Smiley Startet 9.Februar.2007 Link til dette innlegget Startet 9.Februar.2007 Sitter og vrir hodet litt her, men trenger tydeligvis litt hjelp på en fredags ettermiddag. Kan ikke forstå hvordan en skarp V-bunn kan ha 25 grader. Hvor taes utgangspunktet for å få et slikt tall? Er vel ikke vannflata, for da burde vel gradene ligget nærmere 45 grader eller........ Og derfor heller ikke vertikalen på akterspeilet, som da også burde havne på 45....? Eller vurderer jeg allt for skarp bunnvinkel, at øyemålet mitt burde hatt et glass eller to? Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
olpi Svart 9.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2007 Det er nok øyemålet. Å gjette en vinkel blir ofte feil. Sjekke f.eks vinkel på hustak, de aller bratteste. Tipp vinkelen og sjekk med de som vet det etterpå. Man blir ofte overrasket. Det samme gjelder med bakker og skråninger. Du kan jo teste ut en 45 grader skråning og se om du synes den er bratt. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2007 Grader på vinkelen mellom bunnside og horisontalplanet. En helt flat bunn blir da 0 grader. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Smiley Svart 9.Februar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2007 Så det du mener er at 25 grader v-bunn er gradene målt med horisontalt utgangspunkt? Blir seende så flatbunnet ut på tegnebrettet atte.... :-) Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
index Svart 9.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2007 Om du hadde hatt 45 graders v-bunn ville den jo ha blitt rimelig dyp da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mix Svart 9.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2007 Vinkelen varierer vanligvis i lenderetningen. En v-bunn på f.eks 200 skal være vinkel oppgitt ved akterspeilet. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 9.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2007 Personlig foretrekker jeg det engelske uttrykket "deadrise" som defineres som følger: DEADRISE- Measurement of the angle between the bottom of the vessel and it's widest beam. A vessel with a 0` deadrise has a flat bottom, high numbers indicate deep V shaped hulls. Opplever at mange står foran båten og ser på den spisse bauen og er imponert over den dpe v-bunnen, men det blir jo "litt" feil! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mulligan Svart 9.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2007 Et annet norsk uttrykk for bunnvinkel er reis eller bunnreis. For planende båter må den være progressiv forover, ellers legger båten seg på den ene eller den andre siden i plan. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2007 Mulligan, kan du utdtype det med progressiv bunnvinkel litt nærmere? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Marwin Svart 9.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2007 Et annet norsk uttrykk for bunnvinkel er reis eller bunnreis. For planende båter må den være progressiv forover, ellers legger båten seg på den ene eller den andre siden i plan. Å?? Hva med båter med "dyp-V" som beholder samme bunnvinkel (deadrise) helt til akterspeilet da?? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Smiley Svart 9.Februar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2007 (redigert) For planende båter må den være progressiv forover, ellers legger båten seg på den ene eller den andre siden i plan. Det kan vel ikke være helt riktig? Her er skroget til en Smuggler 21. Disse båtene er jo kjent for å ha en grei omgang med sjøen (faktisk uslåelig i nordisk offshore en gang i tiden). Her ser vinkelen lik ut hele veien for meg....... Men, må innrømme at ved nærmere kikk så er nok ikke vinkelen i nærheten av 45 grader nei, kanskje heller 25...... ;-) Redigert 9.Februar.2007 av smiley (see edit history) Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
olpi Svart 9.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2007 (redigert) Du kan jo måle den på bildet (grovt sett). Hos meg er hypotenus ca 93 mm, motstående katet 42 mm og hosliggende katet 85 mm. Da kan du regne ut vinkelen f.eks v.h.a. inv. - Sinus eller cosinus Redigert 10.Februar.2007 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Smiley Svart 9.Februar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2007 Det er nok mange år siden jeg kunne regne sånt. Litt underlig egentlig siden jeg er utdannet oppmålingsingeniør....... Beregninger av vinkler og grader skulle være barnemat egentlig. ;-) Nei... stoler heller på produsenten som oppgir 25 grader jeg ........ Takk folkens! Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
roaldbj Svart 9.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2007 Jeg legger ved tegning som viser hvorledes skrogvinkel er markert på vår båt: Tegningen er aktenfra. Sitér dette innlegget Link to post
snorken Svart 9.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2007 Hadde en selco 17-18 en gang i tiden,den mener jeg var 120 grader v.bunn, dvs 30grader fra horisontalplanet. båten ovenfor virker lik, kansje litt dypere. æ ser førr mæ en 30-60 graders venkelhake. Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 9.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2007 Etter å ha fiklet litt med bildet i Paint Shop Pro, har jeg kommet til at vinkelen er 25°. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Brigg Svart 10.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2007 Du kan jo måle den på bildet (grovt sett). Hos meg er Hypotenus ca 93 mm, minste katet 42 mm og lengste katet 85 mm. Da kan du regne ut f.eks v.h.a. Sinus eller cosinus Enkleste måte når man har mål på katetene er invers tangens. Tan-1 av (42mm/85mm) gir 26,3 grader på min noe tilårskomne kalkulator. Dersom OLPIs mål tatt fra bildet ikke er helt nøyaktige kan det godt hende at vinkelen er 25 grader som også er beregnet av andre her. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Pappa Svart 10.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2007 (redigert) Hei Kan ikke dy meg for å prøve meg på en utregning: Dersom man på bildet måler bredden på skroget ved vannlijen på akterstavnen, får man den til å bli ca 180 mm. Måler man høyden/dynden fra vannlinjen til toppen av kjølen blir denne ca 45 mm. Tegner man opp disse linjene, får man en trekant der den ene kateten er høyden/dybden og den andre kateten er 1/2 bredde ved vannlinjen. Vikelen mellom vannflaten og hypotenusen i trekanten kan vi kalle A, (siden tastaturet ikke har den greske "alfa" bokstaven inne..). Formelen for å regne ut A blir da , dersom man kaller dybden for D, og bredden for B: tan A=D/0,5B Dette gir i vårt tilfelle: tan A=45/90 tan A=0,5 A=atan0,5=26,51 grader. Korrigert for unøyaktigheter i målingen, stemmer dete bra med oppgitt vinkel på 25 grader. Hvilket man har kommet frem til tidligere, ser jeg ....... Redigert 10.Februar.2007 av Pappa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 2.September.2010 Link til dette innlegget Svart 2.September.2010 Ser ut til at min gamle Windy 27 har skarpere vinkel i hekken enn min nye Navette S540.. såvidt jeg kan se av øyemål (Navetten har 17,5 grader akterut og 21 grader midtskips). Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Mouche Svart 3.September.2010 Link til dette innlegget Svart 3.September.2010 En vanlig brukt definisjon av begrepet vinkel på v-bunn, i allefall på engelsk (deadrise), er at denne skal måles der båten har den største bredden og dette er ikke nødvendigvis ved hekken. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.