M/B Shanty Startet 6.Februar.2007 Link til dette innlegget Startet 6.Februar.2007 Kveld godt folk! Noen som kan tipse meg om hvilken maling jeg bør bruke innvendig i taket på min kjære Shanty (trebåt). Hensynet jeg må ta er at jeg skal ha transperent epoxy på utsiden. Har prøvd Gjøko linoljemaling, men den kalker noe hjertelig. Alf Kåre Sitér dette innlegget Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn Link to post
index Svart 7.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2007 Butinox Vindusmaling puster i alle fall, samt sitter utrolig godt. Minuset er at den tørker sent. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ludde Svart 7.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2007 Heisann Alle oljemalinger kritter desverre, og linoljemalinger er de som kritter mest, slik at dette problemet løser du bare ved å benytte akrylbaserte produkter. Siden du har benyttet linoljemaling fra før, har du en utfordring til; nemlig at linoljen vil svette og skape problemer med pløsing i fremtiden. Den malingen som i dag er mest diffusjonsåpen er akrylatprodukter beregnet for utvendig trefasade, som Demidekk Optimal, Perfekt Akrylat eller lignende. Disse produktene har ekstrem goid vedheft, er åpne og slipper gjennom trykk fra underlaget, i tillegg til at de er fargestabile over tid, og gir ingen kritting. Ikke sikkert at du ikke vil få trøbbel med blæring fra underlaget ditt, men det finnes så vidt jeg vet ikke noe annen teknologi enn akrylater som kan gjøre dette problemet mindre. Lykke til Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
Walter_S Svart 7.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2007 Shipolin er en slik maling. Bakdelen er at den dekke meget dårlig. Du må regne med 2-3 strøk........ Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
M/B Shanty Svart 7.Februar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2007 Heisann Siden du har benyttet linoljemaling fra før, har du en utfordring til; nemlig at linoljen vil svette og skape problemer med pløsing i fremtiden. Takker for godt svar! (har en mistanke om at du kansje jobber med maling?) Klok av skade har jeg lært meg at man ikke tester nye produketer på store flater, så det er bare 1/2 kvadratmeter med linoljemaling. og som trebåt eier vet jeg - Alt Kan Pusses!! Kjenner noen til om det er mulig og blande antiparasitt i disse malingene som er foreslått?? har allerede smurt på 2 liter i taket alene, for å prøve å "Safe" Alf Kåre Sitér dette innlegget Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn Link to post
torbit Svart 7.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2007 (redigert) ææææ...tror jeg stryker dette spørsmålet. Redigert 7.Februar.2007 av torbit (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ludde Svart 7.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2007 Hei M/B Shanty Joda du er på rett spor når det gjelder hva jeg steller med. Når det gjelder å blande inn Antiparasitt er jeg usikker på hvordan dette vil oppføre seg. I utgangspunktet leveres produktene med tillatt mengde sopp- og muggdreper i boksen slik at det skal ikke være nødvendig å tilsette noe hjemme for at de skal fungere. Hvordan Antiparasitt er å overmale er jeg usikker på, men det ser du vel dersom du leser på emballasjen? Generelt sett skal man være forsiktig med bruk av fungisider innendørs, men i et slikt tak er vel ikke det noe problem. Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
M/S Bastard Svart 7.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2007 Transparent epoxy? Denne må du lakke over evt bruke 2 komp. Hardtop (transp.) Ellers vil epoxyen bli gul Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 7.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2007 Henger meg på - M/B Shanty - for å spørre LUDDE om hva han tror om Latexmaling for innebruk i tre-båten. Husker for en tid til bake at en kar brukte denne typen innvendig på skott og på bordgangen. Dette så ut til å fungere for han. Venter i spenning på svar. mvh jawik Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
M/B Shanty Svart 7.Februar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2007 Transparent epoxy?Denne må du lakke over evt bruke 2 komp. Hardtop (transp.) Ellers vil epoxyen bli gul Planen var polyurethanlakk med uv - filter. har forstått at dette skal bli bra. noen inspill?? Sitér dette innlegget Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn Link to post
M/S Bastard Svart 7.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2007 Da blir det bra Sitér dette innlegget Link to post
