Jump to content

Teakdekkk

BE-MY

Recommended Posts

Vinterprosjekt taekdekk !

Har i vinter tanke om å få mitt teakdekk i cocpiten tilbake til det "orginale".

Dekket er lagt med teakstver og natet med sika natemasse. Etter års bruk er lakken sprukket over natene, selve teakstavene er nesten like fine.Meningene om mulige løsninger er mange !

Det er en stor tidkrevende jobb, så ønske om å velge rett løsning med en gang er jo ønskelig. Er det noen som har gjort noe lignende med god erfaing, og testet ut resultatet over tid.

Olje kontra lakk ?

Mvh

B.E.MY

Vinterprosjekt taekdekk !

Meningene om mulige løsninger er mange !

B.E.MY

Ja, meningene er sikkert mange. Selv er jeg tilhenger av å ha utvendig natet teak ubehandlet. Uansett hva du behandler med, må du regne med å måtte gjenta behandlingen med jevne mellomrom.

Lakk er mye jobb, olje er litt mindre jobb, og ingen behandling er så godt som vedlikeholdsfritt.

Krever bare litt vask med grønnsåpe med jevne mellomrom.

Skal legge nytt teakdekk inne i båten, dvs. under kallesje. Hadde tenkt å olje det slik at det ikkje vart "kvitt" og stygt. Ønsker en litt mørk farge på det. Dersom det er ubehandlet, blir det stygt da etter tid, eller blir det slik som det nå som det er nytt?

Lakk trur eg er uaktuellt på dørk...

Krever bare litt vask med grønnsåpe med jevne mellomrom.

Det er mange som nå mener at grønnsåpe ikke er bra for tre siden også inneholder en del stoffer som løser opp oljer. Jeg ville heller ha brukt rent ferskvann og skrubbet gådt.

Ellers så synes jeg at ubehandlet teak er veldig pent :confused:, men om jeg ville beholde den "orginale" tre fargen ville jeg ha oljet den. Dette så man ikke skal få grå flekker på den dersom man fikk vann inn under lakken. I tillegg beholder man teakens greps, god grep for føttene uansett vått eller tørt, egenskaper.

Det du skriver er stikk i strid med alt jeg så langt har lest om behandling av teakdekk. Man skal ikke skrubbe godt, men vaske forsiktig med en svamp e.l. på tvers av teakstavene. Har aldri hørt at grønnsåpe er skadelig for teak. Tvert imot trenger teak å få tilført fett, og det gjøres ved å bruke grønnsåpe.

Du har rett at man ikke skal skrubbe teak, mente å skrive vaske godt med ferskvann. Tenkte på at man ofte sier når man er full av søl: "nå er jeg så skitten at jeg trenger å skrubbe meg ren". Tenkte ikke på at man ville ta det bokstavelig  :confused:. Ellers når det kommer til grønnsåpe så er det riktig at den inneholder fett, men den innholder også stoffer som løser opp olje. Dersom man føler at man må bruke en såpe så er nok grønnsåpe en av de minst skadlige såpene!

Har god erfaring med Owatrol Edeltreolje på teakdekk, bruker dette selv utvendig på teakdekket og det ser ut til å holde bra.

En ting som er viktig er at du forsikrer deg om at oljen du bruker ikke løser opp natemassen i dekket.

For opplysninger om oljen se: http://www.owatrol.com/produkter/edelolje.htm

Av alle ting så har jeg fulgt bruksanvisningen til leverandøren og det virker perfekt  :confused:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...