Embla Startet 15.Februar.2007 Del på Facebook Startet 15.Februar.2007 Er det normalt med et lite slag/dunkelyd ved innkobling av Gear (290 DPE) det høres helt likt ut på både stb. og bb side. Motorer / drev har kun gått 500 timer. Under gange er det ingen ulyder eller vibrasjoner som tilsier at noe er galt. Har kun hatt båt med fast aksel og propell før, og vet ikke helt hva som er normalt på disse drevene. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 15.Februar.2007 Del på Facebook Svart 15.Februar.2007 Jeg hadde et Volvo DP-S drev og det laget i hvert fall et noe kontant dunk når jeg koblet inn, ikke noe skranglete dunk i hvert fall. På motorens svinghjul sitter det en demper som avtar for dette dunket som kommer når du kopler inn. Dette er for å redusere belastnigene motor og drev får når du kobler inn enten forover eller akterover. Når du frikobler skal det ikke komme noe dunk av betydning. Sitér dette innlegget Link to post
Embla Svart 15.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Februar.2007 Takker for svar Jeg har heller ingen lyd / dunk ved utkobling. Satser på at det skal være sånn. Sitér dette innlegget Link to post
ola_dunk Svart 15.Februar.2007 Del på Facebook Svart 15.Februar.2007 Så lenge det går lett i gear og ikke hopper ut av gear når du gir gass skulle det ikke være noe gale. Kanskje turtallet på motor er for høyt ? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 15.Februar.2007 Del på Facebook Svart 15.Februar.2007 Som nevnt over: sjekk tomgangsturtallet. Jeg justerte ned fra i underkant av 700 rpm til minimum som er oppgitt til 625 rpm (KAD43/DP-E), og det hjalp merkbart på "dunket". Vet forresten ikke om det er like enkelt å justere ned på KAD44 som vel har EDC? Sitér dette innlegget Link to post
Embla Svart 15.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Februar.2007 Takker for svar Skal prøve å justere ned turtal, tror det skal være enkelt på disse motorene. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 15.Februar.2007 Del på Facebook Svart 15.Februar.2007 PS: Jeg skiftet fra alu- til stålpropeller og merket med en gang at stål gav et adskillig mer merkbart dunk (båt ble levert med alu ved en feil). Stålpropellene er en hel del tyngre (og da tenker jeg på vekt, ikke stigning) og det bidrar nok til dunket i det det er større masse som skal settes i bevegelse. Sitér dette innlegget Link to post
Embla Svart 15.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Februar.2007 Hmm Jeg har alu propeller, men vurderer å bytte til stål. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 15.Februar.2007 Del på Facebook Svart 15.Februar.2007 Innkoblingen er mekanisk ved at en konisk messingplugg "dunkes" imot enn anleggsflate i stål. Ikke fullt så brutalt som på en påhengsmotor, men vil nødvendigvis lage lyd... Etter hva jeg har skjønt har Volvo nå gått bort fra tilsvarende løsning på innenbords gear, benytter hydrauliske istedet. Disse har lameller som i ett automatgear og gir en mykere innkobling. Det nye IPS drevet er hydraulisk, vil anta dette kommer på vanlige drev også. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 15.Februar.2007 Del på Facebook Svart 15.Februar.2007 Det er vel slik at det skal koble kontant inn med et dunk. Hvis du har treg innkobling og ikke at markert dunk så begynner "konen" å bli dårlig. Den kan slipes en gang har jeg hørt, men må byttes etter neste gang den ikke fungere. Det er i hvertfall hva en kar i havna som har hatt 290 drev i 15 år fortalte meg. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 15.Februar.2007 Del på Facebook Svart 15.Februar.2007 Lyden var tilsvarende på mitt gamle 280 drev. Jeg justerte tomgangsturtall ned til rundt 700-800 rpm og lyden forsvant. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Embla Svart 15.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Februar.2007 Takker og bukker Høres ut som natte søvnen er reddet. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 15.Februar.2007 Del på Facebook Svart 15.Februar.2007 Hvis du har treg innkobling og ikke at markert dunk så begynner "konen" å bli dårlig.jeg registrerte ikke noen endring i lyden når konen sviktet på mitt MS3. Dvs, istedet for ett dunk kom det mange.... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.Februar.2007 Del på Facebook Svart 15.Februar.2007 Det nye IPS drevet er hydraulisk, vil anta dette kommer på vanlige drev også. Jeg har bare hatt de nye DPH drevene til VP - og her er det ikke noe dunk. iI det Alpha 1 drevet jeg hadde på vår Nidelv 690 var det mer markant mekanisk lyd. Forskjellen kan kanskje også komme av at båtene etterpå har vært større og bedre lydisolert? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 15.Februar.2007 Del på Facebook Svart 15.Februar.2007 DPH drevene er iallfall bygget over samme prinsipp som tidligere, altså med kon. Se del nr 9 på denne tegningen. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 15.Februar.2007 Del på Facebook Svart 15.Februar.2007 Har hørt at de nyere drevene i fra Mercruiser og Volvo skal koble mykere, blir spennende å se om dette stemmer. Skal montere flett nytt Bravo1 drev på båten min nå. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 16.Februar.2007 Del på Facebook Svart 16.Februar.2007 Hvis du har treg innkobling og ikke at markert dunk så begynner "konen" å bli dårlig. Den kan slipes en gang har jeg hørt, men må byttes etter neste gang den ikke fungere. Min kon så slik ut: Det eneste dunket jeg hørte når konen ble dårlig, var dunket når jeg traff brygga... Slipte konen en gang, men det er uvisst hvor mye det hjalp. Tror nok det var like mye det at giret hadde blitt åpnet og renset opp som var årsaken. Uansett begynte giret å bråke igjen etter et halvt år. Drevia anbefalte da klart å skifte kon. Hvordan en ny kon ser ut vet jeg ikke, men jeg rfegner med at den har dypere riller for oljedrenering. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Embla Svart 16.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2007 Hvordan bråkte giret ? Og er det slik at dunkelyd ved innkobling ble svakere når konen var slitt ? Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 16.Februar.2007 Del på Facebook Svart 16.Februar.2007 jeg registrerte ikke noen endring i lyden når konen sviktet på mitt MS3. Dvs, istedet for ett dunk kom det mange.... Jeg snakket om 290 drev. Når det gjelder MS3 så var konen dårlig på Scand Nordic`n jeg skulle kjøpe for noen år siden. Det merket jeg da jeg skulle øke fra marsjfart til full fart under prøvekjøring. Det slurte. Konen ble byttet før kjøp. Da til en nyere bedre type iflg VP i Langsund. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 16.Februar.2007 Del på Facebook Svart 16.Februar.2007 Det nye IPS drevet er hydraulisk, vil anta dette kommer på vanlige drev også. Ikke noe nytt det, Ingar. YAMAHA Hydra Drive. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
bjoris Svart 16.Februar.2007 Del på Facebook Svart 16.Februar.2007 Det nye IPS drevet er hydraulisk, vil anta dette kommer på vanlige drev også. SW kom meg i forkjøpet her gitt, jeg har gått å drømt meg bort to kvelder på messa i Bergen... så jeg har vært helle fraværende på nettet... Jeg kan bekrefte at det er helt fraværende med dunk i Hydra drevet som jeg har nå. Kan også "avsløre" at Hydradrevet har rettskårede tannhjul noe som visstnok skal være årsaken til at det har en del høyfrekvente lyder i drift... Kan være litt irriterende, men så lenge en skifter olje hver 100 timer så skal det være et godt drev (dvs hvis d du ikke hardkjører det med den største Yamahaen som har et saftig dreiemoment... Har forresten hatt 290 og der smeller det godt, og det skal visst være et godt tegn. Som noen skriver er det ikke så ideelt om lyden forsvinner da det kan være tegn på slitt kon... Nå ble det vel en endring på DP-E drevet slik at dette ikke har den samme kon-problematikken som 290 drevet??? Lykke til! Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Ingar Svart 16.Februar.2007 Del på Facebook Svart 16.Februar.2007 DP-E har også kon, 36 på tegningen. Men Volvo har gått over til å bruke sintermetall i konen, altså ett porøst metall. Dette fører til at oljefilmen dreneres vekk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.