Fred Startet 11.Februar.2007 Del på Facebook Startet 11.Februar.2007 Siden jeg ikke har verdens største seilererfaring er det endel spørsmål som fortsatt står ubesvarte.. Jeg har tygt meg igjennom noen teoribøker og fått litt praksis ute på bølgene.. Mest learning by doing. Har veldig liten erfaring med bruk av spinnaker. Hvordan fungerer dette? Har sett de oppe sammen med hovedseil og fokk/gen.. Jeg har også sett bruk av kun spinnaker. Hva er mest hensiktsmessig? det er altså kun til bruk på lens. Tåler forresten en maxi 77 en stor spinnaker i god vind? vinner noen knop i forhold til gennaker? Sitér dette innlegget Link to post
Tempest Svart 11.Februar.2007 Del på Facebook Svart 11.Februar.2007 (redigert) Kan ikke påberope meg stor kunnskap om spinnaker, men det mest vanlige er vel å seile spinnaker i kombinasjon med storseil. Det er vanlig å ha genoa oppe når du setter den, og ta opp igjen genoaen før du tar nedigjen spinnakeren. Dermed bruker du genoaen som ly for spinnakeren i det du setter den og tar den ned. Ellers er spinnaker best på platt lens (vinden rett bakifra). Der fungerer ikke gennakeren særlig. På lens er eg usikker på hvor gennakeren blir bedre enn spinnakeren, men den tåler vinden mer forfra enn du vil få til med en spinnaker. Red: I kombinasjon med fokk/genoa har eg aldri sett spinnaker (annet enn når den settes eller taes ned), men i kombinasjon med gennaker er det ikke så uvanlig. Fordrer dog en lengst mulig peke for å få effekt av det. Redigert 11.Februar.2007 av Tempest (see edit history) Sitér dette innlegget Tempest på Instagram Link to post
Falk Svart 12.Februar.2007 Del på Facebook Svart 12.Februar.2007 Jeg har heller ikke all verdens seilerfaring, men har prøvd spinnakeren et par ganger. Tror ikke jeg kan svare så godt på det du spør om, men jeg kan komme med en erfaring om hvordan man ikke skal trimme en spinnaker. Jeg var helt ny innen seiling (og er det forsåvidt ennå), og min far, som var med, hadde enda mindre peiling på seiling enn meg. På tross av dette valgt jeg å prøve spinnakeren, ettersom vi hadde en god strekning foran oss med vinden i hekken. Det tok tre forsøk å heise spinnakeren, den kom opp som en BH hver gang... Med spinnakeren oppe, skjøt båten fart - det er en utrolig flott opplevelse da det føles som om det blir vindstille, samtidig som vannet fosser rundt båten. Uansett, etter en liten strekning la jeg om kursen litt, noe som førte til at vinden kom rett i hekken, og ikke på skrå som da vi begynte (ja, jeg vet jeg mangler litt seileruttrykk på dette med hvor vinden kommer fra...) Det som skjedde nå, var et spinnakeren svingte til siden, og la båten over. Spinnakeren svingte så kontra, og dro båten med seg over på andre siden. Slik fortsatte det - i større og større svingninger. Det begynte nå å bli store krengninger, og det gikk raskt. I kampens hete klarte jeg ikke å trimme inn spinnakeren slik at dette stoppet. Det endte med at jeg la kursen tilbake, og båten rettet seg opp igjen. Konklusjonen min ble som følger: med vinden rett i hekken kan ikke spinnakeren henge rett foran båten, men må trekkes litt over på den ene siden. Det virket som om jeg på denne måten unngikk at spinnakeren fikk muligheten til å pendle frem og tilbake. Fint om noen kan rettlede hvis jeg tenker feil her Sitér dette innlegget Link to post
Tempest Svart 12.Februar.2007 Del på Facebook Svart 12.Februar.2007 Det som skjedde nå, var et spinnakeren svingte til siden, og la båten over. Spinnakeren svingte så kontra, og dro båten med seg over på andre siden. Slik fortsatte det - i større og større svingninger. Det begynte nå å bli store krengninger, og det gikk raskt. I kampens hete klarte jeg ikke å trimme inn spinnakeren slik at dette stoppet. Det endte med at jeg la kursen tilbake, og båten rettet seg opp igjen. Grunnregelen er at spinnakerbommen skal stå 90grader i forhold til vinden (og på motsatt side av storseilbommen). Når du legger om kursen må du la bommen følge med. Brasen (det skjøtet som går igjennom bommen) settes i den nye posisjonen, så trimmes skjøtet (det som ikke går igjennom bommen) slik at en akkurat ikke får innslag i spinnakeren. Det er også lettere å få spinnakeren til å stå dersom fallet ikke draes helt i masten, men stopper en 10-15cm før. Har eg problemer med pendling drar eg inn brasen litt til, slik at vinkelen på vinden blir litt mindre enn 90grader. Men eg er enig i at det ofte er vanskelig å seile platt lens. Som sagt, nybegynner eg og, så tips fra erfarne spinnakerseilere leses med stor iver! Sitér dette innlegget Tempest på Instagram Link to post
