Jump to content

Lage bad med dusj i båten, valg av materialer

Seiler

Recommended Posts

Vi skal bygge om til dusj i båten, men lurer på hvordan dette kan gjøres.

Vi har tenkt å ha vinyl belegg på gulvet og fikk greie på at det kanskje kom på 5000,- (minste pris) for å få en fagmann til å legge + sveise skjøtene. Det ligger nok ann til at vi må gjøre det selv.

Noen forslag til løsning, utstyr og teknikk?

Veggene er i teak finer, som nok er lakket med ett eller annet, mulig innblandet olje.

Fargen på baderommet skal være hvit eller lys grå (fint med teak, men det blir for mørkt).

Vi har hørt at vi kan legge på glassfiber strie og male, eller legge på baderoms plater. Vi har kun funnet 11-12 mm tykkke plater, noe som er for tykt. Vet noen om det finnes plater med 5-6 mm tykkelse ?

Er det noen som har erfaringer med, enten å legge glassfiber strie eller sette opp baderoms plater i båten?

Baderomsplatene heter aquatile og er 6mm tykk. Er du noenlunde nevenyttig for du til å legge belegget selv

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Yepp også legger du tralleverk av teak oppå dette igjen for å slippe å stå på plast :wink:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

• 4 uker senere...
Hvorfor ikke legge glassfiber og polyester på gulvet? Det er en lettvint "gjør det selv" metode for båtfolk.

La et slikt baderomsgulv i barndomshjemmet for 35 år siden. Det er like fint i dag.

Blir det ikke mye sparkling for å få dette til å se pent ut?

Er det noen som vet hvor man får tak i baderomsplater i ca. 6 mm tykkelse? Har undersøkt flere steder, men det synes som det bare finnes ca. 10 mm i dag.

Blir det ikke mye sparkling for å få dette til å se pent ut?

Ikke hvis du lager et eksklusivt tralverk. Dette er en god ide som jge skal titte nærmere på. Lett å få til fall mot sluk. Glassfiberen et stykke oppover veggene, og 20 cm overlapp med vinyl eller et-eller-annet.

Yepp også legger du tralleverk av teak oppå dette igjen for å slippe å stå på plast :wink:

Hvorfor en :wink: slik i ditt innlegg? :confused:

Alt til sitt bruk :yesnod:

Jeg ville ikke kjøpe en båt med treverk i dusjen, det har jeg heller ikke hjemme. (forsåvidt har jeg heller ikke tralleverk i teak i badekaret - som visst er i plast i våre dager)

Det behøver ikke bli mye sparkling. Bruk polyestersparkel som du grovsliper med veldig grovt sandpapir før det har blitt for hardt (men etter at det har herdet såpass at det ikke kliner seg i sandpapiret). Deretter finsliping (hvis nødvendig) og toppcoat.

Til kommentaren om treverk i dusjen: Tralleverk i teak til å stå på er glimrende. Dette ligger selvfølgelig løst på gulvet og kan lett skiftes eller taes ut for rengjørin og tørking etter behov.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Jeg ville ikke kjøpe en båt med treverk i dusjen, det har jeg heller ikke hjemme. (forsåvidt har jeg heller ikke tralleverk i teak i badekaret - som visst er i plast i våre dager)

Dette er du vel programforpliktet til å si, med en seilbåt hvor leverandør mener at "wood is work". Det er det heldigvis ikke så mange andre leverandører (eller andre) som mener.

Treverk i båt, enten det er trebåt, eller plast kan veldig ofte være veldig pent - og jeg er i allefall glad for at båten ikke ligner hjemmet i innredning.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Det aller letteste er og sette opp en skinne i taket med et dusjforheng som går helt rundt, du står da inne i forhenget og vannet treffer kun midt på gulvet. Jeg har denne løsningen, fungerer perfekt. Ikke noe søl allt vannet går rett i sluket og blir pumpet ut.

Personlig ville jeg ha vurdert 6 eller 9 mm bjørkekryssfiner, limt med vannfast lim. Lagt på en tynn glassfiberduk mettet med Epoxy, da blir det trevirke og relativt lyst og fint. Men så har jeg bygget båt vha kryssfiner, glassfiber og epoxy da, det er nok ikke sikkert denne metoden passer for alle.....

Uansett hva du bruker av kjemikalier ol. på et trangt baderom, bruk verneutstyr!

Dette er du vel programforpliktet til å si, med en seilbåt hvor leverandør mener at "wood is work". Det er det heldigvis ikke så mange andre leverandører (eller andre) som mener.

Treverk i båt, enten det er trebåt, eller plast kan veldig ofte være veldig pent - og jeg er i allefall glad for at båten ikke ligner hjemmet i innredning.

Nå skyter du en del over målet :smiley: .

Jeg har da ingenting mot treverk i båten; har tilføyet en god del i båten min også, samt beholdt og oppgradert det eneste massive trestykke som fantes i båten fra leveandøren: et trappetrinn opp til sittebrønnen.

Det var DUSJEN jeg snakket om. Trådtittelen sier at det dreier seg om dusjen her.

Men egentlig burde jeg ikke ha skrevet noe som helst :blush::rolleyes: : hjemme har jeg ubehandlet furu-listverk på en vegg og i taket - også over dusjen (luftingen foregår bak listene, som er montert med noen få mm avstand og nedforet fra taket)- og platen foran badekaret er også epoksy-fisert listverk:

treverk_paa_badet3_liten.jpg

Se der ja....du er egentlig en "skap-trebåtmann" du!! :wink:

Tralleverk i pent treverk behandlet med epoxy vil jo være pent og ikke minst vil du kunne stå rett der gulvet skråner mot avløp - samt at du kommer opp fra gulvet - men som du også sier..dette er bare min mening. Det er godt vi er forskjellige - ellers ville jo alle seilt rundt i treseilere fra 1911. :eek:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Tenkte jeg bare skulle la denne gå forbi i stillhet. Saken med et tralleverk av teak er at det er så å si uslitelig. Råte i teak er vel lite utbredt iallefall når det blir så luyftig som et tralleverk. Å stå på teak kontra plast trenger man vel egentlig heller å si så mye om. Jeg vet iallefall hva jeg foretrekker. Og seiler jeg tror ikke jeg ville ha behandlet et slikt tralleverk med hverken det ene eller andre men latt det være ubehandlet. Røys det heller opp på høykant etter bruk så det får renne av seg og tørke(les: Ikke ligger nedi vannsølet) hvis det da blir noe vannsøl å ligge i. Det kommer jo helt an på hvordan du lager til ting under

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Se der ja....du er egentlig en "skap-trebåtmann" du!! :wink:

:crazy:

Nå ja, hvis du leter litt - eller husker litt - så har jeg vel alltid poengtert eller forsøkt å få frem at det er ikke materialet som det er så mye galt med, men konstruksjonsmåten. Bland annet forutsetter jeg at en båt er vanntett i utgangspunkt uten at den først må ligge på havets bunn for å trutne og den slags. Men at materialet ikke egner seg som føde til uvesener fra både sopp- og markverden er en ubetinget fordel. Har selv mange ganger vurdert (og gjør det fortsatt) kaldbaking eller liknende, men klink, kobbernagler, bordganger under vannlinjen, margarin, sagflis som tetningmiddel m m kommer ikke på tale her i gården :yesnod:

Men la oss nå diskutere dusj igjen :cheers:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...