TMS Startet 11.Februar.2007 Link til dette innlegget Startet 11.Februar.2007 Vi har en Webasto Air Top 5000 i båten. Når den har stått på en stund stopper den og det grønne lyset på termostatvrideren blinker 2 lange og 5 korte blink. Noen som vet hva feilen er ? (finner ikke noe i dokumentasjonen som fulgte med) TMS Sitér dette innlegget TMS Link to post
roaldbj Svart 11.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2007 Jeg har Webasto Thermo 90 S. Den har spesifikke feilkoder på det grønne lyset på start-bryteren. Fem korte lysblink angir starten på selve feilkoden. Deretter følger lange lyssignal, fra 1 til 9 stykker. Ett langt betyr at det ikke er noen start etter 2 forsøk. To lange betyr at flammen slukker etter 5 forsøk Tre lange betyr at spenningen er for lav Fire laqnge betyr ....osv. Jeg vil tro at du finner disse kodene enten hos Webasto eller fra Thermomarin i Norge. Mine varmeanlegg har alltid fungert prikkfritt - så det er ikke lett å hjelpe deg via nettet. Anbefaler deg å høre nøye etter hva som går galt når du starter opp systemet. Vær klar over at du må ha mye spenning tilgjengelig for å få dieselpumpa til å trekke frem diesel til Webastoen. Du kan evt.sette fremføringspumpoa rett ned i en 1 1/2 liter flaske med lampeolje og se om opptenningen går da. Har mistanke om at det er fremføringssystemet av diesel som ikke virker bra nok hos deg. Sitér dette innlegget Link to post
TMS Svart 11.Februar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2007 (redigert) Takk for raskt svar, den tenner men stopper etter noen timer... To lange betyr at flammen slukker etter 5 forsøk.... står det noe om hvorfor ? Redigert 11.Februar.2007 av TMS (see edit history) Sitér dette innlegget TMS Link to post
rago63 Svart 11.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2007 Kan gi deg eksakt feilkode i morgen, men har du sjekket at den ikke blir overopphetet? - Har du ekstern termostat? -eller "timer" funksjon? Har den vært slik helt siden du har hatt båten? Lenge siden drivstoffilter var byttet? Hva med tilførsel av drivstoff? Er det luftblærer i slangen? Får doseringspumpa noen "harde, metalliske slag" innimellom? Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
roaldbj Svart 11.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2007 Har du sjekket at du har grei tilkobling til diesel? Sitér dette innlegget Link to post
Gas Svart 11.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2007 Ta en tlf til Kolberg Caspary og dei henviser deg videre til servicemann som kan ut og inn med Webasto Fikk oppgitt tlf.nr. og navn for en tid tilbake og traff en som hadde peiling,men har rotet vekk tlf.nr og navn http://www.kcl.no/ Sitér dette innlegget Link to post
TMS Svart 11.Februar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2007 Kan gi deg eksakt feilkode i morgen, men har du sjekket at den ikke blir overopphetet? - Har du ekstern termostat? -eller "timer" funksjon? Har den vært slik helt siden du har hatt båten? Lenge siden drivstoffilter var byttet? Hva med tilførsel av drivstoff? Er det luftblærer i slangen? Får doseringspumpa noen "harde, metalliske slag" innimellom? Kan gi deg eksakt feilkode i morgen, Fint takk Men har du sjekket at den ikke blir overopphetet? Hvordan sjekker jeg det ? Har du ekstern termostat? Ja en liten sort dings på skottet Har den vært slik helt siden du har hatt båten? Nei, begynte nå, vi har flyttet i båten og bruker varmeaparatet mye. (Vi bor i båten i påvente av å finne en passende leilighet i byen (har solgt huset, og blitt kvitt snømåking... :-) Lenge siden drivstoffilter var byttet? Har aldri vært byttet, tok det av og blåste gjennom det nå, uten at det hjalp. Hva med tilførsel av drivstoff? Er det luftblærer i slangen? Det er bittesmå bobler med ca 5 cm avstand i snitt (boblene er ca 1mm) Får doseringspumpa noen "harde, metalliske slag" innimellom? Ja Sitér dette innlegget TMS Link to post