skage Svart 12.Februar.2007 Del på Facebook Svart 12.Februar.2007 Som sagt i et av svarene kan man seile også med genova ved spinnakerseiling, om man har gennaker er det ikke greit og seile med vinden rett bak, her må man da skjere fra side til side for og fange vinden best. Vi seiler skjelden med genove oppe når vi bruker spinnaker, men vi bruker spinaker pose som vi syntes er veldig greit, da sender vi posen opp klarkjøre skjøtene senker genova og drar i gang spinnakeren. Vi prøver nok og seile rettest mulig selv om vi muligens burde skjere litt mere en det vi gjør. Vi sammenligner jo ofte med de som har gennakere, vi syntes at de må skjere veldig med sånne type seil, men bevares personlig mener jeg at en gennaker er vesentlig mere familievennlig og mye enklere og handle enn spinn. Vi skulle hatt egne tråder her angående seil og trimm. Hadde forøvrig eksamen i Kretsdommer 2 i helgen, så nå skal vi bli noen jævler angående regebruk til sommeren i reggataer. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 12.Februar.2007 Del på Facebook Svart 12.Februar.2007 i , eller med liten vind så seiler jeg platt lens med genakker. vind under 5 knop. Man øker den på så går det ikke. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Herman Svart 12.Februar.2007 Del på Facebook Svart 12.Februar.2007 Det sies at gennakeren kan settes som en spinnaker, hvis man skal seile platt lens. Jeg vil da anta at bommen settes i det hjørnet som vanligvis står fast i baugen, og brasen i det vanlige skjøtehjørnet. Jeg har aldri forsøkt dette selv, har bare lest om det. Det funker visstnok bedre enn om man setter den med et hjørne fast i dekk. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 12.Februar.2007 Del på Facebook Svart 12.Februar.2007 Skrev litt om spinnakertrim i denne tråden. Ikke bare i innlegget med bildene, men leslitt lenger nedover også Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Fred Svart 12.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Februar.2007 Er det noen som raskt kan ramse opp alle de vanlige seiltypene som blir brukt da? storseil osv osv.. Også lurte jeg også på hvilke materialer som blir brukt og hvilke som er best.. Sitér dette innlegget Link to post
Xtian Svart 12.Februar.2007 Del på Facebook Svart 12.Februar.2007 Kan jo begynne: På kryss brukes vanligvis (i tillegg til storseil) genoua, et staget forseil som overlapper storseilet eller fokk, staget forseil som ikke overlapper storseilet. Har man fokk, er denne gjerne selvslående. Vanligste duktype til turseiling er vel dacron. Ellers finnes diverse laminatduktyper laget av forskjellige high-tech-materialer som f.eks. kevlar, karbonfiber osv. laminert i f.eks. mylar osv. Sjekk for eksempel Gransegel for et aldri så lite utvalg. For seilng i nedoverbakke har man gennaker og spinaker som de vanligeste. Spinnakeren er symmetrisk og styres med skjøte på le side og bras på lo side. Brasen går også gjennom en spinnakerbom som er festet i masten. Genakeren går for å være litt enkelere å hanskes med, da den kun styres med skjøtet, og har halsen festet i bagen eller på et baugspyd/klyverbomm eller hva det nå heter, men kan ikke seiles så romt som spinnakeren. Den er dermed best egnet på nokså lette, planende båter som det gjerne lønner seg å skjære litt opp i vinden med på lens for økt fart. For skarp slør finnes et staget forseil som kalles code 0. Disse er vanligvis laget av nylon. Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Fred Svart 12.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Februar.2007 Meget bra skrevet! Dacron... dyrt? Men om man har et rulleforseil på en maxi77.. er det hensiktsmessig å bruke det til både oppover og nedoverbakkeseiling? Spes nedoverbakke da.. er det vel mer gunstig som du sier med en gennaker eller spinnaker.. men hva er mest vanlig på en maxi77? spinn? Sitér dette innlegget Link to post
Xtian Svart 12.Februar.2007 Del på Facebook Svart 12.Februar.2007 Dacron... dyrt? Relativt billig i forhold til alternativene. Men om man har et rulleforseil på en maxi77.. er det hensiktsmessig å bruke det til både oppover og nedoverbakkeseiling?Jada, i hvert fall til vanlig turseiling. Er det nok vind, virker det som om de fleste synes det går "fort nok" ved å bare rulle ut genouan, la storseilet forbli beslått, skru på autopiloten og lene seg tilbake med en kopp kaffe . Selv foretrekker jeg å bruke en spinnakerbom eller liknende til å spri genouaen på den ene siden og ha storseilet på den andre.Spes nedoverbakke da.. er det vel mer gunstig som du sier med en gennaker eller spinnaker.. men hva er mest vanlig på en maxi77? spinn? Det mest vanlige er nok spridd genoua eller gennaker. Spinn regnes visst for å være mer for viderekommende. Når det er sagt må jeg nevne at vi prøvde spinnaker for første gang på "vår" båt i sommer. Den kom pent opp på første forsøk, og det var vanvittig morro da vinden "forsvant" og sjøen fosset rundt skroget. Plutselig så jeg at kryssen tilbake var i fare for å bli altfor lang og beorden spinnakeren ned. Det gikk helt fint det også, selv om mannskapet klaget "Alt nå? Nå som det var så gøy!" Vil absolutt anbefale spinnaker, ja Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