Ludde Svart 7.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2007 (redigert) Henger meg på - M/B Shanty - for å spørre LUDDE om hva han tror om Latexmaling for innebruk i tre-båten. Husker for en tid til bake at en kar brukte denne typen innvendig på skott og på bordgangen. Dette så ut til å fungere for han.Venter i spenning på svar. mvh jawik Hei jawik Kunne vært interesant å vite hva du skal male? Grunnen til at jeg spør er at ulike malingstyper gir ulikt resultat mht. overflaten. Dette gjelder både hvor jevn og pent det ser ut og hva det tåler av mekanisk påvirkning. I tillegg har ulike produkter ulik vedheft til underlaget, avhengig av hva som er gjort med dette tidligere. Generelt for produkter som primært skal benyttes innendørs kan man si at rene latex produkter gir en mattere, og mindre glatt overflate, litt appelsinskall-aktig overflate, ellet at penselstripene synes ganske godt. Et eksempel er dersom man maler taklistene med den matte takmalingingen man benytter til resten avtaket. Alternativet er ofte å benytte moderne malinger basert på akryl som bindemiddel.Disse er mer ripefaste, tåler kraftigere rengjøring, og har bedre vedheftningsegenskaper mot underlaget. Disse produktene kan du få i alle glanser, fra glans 7 og opptil glans 70, og også som spesialprodukter til bruk på baderom. De sistnevnte produktene i tillegg ekstremt bestandige når det gjelder vasking/ skrubbing, og inneholder tilsetninger somgjør at sopp ikke fester seg til overflaten, ved høy fuktighet. Så finnes det en mengde oljebaserte produkter også, som kan benyttes. Disse har noen ulemper som at de gulner/ mørkner i lyse farger over tid, samt at malingsfilmen blir noe sprøere, slik at man kan slå skall av hjørner eller andre utsatte steder. Klassisk eksempel på dette er å se på gerikter eller vinduskarmer malt med oljebaserte malinger. Ellers kan jeg benytte anledningen til å slå et slag for grunning, lønner seg ALLTID!!! Bedre vedheft, og penere overflateresultat uten å være proff. Som du skjønner finnes det utallige løsninger, så fortell litt mer om hva du skal male, underlag etc. og hvilket resultat du ønsker å oppnå, så skal jeg svare etter beste evne. Redigert 7.Februar.2007 av Ludde (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
Jawik Svart 7.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2007 Hei Ludde. Tanken var å pynte litt på bordkledning der hvor det ikke er synlig. Under køyer, inne i skap og lign. Materiale er mahogny som er lakert - tror jeg - noen plasser og oljet noen plasser. Har vasket dette ned og det ser jo bra ut, men jeg liker å ha det lyst selv under køya... i tilfelle nøkken finner en vei inn Siden du nevner akrylmaling så ble jeg noe usikker på om det var denne typen eller latex som ble brukt tidligere. Har selv anvendt akryl - flere strøk - på kjellermur / leca og der står det bare bra til på 8ende året. Fuktighet helt opp til 80 vinterstid når bygningen ikke er i bruk. Ble hvist enda mere forvirret nå da jeg kom til å tenke på at dette var fra 10 liters span og noe spesialprodukt var det deffenitivt ikke. Kostet ca. 400 kroner spannet. Ellers takk for rask respons. mvh jawik Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Ludde Svart 8.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2007 (redigert) Hei igjen Til dette ville jeg benyttet en akrylmaling for vegg etter at du tørker over alle flater med litt tynner som Lynol el. Følg med når glans 10 produkter er på tilbud hos din lokale farge/ bygghandel. Grei glans og vaskbarhet, bra vedheft og mye for pengene. Slike produkter er jo på tilbud hele tiden, slik at du slipper unna med godt under 200,- for en 3 liter,som holder til ca 20 kvm. og det holder vel lenge. Lykke til Redigert 8.Februar.2007 av Ludde (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
Jawik Svart 8.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2007 Hei LUDDE. Takk for svar og anbefaling av akrylen. Det var nok denne typen som ble anvendt. Og fin glans har den jo også. Bør en grunne med matt som første strøk for god vedheft ? Kan bli ganske morsomt med lynolen. Hva med rødsprit e.l. ? mvh jawik Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Ludde Svart 8.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2007 Hei igjen Du kan bruke mye annet også. Et bedre tips er kanskje å bruke en Kraftvask eller ligninde. Vitsen er bare å fjerne fett fra overflaten. Grunning er som nevnt alltid lurt, men normalt vil det gå greit uten. Grunning bør gjøres med en vannfortynnbar heftgrunn, så slipper du og kan ta dette etterpå i mer eller mindre kontrollerte former, slik Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
Storø34 Svart 14.April.2018 Link til dette innlegget Svart 14.April.2018 M/B Shanty skrev On 7.2.2007 at 0.44: Kveld godt folk! Noen som kan tipse meg om hvilken maling jeg bør bruke innvendig i taket på min kjære Shanty (trebåt). Hensynet jeg må ta er at jeg skal ha transperent epoxy på utsiden. Har prøvd Gjøko linoljemaling, men den kalker noe hjertelig. Alf Kåre Tror jeg hadde brukt Jotun Shipolin glatt hvit flatesitter godt. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle Well Svart 14.April.2018 Link til dette innlegget Svart 14.April.2018 Tråden er bare 11 år gammel ? Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 14.April.2018 Link til dette innlegget Svart 14.April.2018 Planlegging er halve jobben. Nå kommer 11 år med maling. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.