Jump to content

Slike tøffe forhold har jeg rundt Tungenes ( se film)

Ficher

Recommended Posts

Det er nok en anelse tøffere enn rundt TUngenes, dette. Filmen viser USCG sine Motor Life Boats/Surfboats og filmen er fra utløpet av Columbia River (grensen mellom Oregon og Washington state). Her grunner det opp fra Stillehavet mot elven, den fryktinngytende Columbia River Bar, som man må komme seg over for å komme opp på elven (som er navigerbar like til Idaho). Båtene som brukes er selvopprettende og spesialkonstruert for denne bruken. De tåler å gå rundt og tar ingen skade av det. Needless to say, det er bare de tøffeste av de aller tøffeste tøffe som har denne tjenesten.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Det er nok en anelse tøffere enn rundt TUngenes, dette. Filmen viser USCG sine Motor Life Boats/Surfboats og filmen er fra utløpet av Columbia River (grensen mellom Oregon og Washington state). Her grunner det opp fra Stillehavet mot elven, den fryktinngytende Columbia River Bar, som man må komme seg over for å komme opp på elven (som er navigerbar like til Idaho). Båtene som brukes er selvopprettende og spesialkonstruert for denne bruken. De tåler å gå rundt og tar ingen skade av det. Needless to say, det er bare de tøffeste av de aller tøffeste tøffe som har denne tjenesten.

Ja dette var første tanken som slo også meg da jeg så videoen.

Har tatt los mange ganger på baren utenfor Columbia River og byttet til elvelos ved Astoria.

For mange herrens år siden hadde de en losbåt der som fungerte som moderskip og sjøsatte en mindre losbåt over hekken.

Det fungerte det og, og det var alltid like spektakulært å ta losen der og gå over baren.

Fantastisk tur forresten opp elva til Portland Oregon eller Vancouver Washington

Apropos filmsnutter fra runding av Tungenes, har jeg et par stykker tatt opp med mobilen. Har dessverre ikke satt meg inn i hvordan jeg kan få lastet dem opp. For å si det med en gang, så var det ikke så tøft som dette, men en liten feeling får man jo i stiv kuling på det grunne havet der ute :wink:

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Fantastisk tur forresten opp elva til Portland Oregon eller Vancouver Washington

Hele elven er jo aldeles spektakulær. Fra Multnomah Falls østover gjennom Columbia River Gorge og oppover demningene -- Man kan reise rundt om kring de ri lang tid uten å mettes. Litt info finnes i f. eks. Wikipedia

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Apropos filmsnutter fra runding av Tungenes, har jeg et par stykker tatt opp med mobilen. Har dessverre ikke satt meg inn i hvordan jeg kan få lastet dem opp. For å si det med en gang, så var det ikke så tøft som dette, men en liten feeling får man jo i stiv kuling på det grunne havet der ute :wink:

Flott , legg filmen inn på pc n din. Logg deg inn på YouTube http://www.youtube.com/ og Uploading a video .

Ja, da har jeg etter beste evne satt meg inn i noen av webens finesser. Følgende snutter er tatt med min mobiltelefon NOKIA N80 søndagene 11 og 28. nov. 2006. Kvaliteten er ikke så mye å skryte av, men gir nå et lite inntrykk.

Redigert av Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Må vedgå at jeg ikke er helt dreven i dette. I følge meldingen som kommer opp kan det være at snutten nettopp er lagt inn på YouTube og trenger litt mer tid før den er tilgjengelig.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ganske spesielle båter disse Bartenderne. De er omtrent ikke påvirket av sjø aktenfra eller på låringen i det hele tatt.

Norsafe i Arendal bygget endel 20' Bartendere som MOB båter. Gikk som kuler med 55 Ford.

Hvis du tenker på 6,5 MOB så lever den modellen ennå.

Supert Arnstein, ....dette gikk jo flott. ( Tungenes/ Viste er en utfordring av og til :wink: )

Ja, det skal være visst. Mang en skute har gått på land på Tungenes opp gjennom tidene. Diverse materialer fra vrakene finnes fortsatt i husene der ute. I tillegg er det ganske mange grunnstøtinger i området den dag i dag. Uten at jeg har statistikken, har jeg en fornemmelse av at det er en grunnstøting ca. annet hvert år i snitt. Og da snakker vi om båter i kommersiell fart.

Når du kommer fra Tananger, er det trygget å holde vest av Bøskinnene (lys og klokke) når du har pasert Viste. Grunt på østsiden, noe som gjør at det bryter lett her ved litt sjø. I så måte er Tungeflua et mektig skue i sørvesten.

Holder meg mest på nord og østsiden av Tungenes, da jeg jeg har båtplass i Harestadvika.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Riktig det , har blitt noen tøffe turer rundt Tunge/Viste /Hafersfjord ( hjemmehavn). Skal ikke mye vær og vind til før det blir ubehageligt. ( nordlig/ vestlig/sørvest -frisk bris liten kuling er nok for meg. ) tar ingen sjanser, samt jeg gidder ikke gå 1 time ++ i slikt vær.Men, når fredagen kommer og Ryfylke lokker ,blir det ofte .... Hufff neeiii kulig igjen......Kommer til og ha hjemme havn på Bru og Eltervåg (rennesøy) sommerstid, det hjelper på. :cheers:

får abstinenser av slike videosnutter!

Ingenting er som å ri bølgene med utstyr en kan stole på. Har hatt gleden opp gjennom årene å traktere de fleste MOB-båtene fra Norsafe og UFAS, og ingenting er bedre enn litt ruskevær med dette materiellet. Var for ikke så lenge siden ute og satte sleper for et fartøy med en 25foter fra UFAS i 5-6m sjøgang. Hærlig!!!

Oso

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...