Jump to content

Seilbruk, trim osv


Fred

Recommended Posts

Siden jeg ikke har verdens største seilererfaring er det endel spørsmål som fortsatt står ubesvarte.. Jeg har tygt meg igjennom noen teoribøker og fått litt praksis ute på bølgene.. Mest learning by doing.

 

Har veldig liten erfaring med bruk av spinnaker. Hvordan fungerer dette? Har sett de oppe sammen med hovedseil og fokk/gen.. Jeg har også sett bruk av kun spinnaker. Hva er mest hensiktsmessig? det er altså kun til bruk på lens.

 

Tåler forresten en maxi 77 en stor spinnaker i god vind? vinner noen knop i forhold til gennaker?

Link to post

Kan ikke påberope meg stor kunnskap om spinnaker, men det mest vanlige er vel å seile spinnaker i kombinasjon med storseil. Det er vanlig å ha genoa oppe når du setter den, og ta opp igjen genoaen før du tar nedigjen spinnakeren. Dermed bruker du genoaen som ly for spinnakeren i det du setter den og tar den ned.

 

Ellers er spinnaker best på platt lens (vinden rett bakifra). Der fungerer ikke gennakeren særlig. På lens er eg usikker på hvor gennakeren blir bedre enn spinnakeren, men den tåler vinden mer forfra enn du vil få til med en spinnaker.

 

Red:

I kombinasjon med fokk/genoa har eg aldri sett spinnaker (annet enn når den settes eller taes ned), men i kombinasjon med gennaker er det ikke så uvanlig. Fordrer dog en lengst mulig peke for å få effekt av det.

Redigert av Tempest (see edit history)
Link to post

Jeg har heller ikke all verdens seilerfaring, men har prøvd spinnakeren et par ganger. Tror ikke jeg kan svare så godt på det du spør om, men jeg kan komme med en erfaring om hvordan man ikke skal trimme en spinnaker. :crazy:

 

Jeg var helt ny innen seiling (og er det forsåvidt ennå), og min far, som var med, hadde enda mindre peiling på seiling enn meg. På tross av dette valgt jeg å prøve spinnakeren, ettersom vi hadde en god strekning foran oss med vinden i hekken. Det tok tre forsøk å heise spinnakeren, den kom opp som en BH hver gang... :nonod: Med spinnakeren oppe, skjøt båten fart - det er en utrolig flott opplevelse da det føles som om det blir vindstille, samtidig som vannet fosser rundt båten.

 

Uansett, etter en liten strekning la jeg om kursen litt, noe som førte til at vinden kom rett i hekken, og ikke på skrå som da vi begynte (ja, jeg vet jeg mangler litt seileruttrykk på dette med hvor vinden kommer fra...)

Det som skjedde nå, var et spinnakeren svingte til siden, og la båten over. Spinnakeren svingte så kontra, og dro båten med seg over på andre siden. Slik fortsatte det - i større og større svingninger. Det begynte nå å bli store krengninger, og det gikk raskt. I kampens hete klarte jeg ikke å trimme inn spinnakeren slik at dette stoppet. Det endte med at jeg la kursen tilbake, og båten rettet seg opp igjen.

 

Konklusjonen min ble som følger: med vinden rett i hekken kan ikke spinnakeren henge rett foran båten, men må trekkes litt over på den ene siden. Det virket som om jeg på denne måten unngikk at spinnakeren fikk muligheten til å pendle frem og tilbake.

 

Fint om noen kan rettlede hvis jeg tenker feil her :confused:

Link to post
Det som skjedde nå, var et spinnakeren svingte til siden, og la båten over. Spinnakeren svingte så kontra, og dro båten med seg over på andre siden. Slik fortsatte det - i større og større svingninger. Det begynte nå å bli store krengninger, og det gikk raskt. I kampens hete klarte jeg ikke å trimme inn spinnakeren slik at dette stoppet. Det endte med at jeg la kursen tilbake, og båten rettet seg opp igjen.