Sun Flyer Svart 11.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2007 Men har du sjekket at den ikke blir overopphetet? Hvordan sjekker jeg det ? Har du ekstern termostat? Ja en liten sort dings på skottet Har den vært slik helt siden du har hatt båten? Nei, begynte nå, vi har flyttet i båten og bruker varmeaparatet mye. (Vi bor i båten i påvente av å finne en passende leilighet i byen (har solgt huset, og blitt kvitt snømåking... :-) Hva med tilførsel av drivstoff? Er det luftblærer i slangen? Får doseringspumpa noen "harde, metalliske slag" innimellom? Hei, Tror ikke den kan bli overopphetet så lenge vannsirkulasjonen er bra. Jeg droppet termostaten og min bare går og går. Regulerer varmen med viftene. Jeg bor også i båten og termotop C er min beste venn. Jeg tør ikke tenke på hvor mye den har gått... Har også små luftblærer i slangen men ingen problemer med det. Jeg vil tippe at problemet ditt har med vannsirkulasjon å gjøre. Sjekk lufting. Fint om du skriver her hvordan det gikk i tilfelle "vennen" min svikter en gang... Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
TMS Svart 11.Februar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2007 Det kan ikke ha noe med vannsirkulasjonen å gjøre, Webasto Air Top 5000 er luftvarme... :-) Jeg tok ut røret som går ned i diseltanken for en time siden og blåste gjennom... nå har det virket siden det, tvi tvi. bytter diselfilteret imorgen. Sitér dette innlegget TMS Link to post
Sjøtummel Svart 12.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2007 (redigert) Det blir litt gjetting, men basert på erfaringen med min Webasto og været de siste ukene kan en mulig årsak være litt for mye sommerdiesel på tanken. Om den blir kald i tanken, eller om det er på veien gjennom drivstoffslangen er umulig å si. Webastoen har en veldig tynn slange, og går denne gjennom kalde deler av båten kan det være i slangen at det skjer. (Problemet med sommerdiesel er at den skiller ut voks i kulda og tetter slange og filter.) Voksen smelter igjen når dieselen blir varmere. Min løsning er enkel. Jeg koblet drivstoffslangen til Webastoen over på en liten reservetank som har god vinterdiesel, og varmet opp pumpe og filter slik at voksen ikke tettet den delen av systemet. Så var det å hjelpe til litt ved å suge ny diesel gjennom slangen og koble til Webastoen som deretter har virket som bare det i kulda. Til sommeren kobler jeg av reservetanken og kjører alt på hovedtank igjen. Lykke til, og ikke drikk for mye diesel. Redigert 12.Februar.2007 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 12.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2007 Det kan ikke ha noe med vannsirkulasjonen å gjøre, Webasto Air Top 5000 er luftvarme... :-) Selvfølgelig, jeg leste ikke ordentlig... Fint du fant ut av det. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
rago63 Svart 12.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2007 (redigert) Hei igjen! Bra det løste seg, hadde mistanke om tilførsen av drivstoff, ja. Men i går kveld husket at det var noe spesielt med feilkode 2, husket bare ikke hva.... Kom på jobb idag og så litt i notater, så stemmer angivelsen av feilkoden nevnt over. Hvis dette hadde gjentatt seg i oppstartsfasen inntil den hadde nådd rett (eller full effekt) er det i de fleste tilfeller (80%) Co én som er feil. Denne er elektronisk regulert, og for å bøte på dette problemet har vi pleid å bytte "Hestesko-reléet" som sitter inne i Webastoen. Dette koster ca 3K++... Rens opp i tilførsel og bytt filter hver høst. Videre bør doseringspumpe være montert tørt. -Send meg en IM med adresse, skal jeg sende deg monteringsanvisning med feilkodeskjema... Redigert 12.Februar.2007 av rago63 (see edit history) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
roaldbj Svart 12.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2007 Det virker som om rago63 har god kunnskap om Webasto varmere. Er det slik at det omtalte "Hestesko-reléet" også sitter inne i Thermo 90S? Er det andre "vitale" deler som bør ettersees? Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 12.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2007 (redigert) Hei! Vi drifter på jobben ca 500 stk av type HL32 (er i ferd med å utfases, kun 3 igjen) Airtop 32 og siste Airtop 3500 - Dette er rene luftvarmere - så disse kan jeg litegrann om. Ingen av de andre dessverre, men vi har litteratur på endel også litt eldre av de fleste typer Webasto. Alt har en levetid før overhaling, men rett montasje og bruk er selvfølgelig av betydning. Drivstofftilførsel er nevnt. Til vinterbruk ville jeg ikke brukt båtens tank, men installert dag (ukes) tank og tynnet godt med parafin. (Heia Sjøtummel ) Likeledes kjørt den en halvtimes tid hver 3. uke i sommerhalvåret. Ved såkalt småkjøring er det viktig at den får full driftstemperatur før den stenges, ellers har det lett for å legge seg koksavleiringer i brennplate med startvansker som resultat. AT 3500 er fullelektronisk og regulerer oppstart veldig bra - men er dyr å overhale/reparere når det først er kommet så langt. Personlig liker jeg denne godt :-) "Hestesko-rele" er styringsautomatikken, du har en sånn du også Men hva den koster eller om de regulerer Co på Thermo 90 vet jeg ikke... Edit; "overoppheting" er feilkode 10.. -- 10 blink - 5 raske.... Redigert 12.Februar.2007 av rago63 (see edit history) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
