få den blank. Vet egentlig ikke om noe bedre ord heller for at det skal bli blankt etter at voksen er lagt på, kanskje pusse, slite seg ut eller hva? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
JRK Svart 11.November.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2003 Hei, Takk for svarene begge to, meget avklarende. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.