 

Grunnregelen er at spinnakerbommen skal stå 90grader i forhold til vinden (og på motsatt side av storseilbommen). Når du legger om kursen må du la bommen følge med. Brasen (det skjøtet som går igjennom bommen) settes i den nye posisjonen, så trimmes skjøtet (det som ikke går igjennom bommen) slik at en akkurat ikke får innslag i spinnakeren. Det er også lettere å få spinnakeren til å stå dersom fallet ikke draes helt i masten, men stopper en 10-15cm før.

 

Har eg problemer med pendling drar eg inn brasen litt til, slik at vinkelen på vinden blir litt mindre enn 90grader. Men eg er enig i at det ofte er vanskelig å seile platt lens.

 

Som sagt, nybegynner eg og, så tips fra erfarne spinnakerseilere leses med stor iver!

Link to post

Som sagt i et av svarene kan man seile også med genova ved spinnakerseiling, om man har gennaker er det ikke greit og seile med vinden rett bak, her må man da skjere fra side til side for og fange vinden best.

Vi seiler skjelden med genove oppe når vi bruker spinnaker, men vi bruker spinaker pose som vi syntes er veldig greit, da sender vi posen opp klarkjøre skjøtene senker genova og drar i gang spinnakeren. Vi prøver nok og seile rettest mulig selv om vi muligens burde skjere litt mere en det vi gjør.

 

Vi sammenligner jo ofte med de som har gennakere, vi syntes at de må skjere veldig med sånne type seil, men bevares personlig mener jeg at en gennaker er vesentlig mere familievennlig og mye enklere og handle enn spinn.

 

Vi skulle hatt egne tråder her angående seil og trimm.

 

Hadde forøvrig eksamen i Kretsdommer 2 i helgen, så nå skal vi bli noen jævler angående regebruk til sommeren i reggataer.

Link to post

Det sies at gennakeren kan settes som en spinnaker, hvis man skal seile platt lens. Jeg vil da anta at bommen settes i det hjørnet som vanligvis står fast i baugen, og brasen i det vanlige skjøtehjørnet. Jeg har aldri forsøkt dette selv, har bare lest om det. Det funker visstnok bedre enn om man setter den med et hjørne fast i dekk.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

Kan jo begynne:

 

På kryss brukes vanligvis (i tillegg til storseil) genoua, et staget forseil som overlapper storseilet eller

fokk, staget forseil som ikke overlapper storseilet. Har man fokk, er denne gjerne selvslående.

 

Vanligste duktype til turseiling er vel dacron. Ellers finnes diverse laminatduktyper laget av forskjellige high-tech-materialer som f.eks. kevlar, karbonfiber osv. laminert i f.eks. mylar osv. Sjekk for eksempel Gransegel for et aldri så lite utvalg.

 

For seilng i nedoverbakke har man gennaker og spinaker som de vanligeste. Spinnakeren er symmetrisk og styres med skjøte på le side og bras på lo side. Brasen går også gjennom en spinnakerbom som er festet i masten. Genakeren går for å være litt enkelere å hanskes med, da den kun styres med skjøtet, og har halsen festet i bagen eller på et baugspyd/klyverbomm eller hva det nå heter, men kan ikke seiles så romt som spinnakeren. Den er dermed best egnet på nokså lette, planende båter som det gjerne lønner seg å skjære litt opp i vinden med på lens for økt fart. For skarp slør finnes et staget forseil som kalles code 0. Disse er vanligvis laget av nylon.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Dacron... dyrt?

Relativt billig i forhold til alternativene.

Men om man har et rulleforseil på en maxi77.. er det hensiktsmessig å bruke det til både oppover og nedoverbakkeseiling?
Jada, i hvert fall til vanlig turseiling. Er det nok vind, virker det som om de fleste synes det går "fort nok" ved å bare rulle ut genouan, la storseilet forbli beslått, skru på autopiloten og lene seg tilbake med en kopp kaffe :sleep: . Selv foretrekker jeg å bruke en spinnakerbom eller liknende til å spri genouaen på den ene siden og ha storseilet på den andre.
Spes nedoverbakke da.. er det vel mer gunstig som du sier med en gennaker eller spinnaker.. men hva er mest vanlig på en maxi77? spinn?