skage Svart 12.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2007 Hva er kaldt for dieselen, tenker da på temraturen. Det ble sagt at det burde benyttes dagtank, som holde en høyere temp, men når er det for kaldt? Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 12.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2007 15 stive blå, og dieseltemperatur ditto - med diesel av sommer-sommer-vinter type - tilførselslange med tverrsnitt Ø 2mm eksponert for kulde Litt lav batterispenning, Webasto av gammel type med glødestift som trekker 10A og lar motoren få hastighetsvariasjon i oppstartsfasen p.g.a dette.... Da bør du ha genser og votter..... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Sjøtummel Svart 12.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2007 (redigert) Hva er kaldt for dieselen, tenker da på temraturen. Det kommer an på dieselkvaliteten. Har ikke sjekket hva de selger på marinaer for tiden, men det er vel Gasoil-11. Denne kvaliteten har et blokkeringspunkt (Cold Filter Plugging Point - CFPP) på -11°C, men uskilling av voks starter på det som kalles tåkepunktet (Cloud Point) og det virker ikke helt usannsynlig om dette er på et par-tre grader over null for Gasoil-11. Med den tynne drivstoffledningen til webastoen, et lite filter og en pumpe som skal gi riktig dose og ikke nevneverdig trykk, så kan det nok stoppe opp allerede ved tåkepunktet. (Hovedregel for lagringstemperatur er 10 grader over tåkepunkt, og regn ikke med at tåken forsvinner før Gasoil-11 er varmet opp til 10-15°C når den først har begynt å skille ut voks.) Vanligvis er det CFPP som er den laveste temperaturen du som du kan bruke dieselen. Ved CFPP kan du regne med at drivstoffilteret går tett og da har du fått et problem. For dem som vil lære flere diesel-ord så har vi også hellepunktet (Pour Point) som er omtrent 3°C varmere enn stivnepunktet. Så kaldt vil du ikke ha det i båten din. :nono: Redigert 12.Februar.2007 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 12.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2007 ................ ellers har det lett for å legge seg koksavleiringer i brennplate med startvansker som resultat. ................. Hva gjør vi dersom koksavleiringen på Webastoen har blitt stor. Jeg har fått råd om å kjøre den med parafin flere timer hver sesong. Men jeg skulle anta at det er mulig å erstatte noen deler også? Og i så fall hvilke deler? Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 12.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2007 På de gamle (HL 32 og AT32) må filtplaten i brennkammeret byttes. Pass på å legg den nye rette veien. Når kammeret demonteres må det til pakningsett også. Bolter som holder kammer har lett for å ta gjengene når de løsnes fra aluminiumsgodset, vi har brukt endel helicoil eller Wurths tilsvarende for å reparere det. Dette kammeret må være tett. Også noen O-ringer til motorfestet som regel. Når den først er i biter, sjekkes flammevakt for deformasjon og isolasjonsbrudd på ledninger. "svullen" ende=byttes. Tennstift eller glødespiral testes med 12/24V på batteri med pulsing av kabel. Ser glødespiral sliten ut=byttes. Er tennstift mye brun eller krakelert i holder=byttes. Dette selv om de virker. Ellers sjekkes kabelhanske på topp for dårlige kabler eller sprukken isolasjon. Airtop 3500/5000 har færre pakninger og kombinert glødestift/flammevakt. Brennplaten der er av type "stålgitter" og kan rengjøres meget forsiktig. Den tåler litt mer koks enn filtplata, men skraper du, kan du bytte den... Ellers går det mer på komponentbytte av dyrere ting....etter gitt feilkode og den ikke starter. For å forebygge koks er det viktig i hvert fall å unngå småkjøring uten at den blir ordentlig varm, samt god brennstoffkvalitet uten vann... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.