Jump to content

CV-ledd/fleksibel kobling

TwinCab

Recommended Posts

Jeg har ved en tidligere anledning spurt om fordelen ved å montere CV-ledd/trykklager samt mykere motorlabber ved bytte av motor. Ut fra de svarene jeg fikk, så hadde jeg bestemt meg for å gjøre dette. Men så kom skuffelsen. Når jeg hadde demontert den gamle motoren og begynt å måle ut plassen i motorrommet for den nye motoren, så viser det seg helt tydelig at jeg ikke har plass til CV-ledd/trykklager av for eksempel typen Sleipner Centaflex AGM.

Jeg må i beste fall nøye meg med en flens/kopling med torsjonsdempende gummiinnlegg f.eks av typen Sleipner AM. Motoren er på ca. 200 hk. Dette betyr at jeg må bruke Sleipners AM-50 som har en diameter på 200 mm. Jeg har ikke fått målt helt nøyaktig nede i motorrommet ennå. Sønnen har imidlertid laget en tegning av motorrommet med motor og det synes faktisk som jeg også får problemer med å få plass til en slik kobling med diameter 200 mm. Er det noen som vet om det finnes noen som lager slike gummikoblinger med mindre diameter enn 200 mm. Utgangspunktet er en motor på ca. 193 hk ved 3800 rpm og et gir med reduksjon 1,96:1

Nå må jo ikke trykklageret monteres i motorrommet. Du kan montere en brakett til å feste trykklageret på rett etter pakkboksen, dvs i kjølsvinet under akterkabinen. Du kjøper et ovalt trykklager med kun 2 opplagringspunkter. Da passer det helt med i kjølen. Selve CV-leddet har en diameter på godt under 20 cm for din motor/utveksling.

CV-ledd-lengden kan du få i den lengden du måtte ønske.

Lotus

Du har et firma som heter Elmeko AS http://www.elmeko.no/ som leverer til industrien.

Sjekk under Transmisjoner og høyelastiske koplinger. Vet ikke om de dekker de effekter og dreiemomenter du har behov for eller om de fysisk er mindre enn det du har sett på.

Har en sånn kobling i min båt sammen med separat trykklager, riktignok bare 40Hk. Har fungert greit i 35 år. NB! Tror denne koblingen krever separat trykklager!

Bilde

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

I Båt:Magasinet nr. 11 / November 2002 står det en utførlig beskrivelse, med bilder, om montering av et CV-ledd, nye motorfester, gearflensadapter og klemkoblinger.

Nyttige linker:

www.kardang.no

www.progressing.no

www.halaas.no

Produsenter:

www.aquadrive.net

www.pytondrive.com

www.pyton-drive.com

:confused:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Jeg spurte første gang om CV-ledd i forbindelse med reduksjon av motorstøy den 26.10.2003 og da nevnte jeg at jeg hadde lest artikkelen i Båtmagasinet 11-2002 om emnet. Jeg kjenner derfor til de CV-leddene som er nevnt her. Problemet mitt er fortsatt at jeg har liten plass i motorrommet (og da regner jeg også med plassen bak selve motorrommet). Båten er en Joda 8100 TC og den er noe spesielt utformet i hekken ved at undersiden av skroget på den bakre delen av båten er nærmest ”tunnelformet” slik at bunnen av båten her ligger høyere enn bunnen i den fremre delen av motorrommet. Like bak den nye motoren går motorrommet også over i et kjølsvin der bredden mellom de vertikale kjølveggene er bare 6 – 8 cm. Her er det ikke plass til verken trykklager eller CV-ledd av de typene som er nevnt i Båtmagasinet, så vidt jeg kan vurdere. Jeg skal imidlertid kontakte Elmeko AS som Jens_P nevner og få dimensjonene på dette leddet. Jet er fortsatt interessert i om det finnes andre leverandører/produsenter av CV-ledd med liten diameter.

Monterte dette i min sjømann 22 med VP 2002 motor. Her ble det faktisk snakk om ny tidsregning - tiden uten ledd med bråk og vibrasjoner - tiden etter at leddet var montert hvor vibrasjoner ble helt borte og vi kunne prate med hverandre med normal stemmebruk selv ved maksfart.

Til TwinCab - hva med å forsøke/kontakte William Knudsen AS (noe sånt) som importerer hele registere av "koplinger og ledd" fra Vetus???

Monterte dette i min sjømann 22 med VP 2002 motor. Her ble det faktisk snakk om ny tidsregning - tiden uten ledd med bråk og vibrasjoner - tiden etter at leddet var montert hvor vibrasjoner ble helt borte og vi kunne prate med hverandre med normal stemmebruk selv ved maksfart.

Det var kul o höra, er det noen annen en Terron som har liknande erfarenhet, dvs

före o efter ?

Står för övrigt en ganske lang artikkel i senaste numret av Praktiskt Båtägande,

om hur man reducerer buller  !

S/Y Gunga Din

Kanskje på siden av spørsmålet men:

Var en gang borte i et prosjekt hvor 500 HK skulle overføres fra en Scania til en vannjet. Mye akslinger ble sett på. Vi endte opp med en aksling fra Applied Composites som veide 20 kg. Med to ledd som hver kunne ta opp 4 grader vinkel, og, hør nå, uten noen bevegelige deler.

Varenavnet var ACABFlex.

Store Norske Kullseilingskompani.

