Jump to content

Askeladden Beetle og sjøegenskaper

Hui

Recommended Posts

Hei.

Har en Askeladden Beetle 645 m/Mercruiser 1,7 td motor.

Båten går fint i plan, men der stopper de gode sjøegenskapene (den har fått god kritikk i båblader og forum om båt mv.).

Fra 0 knop til den planer "trekker og drar" fra side til side. Jeg må passe på som en smed slik at den ikke drar seg over til babord og så

til styrbord. Ganske så iriterende. Ser ut til at skroget helt mister styringen for å si det slik. Blir noe bedre med et par voksne personer helt

i baugen. Har hydrauliske trim traps/flaps bak. Kan de ødlegge for rettnings stabiliteten eller har propellen noe å si?

Er det andre som har lignende problem med sin Beetle og hva har de event. gjort for å bedre på dette problemet.

Håper på svar slik at jeg kan få utbedret denne "feilen" før sesongen starter.

Hilsen

Hui

Dette er en kjent problemstilling for de fleste hel planende båter og ikke Beetle spesielt. Typisk på båter som er litt brede i forhold til lengden.

Det har vært tidligere tråder rundt dette tema og noen anbefaler å kjøre flapsene helt ned i lav fart for å kompensere for manglende retningsstabilitet i lav fart.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Hei og velkommen til Baatplassen :yesnod:

For meg høres dette rart ut. Jeg har kjørt en identisk båt som du har, og den oppførte seg helt normalt.

Har du sjekket nivået på hydraulikkolje på styringa di? Tanken min er at du muligens har slark i styringen som gjør at drevet vingler.

Hydraulikktanken er den lille tanken som er blå på høyre side av motoren på bildet her

2_1167989932582.jpg

Har du sjekket om "styrefinna" over propellen er hel? Det er vel en anode som tæres en del. Dens funksjon er å motovirke at båten drar til siden som følge propellens rotering.

Er båten stabil når du er oppe i plan? Det kan jo være at du trimmer baugen for mye ned når du går i plan - men det høres også rart ut ettersom båten er mer stabil med to personer i baugen.

Trimflaps skal ikke gjøre båten noe som helst mindre retningsstabil.

Hvordan er båten ellers? Virker den normal i plan? Går den greit om du kjører litt hardt i sjøen når du er i plan, eller skjærer den ut? Har båten alltid vært slik?

Jeg leste om en Uttern D55 som allitd skjærte ut samme vei - her var hele skroget støpt skjevt.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Etter å ha lest innlegget ditt en gang til er jeg enig med Bitteliten at noe sansynligvis er galt.

Effekten jeg tenkte på er at mange helplanende båter vil vingle fra side til side i dorgefart, men blir helt retningsstabil i det du drar dem opp i fart.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

• 5 måneder senere...

Fant du ut av dette problemet ditt? Jeg har akkurat samme situasjon med min båt. Jeg har irritert meg endel over det, men begynte å anta at det handler om en bred helplanene båt.... Men så leste jeg en test i ett båtblad (ligger på Askeladden's sider) hvor testeren faktisk sier at båten er retningsstabil også i lav fart....

Interessert i tips dersom du fant ut av det!

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

Dette er som SF først påpeker et helt vanlig "problem" for båter med moderat v-bunn og enkeltinstallasjon. Det kan hjelpe noe å kjøre trimflapsene helt ned. Duopropdrev hjelper visstnok også.

Over en strekning vil "tracket" være rett selv om baugen vandrer. Hos meg pleier baugvandringen å gi seg hvis jeg legger båten i halvplan. (med en dertilhørende hekkbølge og et grusomt drivstofforrbruk)

Dette er som SF først påpeker et helt vanlig "problem" for båter med moderat v-bunn og enkeltinstallasjon. Det kan hjelpe noe å kjøre trimflapsene helt ned. Duopropdrev hjelper visstnok også.

Over en strekning vil "tracket" være rett selv om baugen vandrer. Hos meg pleier baugvandringen å gi seg hvis jeg legger båten i halvplan. (med en dertilhørende hekkbølge og et grusomt drivstofforrbruk)

Jeg forsøkte i dag med å kjøre flapsene helt ned, og det hjalp faktisk en del. Det hjelper også sette båten i halvplan, men som du sier. Herrejesus for en hekkbølge, for ikke å snakke om hvor behagelig det er oppi båten med langvarig oppoverbakke.... Ser Bitteliten sier han har testkjørt en Beetle uten disse problemene, men kanskje den har den store bensineren i? Vet ikke om det drevet kanskje har duoprop?

Den testen jeg leste var også med 220 hesteren....

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...