Jump to content

Pioner 8 uten motor som slepejolle på halvplaner?

BårdK

Recommended Posts

Har nettopp skrevet kontrakt på en Nimbus 31 Ultima og solgt min Tresfjord 28 og kom plutselig til å tenke på at slepejolle i 17-20 knop blir noe annerledes enn 6-7 knop. Må jeg ha daviter eller kan man slepe en Pioner 8 uten motor i 17-20 knop? Jolla veier bare 44 kg. så det må vel også gå greit å feste på den dekk? Noen med praktiske erfaringer der ute (PS: jeg vet allerede at feinschmekkerne synes det ser ugreit ut med slepejolle i noe særlig mer enn 6-7 knop)?

Redigert av BårdK (see edit history)
...eller kan man slepe en Pioner 8 uten motor i 17-20 knop? Jolla veier bare 44 kg.

Jeg klarer ikke å svare deg på dette før jeg vet hva slags Pionerjolle du snakker om. Pioneer235 (8 fot) regnes som en god slepejolle (også i plan, dog ikke i store bølger!) mens Pioner8 bør holdes nede i snekkefart. Er det altså en såkalt Pioner235...:

Pioner235.jpg

...som er flatbunnet og LETTplanende (planer med 4 hk)

...eller er det en "klassisk" Pioner8 som ikke har et planende skrog

Pioner8.jpg

Foruten den bredere og flatere bunnen på 235 ser man det gjerne også lett på at 235 har en langsgående rotofte og et lavt slepefeste (som allerede vist på bilde av Bitteliten).

Pioneer 8 er ganske så rund i bunnen (i lengderetning) , så den vil grave seg ned og ha tungt for å plane.

235 er nok mye bedre egnet når det skal slepes over snekkefart.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...