Jump to content

Webasto'n stopper blinker 2 lange og 5 korte... ?


TMS

Recommended Posts

Jeg har Webasto Thermo 90 S.

 

Den har spesifikke feilkoder på det grønne lyset på start-bryteren.

 

Fem korte lysblink angir starten på selve feilkoden.

 

Deretter følger lange lyssignal, fra 1 til 9 stykker.

 

Ett langt betyr at det ikke er noen start etter 2 forsøk.

 

To lange betyr at flammen slukker etter 5 forsøk

 

Tre lange betyr at spenningen er for lav

 

Fire laqnge betyr ....osv.

 

Jeg vil tro at du finner disse kodene enten hos Webasto eller fra Thermomarin i Norge.

 

Mine varmeanlegg har alltid fungert prikkfritt - så det er ikke lett å hjelpe deg via nettet.

 

Anbefaler deg å høre nøye etter hva som går galt når du starter opp systemet.

 

Vær klar over at du må ha mye spenning tilgjengelig for å få dieselpumpa til å trekke frem diesel til Webastoen.

 

Du kan evt.sette fremføringspumpoa rett ned i en 1 1/2 liter flaske med lampeolje og se om opptenningen går da.

 

Har mistanke om at det er fremføringssystemet av diesel som ikke virker bra nok hos deg.

Link to post

Kan gi deg eksakt feilkode i morgen, men har du sjekket at den ikke blir overopphetet? - Har du ekstern termostat? -eller "timer" funksjon? Har den vært slik helt siden du har hatt båten? Lenge siden drivstoffilter var byttet? Hva med tilførsel av drivstoff? Er det luftblærer i slangen? Får doseringspumpa noen "harde, metalliske slag" innimellom?

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Kan gi deg eksakt feilkode i morgen, men har du sjekket at den ikke blir overopphetet? - Har du ekstern termostat? -eller "timer" funksjon? Har den vært slik helt siden du har hatt båten? Lenge siden drivstoffilter var byttet? Hva med tilførsel av drivstoff? Er det luftblærer i slangen? Får doseringspumpa noen "harde, metalliske slag" innimellom?

 

Kan gi deg eksakt feilkode i morgen, Fint takk

 

Men har du sjekket at den ikke blir overopphetet? Hvordan sjekker jeg det ?

 

Har du ekstern termostat? Ja en liten sort dings på skottet

 

Har den vært slik helt siden du har hatt båten? Nei, begynte nå, vi har flyttet i båten og bruker varmeaparatet mye. (Vi bor i båten i påvente av å finne en passende leilighet i byen (har solgt huset, og blitt kvitt snømåking... :-)

 

Lenge siden drivstoffilter var byttet? Har aldri vært byttet, tok det av og blåste gjennom det nå, uten at det hjalp.

 

Hva med tilførsel av drivstoff? Er det luftblærer i slangen? Det er bittesmå bobler med ca 5 cm avstand i snitt (boblene er ca 1mm)

 

Får doseringspumpa noen "harde, metalliske slag" innimellom? Ja

TMS

Link to post
Men har du sjekket at den ikke blir overopphetet? Hvordan sjekker jeg det ?

 

Har du ekstern termostat? Ja en liten sort dings på skottet

 

Har den vært slik helt siden du har hatt båten? Nei, begynte nå, vi har flyttet i båten og bruker varmeaparatet mye. (Vi bor i båten i påvente av å finne en passende leilighet i byen (har solgt huset, og blitt kvitt snømåking... :-)

 

 

Hva med tilførsel av drivstoff? Er det luftblærer i slangen?

 

Får doseringspumpa noen "harde, metalliske slag" innimellom?

 

Hei,

 

Tror ikke den kan bli overopphetet så lenge vannsirkulasjonen er bra. Jeg droppet termostaten og min bare går og går. Regulerer varmen med viftene. Jeg bor også i båten og termotop C er min beste venn. Jeg tør ikke tenke på hvor mye den har gått... Har også små luftblærer i slangen men ingen problemer med det. Jeg vil tippe at problemet ditt har med vannsirkulasjon å gjøre. Sjekk lufting.

 

Fint om du skriver her hvordan det gikk i tilfelle "vennen" min svikter en gang...

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Det blir litt gjetting, men basert på erfaringen med min Webasto og været de siste ukene kan en mulig årsak være litt for mye sommerdiesel på tanken. Om den blir kald i tanken, eller om det er på veien gjennom drivstoffslangen er umulig å si. Webastoen har en veldig tynn slange, og går denne gjennom kalde deler av båten kan det være i slangen at det skjer. (Problemet med sommerdiesel er at den skiller ut voks i kulda og tetter slange og filter.) Voksen smelter igjen når dieselen blir varmere.

 

Min løsning er enkel. Jeg koblet drivstoffslangen til Webastoen over på en liten reservetank som har god vinterdiesel, og varmet opp pumpe og filter slik at voksen ikke tettet den delen av systemet. Så var det å hjelpe til litt ved å suge ny diesel gjennom slangen og koble til Webastoen som deretter har virket som bare det i kulda. Til sommeren kobler jeg av reservetanken og kjører alt på hovedtank igjen.

 

Lykke til, og ikke drikk for mye diesel. :drink:

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post

Hei igjen!