Jeg hadde en Hanto 24 hvor det var montert CVA-ledd på motoren. Dette var en 4-cyl Leyland motor, og den ristet en del, men merket ikke noe vibrasjoner i skroget. Men når det gjaldt støy ellers, så er jeg ikke sikker på om CVA-leddet hjalp noe på det. Motorrommet var isolert ekstra med blyplater i tillegg til porolon, men hørte godt støyen allikevel.

Den båten jeg har nå sitter det en Ford 6-cyl motor i. Motoren ble kjøpt brukt fra et verksted. Det satt da på et CVA-ledd på akslingen, og jeg hadde tenkt å bruke det i båten selv. Verkstedet sa at det ikke var nødvendig å bruke leddet, siden det er mindre vibrasjoner i en 6-cyl motor. Ok, tenkte jeg, får stole på ekspertisen. Motoren ble montert med de samme myke motorlabbene som satt på, samt en såkalt flytende lagring på hylsa. (tror jeg det heter.) Dette fungerer helt greit det, så spørsmålet blir om det lønner seg å legge så mye penger og arbeide i å montere fleksibelt ledd på akslingen. Jeg føler ikke at det er behov for det i min båt ihvertfall. Men jeg kjenner ikke til hvor mye vibrasjoner det er i Volvo-motorene i forhold til Forden, da.

Bare litt synspunkter fra meg.  :confused:

• 3 år senere...

Jeg satte inn en fleks.kobling fra R&D Marine i fjor vinter på en Viksund med 222 hk Yanmar. Den tar som du ser liten plass og resultatet ble meget bra hos meg. Dette vil variere fra båt til båt så det er umulig å si om det fungerer i din båt. Poenget er at svingninger som oppstår mellom aksling og motor (propellen vibrerer og motoren vibrerer og når dette treffer hverandre blir det i enkelte tilfeller uheldig og både irriterende og skadelige vibrasjoner/svingninger kan oppstå). En fleks.kobling blir en isolator mellom disse to vibrerende "kildene" og endrer dette mønsteret. Hos meg var det klart synlige sviningen på motoren i lengeretningen i lav fart og i høy fart kunne du kjenne rykninger i motoren i lengeretningen av båten. Etter montering av denne koblingen forsvant dette. I førerstolen var dog resultatet litt dårligere enn forventet, men så er det jo slik at det alltid vil være noe vibrasjon i en båt med aksling, men bordet i salongen sluttet å vibrere så noe merkbart ble det også, men jeg tror nok motor og propellanlegg fikk et bedre liv etter dette...

Proeving_av_fleks.kobling.JPG

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Hei..Har ett spørsmål ang.CV ledd.I båten min er det en 35mm aksling.Har ett CV ledd som er beregnet på 40mm.

Finnes det noen mulighet for å få tilpasset dette til denne akslingen???Foring e.l????fraegi......

Så lenge hullet et større, så kan det brukes en foring. Skulle bli 'hel ved'.

Ellers til hoveddelspørsmålet 'blir det plass'. Hulda hadde en større 'maskinell ombygging' i 2006. Dette medførte blant annet at motoren ble flyttet 110 mm forover. Forlenging av CV-akslingen ble foretatt av GKN Driveline. Jobben gikk langt hurtigere enn den forholdsvis korte leveringstiden de hadde stipulert, til en lavere pris enn stipulert. Rent beregningsmessig bommet de jo, men for Hulda ble det en ubetinget suksess. Hadde jeg vært den som skulle bygge om, ville jeg snakket med disse gutta her. Deres hovedkundemasse er tyngre transportkjøretøyer, racerbiler og andre tullinger som trenger modifikasjoner. Inkludert oss båteiere. Her kan du spørre om de kan fikse et trustlager til gitte innbyggingsmål, mulighet for aksellengder (vi proffene kaller det avstand mellom akseltapper) osv. Telefon 23286810.

Nå har jeg ikke kjørt Hulda med annet en CAV-ledd, slik at jeg har ingen formening om hvor mye den vil bråke uten. Problemet mitt er at propellakslingen tilter for mye fra horisontalplanet, slik at jeg trenger leddet siden gearkassen min ikke har vinkling på de vanlige åtte gradene. CAV-leddet mitt inkludert trustlager fant jeg opprinnelig på søpla, slik at grunninvesteringen kun var overkommelig delekjøp. Den ene drivkunten skulle egentlig sittet på en Ford Granada, men som gutta hos GKN sa 'denne river de f**** ikke av med 150 HK og 2:1 utveksling'. Det har også medført riktighet.

Redigert av Hulda (see edit history)

Jeg monterte thrustlager og aksling fra Halås & Mohn ved motorbytte for et par år siden. All den tid motoren ble byttet ut samtidig er det vanskelig å dra sammenlignende konklusjoner om støy, men det merkbare er at typen støy har endret seg betraktelig. Ingen klirring fra skap, ingen slamring i skuffer, stille i byssa osv. Den lavfrekvente støyen som tidligere forplantet seg som strukturbåren støy er borte. En skal imidlertid ha fokus på at den luftbårne støyen ikke reduseres av installasjonen, og motoren som sådan støyer jo akkurat like mye som før. Det er bare måten støyen har mulighet til å forplante seg som endres. For egen del ville jeg aldri byttet motor uten denne endringen. Komfort om bord er et must, og den lavfrekvente støyen som er strukturbåren kan ikke fjernes i ettertid med blymatter og porolon - uansett prisklasse og tykkelse.

Oso

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...