baatsman Svart 12.Februar.2007 Del på Facebook Svart 12.Februar.2007 (redigert) Har seilt mye spinn på Maxi 77, men er ikke noe jeg ville startet med. Jevn vind, er spinn "enkelt". Ustabil vind som inne i bundefjorden må være på vakt hele tiden. Vandringen i spinn, trenger mannskap som mestrer den. Gennaker er mye enklere. Kan vel si at gennaker er mer moderne nå. Ellers kan du spi genoaen med en bom. Fungerer bra og er en rimelig løsning. Poppe fast fester i masten. Så skaffe seg en bom, tror Hjarmans har det i katalogen, sikkert mange andre også. Redigert 12.Februar.2007 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Fred Svart 12.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Februar.2007 aj aj aj.. spennende.. Når du sier spi tror jeg, jeg vet hva du mener.. får samme effekten av å ta båtshaka å dytte genoaen så langt ut på siden som mulig. Så det finnes bom til å spi og ja.. ikke dumt.. Seiler vel ikke spinn uten mannskap kanskje nei.. om man ikke er veldig vågal eller har dratt alle saker og ting til det området du har å bevege deg på.. autopilot ja.. du sier noe der.. hvordan fungerer en autopilot i praksis da? er bare en elmotor som styrer roret på samme kurs vel? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 12.Februar.2007 Del på Facebook Svart 12.Februar.2007 (redigert) Har seilt mye spinn på Maxi 77, men er ikke noe jeg ville startet med. Jevn vind, er spinn "enkelt". Ustabil vindsom inne i bundefjorden må være på vakt hele tiden. Vandringen i spinn, trenger mannskap som mestrer den. Gennaker er mye enklere. Kan vel si at gennaker er mer moderne nå. Ellers kan du spi genoaen med en bom. Fungerer bra og er en rimelig løsning. Poppe fast fester i masten. Så skaffe seg en bom, tror Hjarmans har det i katalogen, sikkert mange andre også. har oxo seglat mye spinnaker.........(bla 24/48 timers seglingar) har man tur o kan få en surf......så loggar hun 10-12 knop.......då funker sinken/vasken som en självläns o suger luft o slurper...blir litt liv inne i båten.....o frivakten kommer på dekk...o bare smiler det er kul Redigert 12.Februar.2007 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
pete Svart 13.Februar.2007 Del på Facebook Svart 13.Februar.2007 Genakeren gir deg større muligheter i et og samme seil enn hva spinnakeren gjør. Genakeren kan seiles helt på samme viset som en spinnaker, seilet ble jo i sin tid også kalt(kanskje fortsatt) asymmetrisk spinnaker. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 13.Februar.2007 Del på Facebook Svart 13.Februar.2007 Genakeren gir deg større muligheter i et og samme seil enn hva spinnakeren gjør. Det er jeg helt enig i, særlig ved vanlig familieseiling. Genakeren er mye letter å håndtere, særlig særlig dersom en spanderer en strømpe på den. Har man i tillegg en en litt lang bauspryd (demonterbart) kan en ha mye morro med gennaker kombinert med genoa Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 En annen måte å seile nedoverbakke: Du ser riktignok ikke en dritt forover. Men effektivt er det. Sitér dette innlegget Link to post
Fred Svart 1.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2007 Artig løsning! toppen av glede er jo å seile alene inn i havna, og inn i båsen uten å bruke motor. når man kommer nesten inn i båsen med baugen, går man av på utløperen og promederer frem til brygga og stopper båten med foten. det kaller vi håndtering. har fått det til noenganger.. men må si jeg ble imponert når jeg så en gjorde det med en mye større seilbåt.. også han var alene! Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 1.Mars.2007 Del på Facebook Svart 1.Mars.2007 Ved OSCO er det en eldre kar som gjør det vær gang han går inn i båsen. Han har festet et strikksystem som demper helt slik at den ikke går inn i bryggen. Seiler en Bav 30 eller 33. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Vestkystseiler Svart 2.Mars.2007 Del på Facebook Svart 2.Mars.2007 En annen metode er å bruke et fortøyningtau til å stoppe båten. Gjør klart god tid i forveien ved å legge øyet om et kryssholt foran, eller midtskips, led tauet under manntauet og på utsiden bak til cockpit. Når båten er kommet sånn passelig inn i båsen, hopper du ned på fingeren, legger forøyningstauet et halvt eller trekvart tørn rund kryssholtet ytterst på fingeren, og du kan foreta en kontrollert oppbremsing av båten. Bruk av foten vil ikke fungere dersom du har en stor og tung båt, og du har feilberegnet farten litt. Strikksystemet vil fungere dersom det er dimensjonert etter tyngden på båten, men om motoren svikter og en er nødt til å seile inn til en gjestehavn, hjelper det jo ikke mye at en har et fint strikksystem i hjemmehavna. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.