Jump to content

Hvordan måle vinkel på v-bunn?

Smiley

Recommended Posts

Sitter og vrir hodet litt her, men trenger tydeligvis litt hjelp på en fredags ettermiddag.

Kan ikke forstå hvordan en skarp V-bunn kan ha 25 grader. Hvor taes utgangspunktet for å få et slikt tall?

Er vel ikke vannflata, for da burde vel gradene ligget nærmere 45 grader eller........ Og derfor heller ikke vertikalen på akterspeilet, som da også burde havne på 45....?

Eller vurderer jeg allt for skarp bunnvinkel, at øyemålet mitt burde hatt et glass eller to?

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

Personlig foretrekker jeg det engelske uttrykket "deadrise" som defineres som følger:

DEADRISE- Measurement of the angle between the bottom of the vessel and it's widest beam. A vessel with a 0` deadrise has a flat bottom, high numbers indicate deep V shaped hulls.

Opplever at mange står foran båten og ser på den spisse bauen og er imponert over den dpe v-bunnen, men det blir jo "litt" feil!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

For planende båter må den være progressiv forover, ellers legger båten seg på den ene eller den andre siden i plan.

Det kan vel ikke være helt riktig? Her er skroget til en Smuggler 21. Disse båtene er jo kjent for å ha en grei omgang med sjøen (faktisk uslåelig i nordisk offshore en gang i tiden). Her ser vinkelen lik ut hele veien for meg.......

skrog.JPG

Men, må innrømme at ved nærmere kikk så er nok ikke vinkelen i nærheten av 45 grader nei, kanskje heller 25...... ;-)

Redigert av smiley (see edit history)

Det er nok mange år siden jeg kunne regne sånt. Litt underlig egentlig siden jeg er utdannet oppmålingsingeniør....... Beregninger av vinkler og grader skulle være barnemat egentlig. ;-)

Nei... stoler heller på produsenten som oppgir 25 grader jeg ........

Takk folkens!

Du kan jo måle den på bildet (grovt sett).

Hos meg er Hypotenus ca 93 mm, minste katet 42 mm og lengste katet 85 mm.

Da kan du regne ut f.eks v.h.a. Sinus eller cosinus

Enkleste måte når man har mål på katetene er invers tangens. Tan-1 av (42mm/85mm) gir 26,3 grader på min noe tilårskomne kalkulator. Dersom OLPIs mål tatt fra bildet ikke er helt nøyaktige kan det godt hende at vinkelen er 25 grader som også er beregnet av andre her.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Hei

Kan ikke dy meg for å prøve meg på en utregning: Dersom man på bildet måler bredden på skroget ved vannlijen på akterstavnen, får man den til å bli ca 180 mm. Måler man høyden/dynden fra vannlinjen til toppen av kjølen blir denne ca 45 mm. Tegner man opp disse linjene, får man en trekant der den ene kateten er høyden/dybden og den andre kateten er 1/2 bredde ved vannlinjen. Vikelen mellom vannflaten og hypotenusen i trekanten kan vi kalle A, (siden tastaturet ikke har den greske "alfa" bokstaven inne..). Formelen for å regne ut A blir da , dersom man kaller dybden for D, og bredden for B:

tan A=D/0,5B

Dette gir i vårt tilfelle:

tan A=45/90

tan A=0,5

A=atan0,5=26,51 grader.

Korrigert for unøyaktigheter i målingen, stemmer dete bra med oppgitt vinkel på 25 grader.

Hvilket man har kommet frem til tidligere, ser jeg .......

Redigert av Pappa (see edit history)
  • 3 år senere...

Ser ut til at min gamle Windy 27 har skarpere vinkel i hekken enn min nye Navette S540.. såvidt jeg kan se av øyemål (Navetten har 17,5 grader akterut og 21 grader midtskips).

p1010246.jpg

honda02.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...