marioc Startet 12.November.2003 Link til dette innlegget Startet 12.November.2003 Jeg har nylig anskaffet meg en Neptun 23 med Sabb 2H. I helgen begynte jeg på vinterkonservering av motoren. Oljeskift stod på listen. Det er den svarteste oljen jeg noen gang har vært borti. Det var såvidt pumpen klarte å suge den til seg. Hadde jeg kommet til med skje hadde det gått fortere å "spa" ut oljen. Dette tyder på at oljen ikke er skiftet på en god stund? Jeg tenker derfor at jeg bør foreta flere oljeskift for å rense gjennom systemet. Er det noen som kan jeg meg noen nyttige innspill på dette. Hvor "ofte" bør jeg skifte olje før jeg får renset ut av systemet. Mange takk Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 12.November.2003 Link til dette innlegget Svart 12.November.2003 Jeg har en sabb 2g som jeg renset systemet på! Motoren min skal ha 6 ltr. Så derfor tok jeg 5 ltr olje og 1 ltr diesel og blandet sammen og kjørte dette på motoren en halv times tid. Hvor bra dette er vet jeg ikke men det renset nå en del. Dette gjorde jeg i våres og har byttet olje 2 ganger etter dette. Dessuten kjører jeg alltid motoren varm før oljeskift. Lettere og pumpe ut olja da! Per Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.November.2003 Link til dette innlegget Svart 12.November.2003 I instruksjonsboken til min 2H anbefaler de å vaske ut av bunnpannen med dieselolje i slike tilfeller, samt eventuelt også rengjøre silen til oljepumpen. Regulatordekselet kan tas av, og jeg tror at det skal være en luke til også som kan fjernes for å komme bedre til. Hvis ikke motoren var varm da du skiftet så er det forståelig at den var vanskelig å pumpe ut. Og svart blir den etter få timers bruk, så det er ikke sikkert at det er så ille som det virker. Lykke til! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Poseidon Svart 14.November.2003 Link til dette innlegget Svart 14.November.2003 Hei Marioc, Du har fått en "kjempemotor", stell godt med den så har du motor for resten av livet. Men jeg tror du bør spandere en ordentlig rengjøring av smøroljesystemet - man vet jo aldri hva tidligere eiere har gjort eller ikke gjort. På disse motorene er det enkelt å greit å ta av veivlukene slik at du kommer rett inn på oljesumpen. Der kan du gjøre rent, tørke med filler (ikke twist) - og gjerne vaske ut med litt diesel før du skifter filter og fylle på ny olje. Jeg har dessverre ikke noen link til boken for din motor, men den som du finner her er stort sett lik i oppbygningen: http://museumsnett.no/alias/HJEMMESIDE/hfs/verft/motormuseum/SABB%20DIESEL%2010%20HK/index.html Lykke til med en viktig jobb! mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
M/S Bastard Svart 15.November.2003 Link til dette innlegget Svart 15.November.2003 Ta kontakt med Sabb her: www.sabb.no Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.