Bra det løste seg, hadde mistanke om tilførsen av drivstoff, ja. Men i går kveld husket at det var noe spesielt med feilkode 2, husket bare ikke hva.... Kom på jobb idag og så litt i notater, så stemmer angivelsen av feilkoden nevnt over. Hvis dette hadde gjentatt seg i oppstartsfasen inntil den hadde nådd rett (eller full effekt) er det i de fleste tilfeller (80%) Co én som er feil. Denne er elektronisk regulert, og for å bøte på dette problemet har vi pleid å bytte "Hestesko-reléet" som sitter inne i Webastoen. Dette koster ca 3K++...

 

Rens opp i tilførsel og bytt filter hver høst. Videre bør doseringspumpe være montert tørt.

 

-Send meg en IM med adresse, skal jeg sende deg monteringsanvisning med feilkodeskjema...

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post

Hei! Vi drifter på jobben ca 500 stk av type HL32 (er i ferd med å utfases, kun 3 igjen) Airtop 32 og siste Airtop 3500 - Dette er rene luftvarmere - så disse kan jeg litegrann om. Ingen av de andre dessverre, men vi har litteratur på endel også litt eldre av de fleste typer Webasto. Alt har en levetid før overhaling, men rett montasje og bruk er selvfølgelig av betydning. Drivstofftilførsel er nevnt. Til vinterbruk ville jeg ikke brukt båtens tank, men installert dag (ukes) tank og tynnet godt med parafin. (Heia Sjøtummel :flag: ) Likeledes kjørt den en halvtimes tid hver 3. uke i sommerhalvåret. Ved såkalt småkjøring er det viktig at den får full driftstemperatur før den stenges, ellers har det lett for å legge seg koksavleiringer i brennplate med startvansker som resultat. AT 3500 er fullelektronisk og regulerer oppstart veldig bra - men er dyr å overhale/reparere når det først er kommet så langt. Personlig liker jeg denne godt :-)

 

"Hestesko-rele" er styringsautomatikken, du har en sånn du også :wink: Men hva den koster eller om de regulerer Co på Thermo 90 vet jeg ikke...

 

Edit; "overoppheting" er feilkode 10.. -- 10 blink - 5 raske....

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post

15 stive blå, og dieseltemperatur ditto - med diesel av sommer-sommer-vinter type - tilførselslange med tverrsnitt Ø 2mm eksponert for kulde :nonod: Litt lav batterispenning, Webasto av gammel type med glødestift som trekker 10A og lar motoren få hastighetsvariasjon i oppstartsfasen p.g.a dette.... Da bør du ha genser og votter.....

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Hva er kaldt for dieselen, tenker da på temraturen.

Det kommer an på dieselkvaliteten. Har ikke sjekket hva de selger på marinaer for tiden, men det er vel Gasoil-11. Denne kvaliteten har et blokkeringspunkt (Cold Filter Plugging Point - CFPP) på -11°C, men uskilling av voks starter på det som kalles tåkepunktet (Cloud Point) og det virker ikke helt usannsynlig om dette er på et par-tre grader over null for Gasoil-11. Med den tynne drivstoffledningen til webastoen, et lite filter og en pumpe som skal gi riktig dose og ikke nevneverdig trykk, så kan det nok stoppe opp allerede ved tåkepunktet. :wink: (Hovedregel for lagringstemperatur er 10 grader over tåkepunkt, og regn ikke med at tåken forsvinner før Gasoil-11 er varmet opp til 10-15°C når den først har begynt å skille ut voks.) Vanligvis er det CFPP som er den laveste temperaturen du som du kan bruke dieselen. Ved CFPP kan du regne med at drivstoffilteret går tett og da har du fått et problem. :rolleyes:

 

For dem som vil lære flere diesel-ord så har vi også hellepunktet (Pour Point) som er omtrent 3°C varmere enn stivnepunktet. Så kaldt vil du ikke ha det i båten din. :nono:

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
................ ellers har det lett for å legge seg koksavleiringer i brennplate med startvansker som resultat. .................

 

Hva gjør vi dersom koksavleiringen på Webastoen har blitt stor.

 

Jeg har fått råd om å kjøre den med parafin flere timer hver sesong.

 

Men jeg skulle anta at det er mulig å erstatte noen deler også?

 

Og i så fall hvilke deler?

Link to post

På de gamle (HL 32 og AT32) må filtplaten i brennkammeret byttes. Pass på å legg den nye rette veien. Når kammeret demonteres det til pakningsett også. Bolter som holder kammer har lett for å ta gjengene når de løsnes fra aluminiumsgodset, vi har brukt endel helicoil eller Wurths tilsvarende for å reparere det. Dette kammeret være tett.

 

Også noen O-ringer til motorfestet som regel. Når den først er i biter, sjekkes flammevakt for deformasjon og isolasjonsbrudd på ledninger. "svullen" ende=byttes. Tennstift eller glødespiral testes med 12/24V på batteri med pulsing av kabel. Ser glødespiral sliten ut=byttes. Er tennstift mye brun eller krakelert i holder=byttes. Dette selv om de virker. Ellers sjekkes kabelhanske på topp for dårlige kabler eller sprukken isolasjon.

 

Airtop 3500/5000 har færre pakninger og kombinert glødestift/flammevakt. Brennplaten der er av type "stålgitter" og kan rengjøres meget forsiktig. Den tåler litt mer koks enn filtplata, men skraper du, kan du bytte den... Ellers går det mer på komponentbytte av dyrere ting....etter gitt feilkode og den ikke starter. For å forebygge koks er det viktig i hvert fall å unngå småkjøring uten at den blir ordentlig varm, samt god brennstoffkvalitet uten vann...

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...