Jump to content

Materiale og design av septiktank

Larspo

Recommended Posts

Jeg er nødt for å bytte septik-tanken i båten min. Den gamle er en alu tank på rundt 5mm om jeg ikke har målt helt feil. Den er nå så gjennomhullet, at å reparere den medfører et evighets-produkt.

Så har jeg fått et par alternativer som jeg kan velge i:

1)

Få Thomic Aluminium til å lage en tank i 3mm alu for meg (160 liter på mål). Koster ca. 4500,- + transport 2 ganger (en ned med gammel tank, og så hente ny tank).

2)

Få ILAS til å lage tanken i 3mm alu, koster 5000,- men da mye kortere transport-rute (bor i Østfold).

3)

Få ILAS til å lage tanken i syrefast, da med en pris på ca. 8000,-

4)

Kjøpe en plate AISI 316L, koster 3000,- + 1400,- for utskjæring med laser. Autocad filer for utskjæring og sveising gjør jeg selv. Ulempen med syrefast er at den er en del tyngre enn aluminium. Båten (en Windy 8800) veier mye fra før, så noen kg. til har kanskje ikke så mye å si...men.... Noe kostnader må jeg også beregne for sveisegass og bakgass + tig-tråd.

Hva ville dere ha gjort? Skal jeg lage den selv, så er tips også kjekt å ta med seg. Er i dag et skvalpeskott i den gamle tanken. Bør jeg lage dette noe bedre, eller holder det med å dele tanken i 2 langsmed (slik den gamle var)?

Design som du har er vel ok.

Diff. i tyngde er vel ikke mer en en kasse pils eller deromkring. AISI-platen bør være 2mm. I hvertfall er det hva jeg har kjøpt. Min tanke er heller ikke kommet lenger enn at flate plater står langs garasjeveggen. Kutting gjør jeg med vinkelsliper. Sveising gjør jeg med pinne. Lager bunn og sider først, slik at jeg får skikkelig beising av bunn/sidesveisene. TIG og bakgass er naturligvis overlegent, men jeg har ikke utstyret.

Alt går jo i filler tilslutt, men AISI 316L vil vel overleve et antall alu.tanker.

Det er mange meninger om septiktank her på BP. Alle (nesten) er enige om at aluminiumstank ikke er noen god løsning. Så skal du først ha ny tank, er det syrefast eller plast som er mest aktuelt.

Jeg har aluminiumstank, men skal bytte med tank i plast, dvs. rotasjonsstøpt polyetylen. Snakket med Plastinvent AS som "garanterte" slik tank for septik å holde luktfri i mange, mange år.

AISI-platen bør være 2mm. I hvertfall er det hva jeg har kjøpt. Min tanke er heller ikke kommet lenger enn at flate plater står langs garasjeveggen. Kutting gjør jeg med vinkelsliper. Sveising gjør jeg med pinne. Lager bunn og sider først, slik at jeg får skikkelig beising av bunn/sidesveisene. TIG og bakgass er naturligvis overlegent, men jeg har ikke utstyret.

Ja, tenkte å bruke 2mm og har valgt laserskjæring for å få perfekt passform. Da er det "nesten" bare å smelte sammen skjøtene uten bruk av tilsats. Unngår også forurensing når man bruker vinkelsliper for å kutte. Det er viktig at det ikke ligger "rester" av annet materiale igjen. Så det MÅ brukes rene skiver og skiver ment for syrefast. En skive som først er brukt i svart metall for så i syrefast forurenser sveisen. Men, man får mange skiver for 1400,- også da.....

Det er mange meninger om septiktank her på BP. Alle (nesten) er enige om at aluminiumstank ikke er noen god løsning. Så skal du først ha ny tank, er det syrefast eller plast som er mest aktuelt.

Hørt det er problemer med lukt over tid, samt at stussene av og til har lett for å knekke/sprekke og dermed lekke. Men dette er nok veldig avhengig av material, tykkelse og produksjonsmetode.

Hvis du kan lage den selv, ville jeg hvertfall ikke vært i tvil. Velg syrefast. Har selv fått laget i 2mm syrefast til båten jeg har nå, og den forrige. Tror tankene fra Ilas er veldig bra. Leveres sertifiserte og trykkprøvde, og i materialtykkelsen du ønsker. Men det er vel litt botkastede penger for de som har muligheten selv.:smiley:

hva er problemet med alu. tank ??

Jeg skal ta noen bilder fra tanken min, det taler for seg selv. Her er det ikke snakk om en og annen korrosjon, men en helt utrolig herjing innvendig jeg aldri har sett maken til. Sveisene? Det er det eneste som er igjen på min tank.

..men skal bytte med tank i plast, dvs. rotasjonsstøpt polyetylen. Snakket med Plastinvent AS som "garanterte" slik tank for septik å holde luktfri i mange, mange år.

Hvor mange er "mange, mange" :confused:

Hvis firmaet garanterer det så skulle du får det skriftlig.

I hvert fall har ikke jeg sett bare en kunstofftank i både ca. 22 år og X-tusen båter

som er fullstendig luktfritt i særlig mange år, hvis den ikke blitt laget av syrefast stål.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

"Holde i mange, mange år"

Nå er det en stund siden, men jeg mener å huske at hvis tanken ikke holdt seg luktfri i 12 år skulle jeg få pengene igjen (telefon med Plastinvent).

