Zikk Zakk Startet 13.Februar.2007 Del på Facebook Startet 13.Februar.2007 Har planer å kjøpe en Nordisk folkbåt i tre! Er det noen her på forummet som har, eller har eid en slik båt? Den har utvendig motor på brakett. Jeg har aldri hatt en slik båt før så jeg lurer på hva man gjør med strøm i slike båter. Hvor mye koster det å kjøpe solcelle anlegg. og hvor stort (eller hvor lite) må anlegge være? Har kikket litt på nettet, men finner bare komplette pakker til hytter, og en trenger jo ikke en slik pakke i en båt når en skal bare drive noen lyspærer en gps og en radio. Har også kikket på noen slike båter som har montert aluminiums rigg. er det noe vits i å bytte rigg? og hvor mye koster det å bytte??? Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 13.Februar.2007 Del på Facebook Svart 13.Februar.2007 Det finnes små påhengsmotorer med 12V strømforsyning innebygget. Jeg vet dog ikke om disse kan levere nok guffe til å lade batteriene dine. På den annen side, hvis du har stort nok batteri vil det vare lenge med det lille forbruket du antyder - lenge nok til at det holder å lade det i hjemmehavna, muligens? Sitér dette innlegget Link to post
wave Svart 13.Februar.2007 Del på Facebook Svart 13.Februar.2007 Min første båt var en Nordisk Folkebåt. Selv for en helt uerfaren var det en grei båt å håndtere. Flott å seile, og det lave fribordet gir en unik kontakt med sjøen. Men de begynner å trekke på årene nå. Håper du finner et eksemplar i brukbar stand. Med strøm kun til lanterner, en lensepumpe og evt. en radio ville jeg ikke tatt bryet med å montere solceller. Det er ingen vits i å bytte mast dersom originalmasten er ok. Sitér dette innlegget Link to post
Zikk Zakk Svart 13.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Februar.2007 Kan få kjøpe en brukt vinmølle komplett til 1000,- http://www.maritim.no/product.aspx?id=1740...upkey=006002113 denne typen bare noen år gammel. Noen som har erfaring med en slik en? Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 13.Februar.2007 Del på Facebook Svart 13.Februar.2007 Den lader jo med litt ampere, men du må godt opp i vindstyrke før det skal monne og med såpass liten ladespenning, så tar det jo lang tid. Jeg hadde kanskje valgt solceller istedet da disse vil kunne lade gjennom dagen uansett (mye i sol, mindre om det er skyer) - men 1000,- var jo billig da. En annen ting er jo at denne skal monteres og stå fastmontert...den er jo ikke penest i klassen. Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Zikk Zakk Svart 14.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 Du sier noe! Trur jeg går for en bateripakke på 2x75watt og lading av dette under landligge. Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 Med normalbruk av nevnte elektriskt utstyr så vil 2x75 da vare i en uke eller så, vil jeg tro. Jeg har egentlig samme problemstilling, og vil gå for solcelle for vedlikeholdslading (+ full-lading ved landligge). Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
hymer Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 Dersom du ikke allerede vet alt om trebåter, er Trebåtsakuten en fin plass å finne informasjon og erfaringer. http://www.trabatsakuten.nu/ Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 hmm, er ikke Nordisk folkebåt og IF samme båten eller tar jeg feil her ? Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Zikk Zakk Svart 14.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 Etter det jeg har forstått så er de ganske like men Nordisk folkbåt er laget i både tre og plast så er IF bare laget i plast. Det står endel om det her: http://hem.passagen.se/ifbat/historia.htm Nordisk folkbåt ble laget fra 1943 og IF en hadde første testseilas februari 1967... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 Det stod en lang reportasje i Praktisk Båtägande for en stund siden om disse båtene. Virket som veldig greie båter! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Zikk Zakk Svart 15.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Februar.2007 (redigert) Av de jeg har snakket med som har eid eller eier en slik båt så er det vist en av de beste med tanke på seilegenskaper. de seiler veldig bra uasett vær og er stødige og trygge og raske. Selvfølgelig er det ikke en av de aller beste båtene av dagens standard, men med tanke på når de ble laget og at de fleste er 30++år så skal de være utrolig bra. Og for meg som er litt nybegynner med tanke på seil så er de enkle å håndtere, lette å seile og en båt som det er lett å bli god til å seile i... så neste år så blir det pallen i simrad onestar! Redigert 15.Februar.2007 av Zikk Zakk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 15.Februar.2007 Del på Facebook Svart 15.Februar.2007 Danskarna har byggt en Nordisk Folkbåt i plast...med teakdekk (tror jag det var, kan ha varit noe annet oxo)........ men båten var det lekkreste jag sett....kunne godt tenkt mig en sådan....... Annars säger/sa reglerna att Folkbåten skulle byggas i nordiske treslag......... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
