Jump to content

Lufterør septiktank


Hasla 26

Recommended Posts

:flag: Heisan jeg driver og koser meg om dagen med diverse på båten.I dag skulle jeg se litt på slanger og klemmer.Jeg tok av den lufteslangen på septikken,da jeg tok vekk denne så jeg att det røret var helt tett av salt/var helt vitt.Jeg prøvde og borre ut litt men kommer ikke helt ned på grunn av røret er bøyet.Er det noen som har noe tips på hvordan jeg kan få løsnett dette uten og ta ut tanken.Finnes det noe vindundermiddel for dette.Ps dette er ikke is frøset.Mvh Bjørn

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Hadde samme problemet med utluftig fra aluminiumstank. Fikk borret opp, men utluftingen alt for tynn (10 mm), noe som er en del av forklaringen til at det gikk tett. Mulig det kvite stoffet er en reaksjon mellom salt og aluminium? Fikk borret opp. Jeg vurderte tre alternativ: Ut med tanken og montere større slangestuss; sjekke utluftingen som en del av vårpussen: bytte til plasttank. Jeg valgte det siste.

Link to post
Share on other sites

Fremfor å styre med å få åpnet "lufteslangen", ville jeg heller tatt meg bryet med å bytte den ut til en effektiv frisklufttilførsel med en diameter på 1 - 1 1/2 tomme. dermed blir sjansen for at slangen skulle gå tett igjen minimal. Dessuten vil slangen da virke som det den er ment som, - tilførsel av frisk luft (oksygen), slik at du slipper at det dannes drittlukt på tanken.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

OBS - vi snakker kanskje om urinstein.

 

Jeg har lyst til å vise til Lars H's egen henvisning til "Dassens Bibel" fra et tidligere innlegg på BP - der han henviser til sin egen side trudelutt.com:

 

Dassens bibel.

 

Et forhold som er registrert av mange båtbeboere er at når urin blander seg med saltvann, så dannes urinstein - og den kan bli hard som stein.

 

Ved å tømme 1 kopp med 35 % eddik i toilettskåla en gang i uka når båten er i bruk - motvikres urinsteindannelsen.

 

Vi burde ha en egen tråd som går på urinstein i fritidsbåter - det er endel informasjon om dette.

Link to post
Share on other sites

Hadde samme problem men med septikkslangen fra dassen.

For mitt vedkommende ble det hele en stor jobb. Inkludert å skifte ut slangene. Dette belegget er knallhardt.

Jeg fikk løs deler ved å slå på slangen men det var bare deler av dette som løsnet.

 

Dessuten vil du ikke klare å få slangen helt ren og da vil problemene komme igjen.

Kan jo hende med vann under høytrykk ( høytrykkspyler) så kan det løsnes men...

Kanskje Plumbo men igjen hva gjør det middelet med gummien i slangen.

Link to post
Share on other sites

Problemet med tette luftinger i septikken beror kanskje på at septikktanken ikke har innebygde skottvegger.

 

Når båten ruller og stamper kan det være at blandingen av saltvann og urin går noe opp i utluftingen og dermed skaper den velkjente urinsteinen (som blir "knall" hard).

 

Ved å tilføre eddik regelmessig brytes den kjemiske muligheten for dannelse av urinstein ned.

 

Og lufting opprettholdes.

 

Jeg har selv slitt med denne problematikken i mange år før jeg begynte å anvende 35 % eddik regelmessig.

Link to post
Share on other sites

:cheers: Heisan alle båtvenner takker for tipsene,nå har jeg holt på en hel dag med dett grr hullet.Jeg tok og ga opp og takk for det,for jeg tok opp tanken og så på denne.Den så helt fint ut fin i fargen og så helt strøken ut på utsiden.Men jeg tok hammer og dunket pent og da ble det hull overalt.Så denne tanken var råten tvers igjennom.Denne var galvanisert skummle greier.Så jeg har i dag kjøpt meg en syrefast som jeg skal montere.For det hadde vært forjævlig hvis denn gamle skulle røke tvers av på turen med svigermor og hele hopprennet.Så takk for svar av alle.ps denne nye var det luftehull på 16mm på.Mvh Bjørn

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Suzuki nevner et meget viktig forhold ombord i fritidsbåter når det gjelder toilett.

 

Salmiakk har fettløsende evne - ikke godt å vite hvor mye fett det er i det vi legger igjen i toilettet.

 

Klorin har en fantastisk evne til å desinfisere - dette er åpenbart viktig i alle småbåter.

 

Kombinasjoinen av urin og saltvann skaper urinstein enten vi liker det eller ei

 

- og dette må løses med syre-holdig væske, og i denne sammenheng gjør 35 % eddik en god jobb.

 

Mange er bemymret for at uttørring av gummipakninger kan gi vannlekkasje i toilettet - dette synes å være noe riktig.

