Jump to content

Fast-fortøyning/moring - Sikring av sjakkel.

Tintin

Recommended Posts

Nok et par spørsmål i serien fra en av skårungene her på forumet.

I forbindelse med bruk av sjakkel mot dregg/anker/moring, har jeg flere ganger sett problemet med at skruen over litt tid har blitt lirket og skrudd løs, slik fortøyningen har løsnet. Hvordan sikrer man seg best mulig mot slikt? Er løsningen å låse skruen ved å låse den med f.eks kobbertråd gjennom øyet? Eller vil det fungere like bra eller bedre med vanlig plast-strips?

En annen ting: Det virker som meningene er litt delte med tanke på bruk av kjetting i forhold til bly-tau når man skal lage fast-fortøyning som skal stå i havet flere år. Hva er det beste? Har sett litt på metoder for å lage holdbar moring ved hjelp av kjetting. Og der ser det nesten ut til at man skal bruke mer sink-anoder enn vekten av anker og kjetting til sammen. Hva gjelder?

Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.

Hvis en bit av "gjengedelen" på sjakkelet stikker ut fra hullet, kan du jo bore et hull den og sette i en splint.. Hvis ikke, kan du bore et hull på innsiden og sett i en splint der, slik at den ikke får skrudd seg ut. (Hvis du skjønner hva jeg mener... :rolleyes: )

Redigert:

Et bilde hjelper kanskje litt...

Wa_14740_8.jpg

Inni på høyresiden, liksom... Bor, bor...

Redigert av Boywonder (see edit history)

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

ønsker du bare å sikre dette, og sjelden eller aldri ta det fra hverandre igjen, kan du sette en kjørner neddi gjengepartiet ( mellom skrudelen og sjakkeldelen, der skrudelen kommer ut fra sjakkelen ) og gi etpar friske rapp med en tung hammer. Da " moser " du gjengene, og sikrer sjakkelen fra utilsiktet åpning..

Suzuki

No boat needed..

Det er ikke alltid lett å borre i syrefast -

en av de eldste teknikkene er vel å ta en galvanisert tråd og tre inn i øyehullet på skrubolten og vikle omkring selve sjakelen.

Jeg pleier å dra godt til med tang og har aldri opplevd at øyebolten har skrudd seg ut.

Jeg har hørt om et tilfelle hvor galvanisk tæring på moring visstnok ødela bolten - men dette adresserer vel behovet for god kobling mellom moring og bøye.

Jeg har sett at noen anbefaler årlig inspeksjon av moringsfeste og bøye - men dette krever bistand fra en kyndig dykker.

Ikke for å virke hverken snerpete, bedreviter eller gammeldags men dette heter i følge god sjømannskap å muse en sjakkel, så la oss kalle det for det! Gjøres ved å tre glødet stål eller kobbertråd gjennom øyet i bolten og rundt sjakkelen noen runder før det sikres ved å surre endene - ala det en jernbinder ville gjort. Kan også gjøres med takkelgarn om en er redd for skade på nærliggende tauverk pga spisse strengender.

Imidlertid blir ofte plaststrips benyttet nå til dags om det er midlertidige forbindelser. (dvs skal løsnes om kort tid - innen noen uker).

Omgås daglig lærlinger i dekksfaget (matroslærling) og har deler av opplæringen for disse og er tidvis overrasket over hvor mye gammel sjømannskap som er i ferd med å forvitre..........

Oso

Takk for korreksjonen - oppfatter det verken som snerpete, bedrevitende eller gammeldags å informere om

sakens realiteter: nemlig at det dreier seg om å muse en sjakkel.

Når jeg leser dette erindrer jeg at min bestefar brukte betegnelsen - men den har desverre gått i glemmeboka mi.

Dette viser kanskje at vi trenger å minnes om vel innarbeidede uttrykk innen alminnelig god sjømannsskikk.

Veldig nyttig. Da vet jeg også hva å muse en sjakkel er.

Er det slik at sikring (musing?) med takkelgarn blir like holdbart som tilsvarende med kobbertråd? Og er det ting man bør passe på når man gjør det? (Kan tenke meg at det er viktig at tråden (kobber eller garn) legges slik at den i minst mulig grad blir utsatt for gnag)

Takk for svarene forresten!

Redigert av tjeh (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
ønsker du bare å sikre dette, og sjelden eller aldri ta det fra hverandre igjen, kan du sette en kjørner neddi gjengepartiet ( mellom skrudelen og sjakkeldelen, der skrudelen kommer ut fra sjakkelen ) og gi etpar friske rapp med en tung hammer. Da " moser " du gjengene, og sikrer sjakkelen fra utilsiktet åpning..

Suzuki

Jepp. Sitter som f---.

Heter forøvrig å dikke gjengene.

Alternativet er å se bort fra disse gammeldagse sjaklene og bruke en p-link.

Jeg bruker kun p-links på fortøyningene mine.

Jeg bruker en 4-8 mm flaggline (avgengig av dimensjonen på øyet i sjakkelbolten), og knyter en løkke som går gjennom nevnte øye og selve åpningen i sjakkelen.

På en liten sjakkel knyter jeg en stram båtsmannsknop, på en større sjakkel blir det bedre stramming med en tamp med pålestikk i ene enden, Løkka tres så som nevnt, deretter tilbake gjennom pålestikket og settes fast med dobbelt halvstikk på egen tamp (mao en standard strammeteknikk).

Fordelen med dette er at det er (relativt) enkelt å ta opp igjen.

Har aldri hatt problemer med at en slik 'musing' (lærte ordet nå) har gått opp.

Har ikke prøvd dette under vann - bruker det på sjaklene til de faste fortøyningene i båsen.

S/Y Surprise

Har benyttet p-links selv hjemme, men på jobb har vi det med å forholde oss til godkjente komponenter med sertifikat. Der kommer dessverre de fleste av disse til kort.

For å svare på spørsmålet ovenfor: Jeg anbefaler helt klart kobbertråd og ikke takkelgarn. Imidlertid kan det forekomme situasjoner der faren for gnag på annet tauverk pga endene på kobbertråden gjør at garn må benyttes. Fremgangsmåten er uansett den samme - surre så mange runder som hullet i sjakkelbolten tillater. Har aldri mistet et eneste sjakkelfeste på sjakler som er muset på denne måten. Har imidlertid sett mange eksempler på det motsatte med sjakler som ikke var muset. Det mest dramatiske i så måte var når forhalerlina til MOB-båten på jobben løsnet (sjakkelen skrudde seg ut) under en oppheising i 8 knops fart. Kunne blitt farlig det om ikke jeg hadde benyttet min alltid iboende paranoia for at alt som kan gå galt går galt. Denne gangen gjorde det det, men situasjonen ble reddet. Det er uansett ikke å anbefale å benytte MOB-båtens egen motorkraft til å holde følge med moderfartøyet mens kranføreren vinsjer.

Oso

• 2 måneder senere...

Bruk rikelig med Loctite 2701 på gjengene. Dra til ønsket moment.

2701 har høy styrke og tåler saltvann og de fleste kjemikalier. Herdet plast holder i hundre år.

De anvender denne typen som gjengesikring i nordsjøen på ventiler montert på havbunnen. Bruker ikke akkurat kobbertråd der.

Mvh

Ståle

Salgsingeniør

Loctite

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...