Her på BP er det folk som har gitt uttrykk for at plasttank ikke har vært noe problem. Mange mener at syrefast er det beste, men noen er faktisk skeptisk. Ikke så enkelt å gjøre seg opp en mening om dette.

Jeg har hatt plasttank i 20 år uten problem, men det var i forrige båten. Så nå har jeg tenkt å bytte ut aluminiumstanken.

Redigert av zach (see edit history)
hvis tanken ikke holdt seg luktfri i 12 år skulle jeg få pengene igjen (telefon med Plastinvent).

Det høres fristende ut, selv om jeg ikke tror på det.

Men hvis du får en slik garanti, da må du sende meg en beskjed.

I så fall er jeg neste mann som bestiller der også.

Dette fordi jeg har spurt mange mange produsenter om det i både

Tyskland, Nederlande, Sveits (ja, også der finnes det slike produsenter), og også på nesten alle messer der jeg har vært på i siste 4 år.

Alle har lovet myndlig at det holder i mange år.

Men så snart jeg har bedt om å få det skriftlig ble det ikke noe av igjen.

Bare henvisninger til vanlige 2 års garanti som lovgivingen krever det.

Men dette er ikke noe mål hvis man behøver å bygge inn septiktanken på et stedt der man får den dårlig ut igjen.

Her på BP er det folk som har gitt uttrykk for at plasttank ikke har vært noe problem. Mange mener at syrefast er det beste, men noen er faktisk skeptisk. Ikke så enkelt å gjøre seg opp en mening om dette.
Hvis man har en nese som er både så stor og sensibel som jeg har, da skjønner man det godt.

Syrefast (inkl. rør og tilkoplinger) er det eneste jeg vet at gassen ikke kryper gjennom (diffusjon).

Men selv syrefast ruster under slike forhold, fordi det som finnes i tanken er mer aggresivt enn sjøvann.

Dette er forresten grunnen av at slik sveising må behandles nøye med syre uansett,

innesidig mer nøye enn utesidig.

Jeg har hatt plasttank i 20 år uten problem, men det var i forrige båten. Så nå har jeg tenkt å bytte ut aluminiumstanken.

...hehehe, da sier jeg bare stikkord "nese" en gang til :smiley:

Men lykke til også framtidig !

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Da blir det syrefast for mitt tilfelle, og plast frister mhp. vekt og korrosjon...men lukttett over tid??? Enda finnes det vel ikke en eneste slange som er 100% lukttett, og da tolker jeg det dit, at da er det heller ikke mulig å ha en plasttank 100% tett over tid heller.

Noen idee til hvordan utlufting av en 160 liters tank bør gjøres? Hvor stor utlufing, og evt. fler? Holder det med et skvalpeskott langsmed kjølen (slik den orginale tanken har)?

Bare henvisninger til vanlige 2 års garanti som lovgivingen krever det.

Ofte litt forvirrende dette med garanti. Her er hva Forbrukerådet sier om dette;

Det finnes ingen bestemmelser i forbrukerkjøpsloven om garantitidens lengde.

Garantitiden blir bestemt etter hva som er avtalt mellom kjøper og selger på kjøpstidspunktet. Uansett hva som er avtalt om garanti, vil du i forbrukerkjøp ha en reklamasjonsfrist på to år og inntil fem år på ting som er ment å vare vesentlig lenger. I tillegg er du forpliktet til å reklamere innen rimelig tid etter at du oppdaget eller burde ha oppdaget en mangel.

Hvilke produkter som faller inn under henholdsvis to- og femårsfristen blir avgjort av rettspraksis. Forbrukerkjøpsloven har en bestemmelse som sier at det i forbrukerkjøp ikke er tillatt å avtale dårligere vilkår enn lovens bestemmelser. Garanti kan derfor defineres som en avtale som skal gi deg bedre rettigheter enn forbrukerkjøpsloven i et avtalt tidsrom.

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

• 3 uker senere...

Jeg skal installere septik.Problemet er at tanken blir litt høyere enn selve toalettet.Det betyr at etter utpumping så vil alt renne tilbake til toalettet..Er det noen fornuftig løsning på dette??Tilbakeslags ventil??

Er det slik at tanken alltid ligger lavere enn toalettet??

Takker for svar

Jeg har tanken oppunder dekk.

Det står et T-stykke etter pumpa. En ventil lar meg pumpe opp i tanken, og en annen ventil lar meg pumpe overbord. Begge ventiler åpne tømmer tanken til sjø. Syrefast tank. Hele anlegget er koblet med rør, bortsett fra en slangestump inn mot tanken.

I vår båt har vi septiktanken høyere enn toalettet, dette er da ikke noe problem? Slangen går inn i toppen av tanken, og for hvert besøk er det bare å passe på at slangen er spylt nok til at den kun inneholder vann. Det som evt da kan komme tilbake i skåla er sjøvann.

......Problemet er at tanken blir litt høyere enn selve toalettet.Det betyr at etter utpumping så vil alt renne tilbake til toalettet.....

Det problemet er vel antakelig ikke større enn at du må skifte tilbakeslagsventilen ut av dass. Jeg har mange meter slange som ligger høyere enn pumpa og har aldri hatt problemet du nevner .

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...