BårdK Startet 7.Februar.2007 Link til dette innlegget Startet 7.Februar.2007 (redigert) Har nettopp skrevet kontrakt på en Nimbus 31 Ultima og solgt min Tresfjord 28 og kom plutselig til å tenke på at slepejolle i 17-20 knop blir noe annerledes enn 6-7 knop. Må jeg ha daviter eller kan man slepe en Pioner 8 uten motor i 17-20 knop? Jolla veier bare 44 kg. så det må vel også gå greit å feste på den dekk? Noen med praktiske erfaringer der ute (PS: jeg vet allerede at feinschmekkerne synes det ser ugreit ut med slepejolle i noe særlig mer enn 6-7 knop)? Redigert 7.Februar.2007 av BårdK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
maskinisten32 Svart 7.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2007 Har slept på en slik jollefant som det i 18-19 knop uten problemer. Du må bare huske å ha ett langt slepetau. Ellers vil den bli liggende å ri på propell strålen din. Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 7.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2007 Siden pioner 8 er ganske flatbunnet, kan denne jage mye mer enn før. En løsning på dette kom pioner selv med i sin neste versjon (235) som har små styrefinner under og lavt slepefeste. Kan jo evt bytte til en slik... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2007 Dette er vel en Pioner 235 tror jeg. lå vel i 10-12 knop her. Ungene hylte av glede. veldig stabilt Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 7.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2007 ...eller kan man slepe en Pioner 8 uten motor i 17-20 knop? Jolla veier bare 44 kg. Jeg klarer ikke å svare deg på dette før jeg vet hva slags Pionerjolle du snakker om. Pioneer235 (8 fot) regnes som en god slepejolle (også i plan, dog ikke i store bølger!) mens Pioner8 bør holdes nede i snekkefart. Er det altså en såkalt Pioner235...: ...som er flatbunnet og LETTplanende (planer med 4 hk) ...eller er det en "klassisk" Pioner8 som ikke har et planende skrog Foruten den bredere og flatere bunnen på 235 ser man det gjerne også lett på at 235 har en langsgående rotofte og et lavt slepefeste (som allerede vist på bilde av Bitteliten). Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
ivar Svart 7.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2007 Pioneer 8 er ganske så rund i bunnen (i lengderetning) , så den vil grave seg ned og ha tungt for å plane. 235 er nok mye bedre egnet når det skal slepes over snekkefart. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
BårdK Svart 8.Februar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2007 Takk for svar. Det gjelder en Pioner 8 Mini og den er ganske flatbunnet. Får prøve meg fram med litt langt slepetau. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.