 

Av den grunn er det nok hensiksmessig å smøre pakninger med satvannsbestandig fett innimellom

 

- men ikke slik jeg har gjort tidligere: med å helle matoje i toilettet.

 

Altså: ingen matolje i toilettet.

Link to post
Share on other sites

Det de "store" gutta som lever i båt året rundt sier (i Passagemaker) er at

 

olje er lett og flyter opp i septiktanken og legger seg som en film oppå alt som er inne i tanken.

 

Dette hindrer effektiv tilførsel av oksygen som er nødvendig for nedbrytingen av det som er på tanken.

Link to post
Share on other sites

olje er lett og flyter opp i septiktanken og legger seg som en film oppå alt som er inne i tanken. Dette hindrer effektiv tilførsel av oksygen som er nødvendig for nedbrytingen av det som er på tanken.

Hei.

 

Har lenge lett etter et godt argument for ikke å bruke matolje i dassen, og her er endelig et godt argument. Og argumentet er NESTEN helt korrekt. Men olje som "tetter" mot luft (oksygen), hindrer ikke nedbrytingen av dritten. Men den hindrer den nedbrytingen vi ønsker.

 

Det som bryter ned dritten til tynn suppe, er bakterier. Og det finnes to hovedtyper av bakterier som klarer denne jobben, begge finnes på plass i utgangspunktet. Men den store forskjellen på disse to typene er at den ene typen i tillegg til å bryte ned dritten danner DRITTLUKT.

 

Hvilke typer av bakterier er det vi snakker om? Jo, - aerobe og anaerobe bakterier. Og hva er forskjellen på disse bakteriene, og hvordan oppfører de seg?

 

Jo, - de anaerobe bryter ned dritten helt utmerket uten luft (oksygen), men de danner svovelholdige gasser som lukter DRITT!

 

Men de aerobe bakteriene lever kun under tilgang på luft (oksygen), og de gjør samme utmerkede nedbrytingsjobben, men UTEN å avgi illeluktende gasser!

 

Konklusjon: Slipp til godt med luft til tanken! Ikke hell på matolje som stenger ute luften og ha en godt dimmensjonert tilførselslange for frisk luft!

 

Lars H. :cryin: :cryin:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Halloen

Jeg fikk ny båt i 2002 ingen broplem med septikken første sesongenerne. Men i 2004 begynte jeg og undersøke va all denne ordør kom i fra. :confused: Okey om jeg pøste på med masse odøre drepende middel så vad til at leva om bord.

Men vi kan ju ikke ha det sån. En sjapp sjekk av septik tanken visade seg at luftinge var bare 14 mm alldes for lite.

Det var ikke enkelt å få en større lufting, å ta ut septiktanken ar ikke å tenke på masse arbeide som jeg ikke var intresert i.

Etter lite verksamhet i hjerne barken så vad det bare til ordne et nytt hål i tanken så nu har jeg 14mm + 25 mm lufting i septik tanken min og har ikke spesielle problem med lukt når vi ligger i havn.

Jeg kan kjenne en liten ordøre når jeg ikke har brukt tanken på lenge men det forsvinner fort når jeg bruker Green Viking på tanken.

Ha tilstreklig lufting så ordne det seg. :smiley:

NB 820

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Green Viking er et utmerket stoff. I motsetning til mange andre såkalte "blåvann" typer som dreper alle bakterier (inneholder det kreftfremkallende midlet formalin), er Green Viking er et organisk stoff som gir næring til de nedbrytende bakteriene. Og i og med at du har god tilgang til luft (oksygen), blir det de aerobe bakteriene som får nytte av disse næringstoffene og dermed fortrenger de drittluktgenererende anaerobe bakteriene.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Salmiakk løser opp fettforbindelser, men ikke kalkforbindelser.

Men det gjør Systemrens (?). I en tidligere tråd har et medlem hatt dette på tanken om våren, og hadde etter utsagn ikke problemer med kjedelig lukt i båten den sesongen. Kan det stemme? Er i så tilfelle fristet til å helle på en blanding til våren og få renset opp ulumske som har bygget seg opp over noen år. Dette vil vel ta med seg gammel belegg i toalettpumpe, slanger og tank, men ikke lufting.

Link to post
Share on other sites

Av den grunn er det nok hensiksmessig å smøre pakninger med satvannsbestandig fett innimellom

 

- men ikke slik jeg har gjort tidligere: med å helle matoje i toilettet.

 

matolje har jeg selv benyttet - det er liksom en rask måte å få en trå pumpe i gang på. Toalett-kjemikaliene synes jeg gjør pumpen trå relativt for. Har du noen enkel måte å få slikt fett på riktige steder? Smøre masse fett på et toalettpapir og pumpe det igjennom? Står slikt fett seg imot toalett-kjemikaliene, eller forsvinner effekten like lett som matolje-effekten?

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...