Jump to content

Når skytes det i skytefelt (på havet)?

Gielas

Recommended Posts

Sjøheimevernet for Østlandet har flyttet hovedbase til Stavern, så det blir mye sjømilitær aktivitet fremover i området. Fartøyene skal også ha fast plass på egen brygge i Stavern havn.

Vedr. skytefelt er det kun "Østen 11" som er operativt i dag. Dette ligger midt i fjorden og strekker seg fra Rauøy til Færder. All skyting varsles på VHF kanal 16 30-60 min før skyting, og det er vaktfartøyer på begge sider av skytefeltet. Kommer det fartøyer inn i feltet innenfor sikker avstand og peiling avbrytes skyting, og lystbåter forsøkes kallt opp på VHF eller "avskjært" av vaktfartøy med anmodning om å endre kurs.

Hilsen en "insider"

Hei igjen.

Jeg vil komme litt tilbake til EFS'ene www.statkart.no/efs/efs.html. Da det er alt for langt mellom utgivelser av både båtsportkart og vanlige sjøkart, (og dyre er de også!), pleier jeg å følge med på EFS'ene, og rette opp papirkartene mine i "mine" områder. Har imidlertid slurvet litt med dette i vinter, men ser at nå må jeg skjerpe meg. I EFS nr.2 av 31. januar 2007 står det at det f.eks. er kommet ny utgave av sjøkart nr.3. Og med ny utgave mener sjøkartverket: "At kartet inneholder endringer av vesentlig navigasjonsmessig betydning basert på ny informasjon."

Ellers er det mye annet nytt også, både nye kart og nye lykter, lykter som er flyttet og lykter med endret karakter. Har ikke lest alt ennå.

Så jeg oppfordrer alle til å følge med på EFS'ene, og merke seg det som er nytt for "eget" område. Litt arbeid er det å dra frem kartene og en blyant og rette, men en kan jo samtidig mimre og tenke at, jo det var jo der vi gikk sist år og møtte den lekre seilbåten osv.

Her er forresten et eksempel på hvordan skyteøvelser (som det egentlig ble spurt om i denne tråden) blir varslet:

skyting.gif

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Normalt så står dette også i avisen.
Joda, kanskje det. Men det står ikke noe om dette i Romerikes Blad som er min avis.

Litt mye å forvente at en må skaffe seg lokalavisen for der en har tenkt seg på båttur?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Joda, kanskje det. Men det står ikke noe om dette i Romerikes Blad som er min avis.

Litt mye å forvente at en må skaffe seg lokalavisen for der en har tenkt seg på båttur?

Lars H.

Ja derfor har man EFS. Ellers så er det jo bare og holde seg utenfor skytefeltene.

Lars_Herman Posted 09:34 Today

Sitat:

Sikker høyde: 36 000 fot (Upper limit_3 000 feet)

Er ikke fot det samme som feet? Litt forskjell kan det kanskje være, men her er det vel en feil

Sikker høyde og maks skytende høyde er to forskjellige ting. Maks skytende høyde er maksimal teoretisk kulebanehøyde. Sikker høyde er skytende høyde pluss sikkerhetsmargin. Dvs flytrafikk må holdes over sikker høyde. Sikkerhetsmarginen varierer med type ammunisjon og våpen som benyttes.

Når det gjleder varsling av skyteaktivitet er det som hovedregel at dette blir varslet som notamvarsel. Om de er klarert lenge i fortiden vil det også kunne varsles via EFS'ene som Lars H. påpeker. Skyting blir også varslet og klarert via nermeste flytårn til skytefeltet for ruting av lufttraffikk utenom skyteaktiviteten.

Det er ulike typer felt til ulike former for skyting, noen kan det varsles skyting på kort varsel (noen kan til og med være permanent klarert hele året), mens andre er mere tidkrevende pga fiskeriaktiviet og andre hensyn til marint liv og aktivitet.

Oso

Skytefeltet Østen 11 er åpent hele året, men det praktiseres sjelden skyting med ammunisjon større enn 12,7mm. Sikkerhetsavstand er ca. 5 Nm og sikker peiling er 15 grader på hver side av skyteretning. Altså ikke store området som fartøyer ikke skal seile inn i.

Normalt ligger vi midtfjords og skyter, og småbåter er sjelden et problem. Da er det værre med nyttetrafikken som seiler langs separasjonslinjen. Da må vi vente... :sleep:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...