Det mest vanlige er nok spridd genoua eller gennaker. Spinn regnes visst for å være mer for viderekommende. Når det er sagt må jeg nevne at vi prøvde spinnaker for første gang på "vår" båt i sommer. Den kom pent opp på første forsøk, og det var vanvittig morro da vinden "forsvant" og sjøen fosset rundt skroget. Plutselig så jeg at kryssen tilbake var i fare for å bli altfor lang og beorden spinnakeren ned. Det gikk helt fint det også, selv om mannskapet klaget "Alt nå? Nå som det var så gøy!" :lol:

 

Vil absolutt anbefale spinnaker, ja :yesnod:

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post

Har seilt mye spinn på Maxi 77, men er ikke noe jeg ville startet med. Jevn vind, er spinn "enkelt". Ustabil vind

som inne i bundefjorden må være på vakt hele tiden. Vandringen i spinn, trenger mannskap som mestrer den.

 

Gennaker er mye enklere. Kan vel si at gennaker er mer moderne nå.

 

Ellers kan du spi genoaen med en bom. Fungerer bra og er en rimelig løsning. Poppe fast fester i masten. Så

skaffe seg en bom, tror Hjarmans har det i katalogen, sikkert mange andre også.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post

aj aj aj.. spennende..

 

Når du sier spi tror jeg, jeg vet hva du mener.. får samme effekten av å ta båtshaka å dytte genoaen så langt ut på siden som mulig. Så det finnes bom til å spi og ja.. ikke dumt.. Seiler vel ikke spinn uten mannskap kanskje nei.. om man ikke er veldig vågal eller har dratt alle saker og ting til det området du har å bevege deg på.. autopilot ja.. du sier noe der.. hvordan fungerer en autopilot i praksis da? er bare en elmotor som styrer roret på samme kurs vel?

Link to post
Har seilt mye spinn på Maxi 77, men er ikke noe jeg ville startet med. Jevn vind, er spinn "enkelt". Ustabil vind

som inne i bundefjorden må være på vakt hele tiden. Vandringen i spinn, trenger mannskap som mestrer den.

 

Gennaker er mye enklere. Kan vel si at gennaker er mer moderne nå.

 

Ellers kan du spi genoaen med en bom. Fungerer bra og er en rimelig løsning. Poppe fast fester i masten. Så

skaffe seg en bom, tror Hjarmans har det i katalogen, sikkert mange andre også.

 

 

har oxo seglat mye spinnaker.........(bla 24/48 timers seglingar)

 

har man tur o kan få en surf......så loggar hun 10-12 knop.......då funker sinken/vasken som en självläns o suger

luft o slurper...blir litt liv inne i båten.....o frivakten kommer på dekk...o bare smiler :smiley::smiley::smiley:

 

det er kul

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Genakeren gir deg større muligheter i et og samme seil enn hva spinnakeren gjør.

 

Det er jeg helt enig i, særlig ved vanlig familieseiling. Genakeren er mye letter å håndtere, særlig særlig dersom en spanderer en strømpe på den. Har man i tillegg en en litt lang bauspryd (demonterbart) kan en ha mye morro med gennaker kombinert med genoa

Link to post
  • 3 uker senere...

Artig løsning!

 

toppen av glede er jo å seile alene inn i havna, og inn i båsen uten å bruke motor. når man kommer nesten inn i båsen med baugen, går man av på utløperen og promederer frem til brygga og stopper båten med foten. det kaller vi håndtering. har fått det til noenganger.. men må si jeg ble imponert når jeg så en gjorde det med en mye større seilbåt.. også han var alene!

Link to post

En annen metode er å bruke et fortøyningtau til å stoppe båten. Gjør klart god tid i forveien ved å legge øyet om et kryssholt foran, eller midtskips, led tauet under manntauet og på utsiden bak til cockpit. Når båten er kommet sånn passelig inn i båsen, hopper du ned på fingeren, legger forøyningstauet et halvt eller trekvart tørn rund kryssholtet ytterst på fingeren, og du kan foreta en kontrollert oppbremsing av båten.

 

Bruk av foten vil ikke fungere dersom du har en stor og tung båt, og du har feilberegnet farten litt. Strikksystemet vil fungere dersom det er dimensjonert etter tyngden på båten, men om motoren svikter og en er nødt til å seile inn til en gjestehavn, hjelper det jo ikke mye at en har et fint strikksystem i hjemmehavna.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...