bare lek(k)er Svart 15.Februar.2007 Del på Facebook Svart 15.Februar.2007 Denne bør du også absolutt vurdere!! "Fetter'n" til Folkebåten, men 1 bordgang høyere, litt bredere, MAhoghany, innenbordsmotor (nyere) osv. osv. Har selv den andre versjonen(Skaw er bygget i to versjoner, klinkbygget med gjennomgående mast, og en kravell, med mast på dekk,) Denne er i kravell (glatt) = lettere vedlikehold, men ingen koselig klukking // Trygve Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 15.Februar.2007 Del på Facebook Svart 15.Februar.2007 Danskarna har byggt en Nordisk Folkbåt i plast...med teakdekk (tror jag det var, kan ha varit noe annet oxo)........ men båten var det lekkreste jag sett....kunne godt tenkt mig en sådan....... Annars säger/sa reglerna att Folkbåten skulle byggas i nordiske treslag......... Jepp, sjekk denne siden! Lekkert http://www.divaroyal.com/index.php/id/11/view_pics/true mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 15.Februar.2007 Del på Facebook Svart 15.Februar.2007 den er verkligen tuff, tuffff ! ohh vad jag skulle vilja ha en sånnn........... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Zikk Zakk Svart 15.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Februar.2007 Har sendt mail til Brandt-Møllers Bådebyggeri. De skulle sende meg litt info og prisliste på nye båter ila dagen. Blir spennende å høre hvor mye de skal ha for en Nordisk folkbåt anno 2007... Sitér dette innlegget Link to post
M/B Shanty Svart 15.Februar.2007 Del på Facebook Svart 15.Februar.2007 Har sendt mail til Brandt-Møllers Bådebyggeri. De skulle sende meg litt info og prisliste på nye båter ila dagen.Blir spennende å høre hvor mye de skal ha for en Nordisk folkbåt anno 2007... Håper du legger dem ut her da! Sitér dette innlegget Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn Link to post
Zikk Zakk Svart 15.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Februar.2007 Det skal jeg gjøre... Sitér dette innlegget Link to post
Jensen_fra_Vest Svart 15.Februar.2007 Del på Facebook Svart 15.Februar.2007 (redigert) Se litt på denne side. Mye info om Nordisk Folkebåt. Da de startede opp produksjon af Folkebåt i glassfiber, måtte båtene (selvfølgelig) veie det samme som trebåtene, derfor er laminat tykkelsen mellem 8 og 15 mm. Må våre sterkt som f... Redigert 15.Februar.2007 av Jensen_fra_Vest (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post
Zikk Zakk Svart 15.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Februar.2007 (redigert) Se litt på denne side. Mye info om Nordisk Folkebåt. Kikket på prislista fra denne levrandøren Helt ny folkbåt i standard utgaven koster 270K i deluxutgaven inkl racing seil og vire styrt påhenger, og litt annet snæks så koster den ca 320K Da kan jeg jo heller kjøpe en større båt! Redigert 15.Februar.2007 av Zikk Zakk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 15.Februar.2007 Del på Facebook Svart 15.Februar.2007 Hva med denne? http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=9372170 Sitér dette innlegget Link to post
Zikk Zakk Svart 15.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Februar.2007 Ser grei ut den. Men jeg har finni en gammel folbåt som jeg skal kikke på og kanskje kjøpe til helgen. Så vi får se hva som skjer... Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 15.Februar.2007 Del på Facebook Svart 15.Februar.2007 OK. Synes den på finn så veldig fin ut. Lykke til, og la oss høre hvordan det går. Sitér dette innlegget Link to post
Zikk Zakk Svart 15.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Februar.2007 Eller for en som vil ha litt å gjøre så kan du jo ta ut 120K til denne! http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...=2&tot=null Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.