Jump to content

Kjøpe Suzuki 140 4 takt som har vært under vann?


mattis

Recommended Posts

Jeg skal bytte min Evindrud 90 hk som i dag står på min Hansvik 560 sport. Jeg har fått tilbud om en Suzuki 140, 4 takt motor, 2006 mod. Det er en båtbutikk som får den inn grunnet at det har vært under vann. De skal fikse den helt opp, sier de, og den skal leveres med garanti. Men, jeg kjenner jeg får noen bremser på. Hva sier dere andre ? Er det trygt dette her ? Alternativet er å kjøpe en 2006 modell Selva, 115 hk, 4 takt for 90 000,-

 

Men, jeg vil jo svært gjerne ha størst mulig motor da, med kjerring og unger, naboer etc som som skal være med. Kjekt med litt ekstra krefter. Og noen ny 140 hk motor har jeg ikke råd til.

 

Hva får jeg forresten for en 90 hk Evindrud, Ocean Pro, tror jeg den heter, 1996 modell ? Får jeg 50 ??

Link to post

Lengden på garantoen vil vel og si noe om hvor stor tro de selv har på reprasjonen

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Hvor lenge maskinen var under vann og hvor fort den fikk nødvendig pleie når den kom på land er viktig her. Hadde i hvert fall krevet all elektronikk helt nytt, mekanisk tåler en motor dette så lenge den ikke har hatt sjøvann i seg for lenge. Å definere hva som er for lenge er vanskelig her, har ting begynt å ruste så har den vært nede for lenge. Inspeksjon av veivrommet i maskinen vil fortelle en del.

Link to post

Nå er det vel ikke slik at det er hvor lenge den har vært under vann det kommer an på, men hvor lang tid det tok fra den kom opp til den fikk behandling er det som er prekært.

 

Når det gjelder hva jeg ville gjort så vet jeg ikke

Det er som andre her sier

Kommer an på pris og garanti

 

Tror kanskje jeg kunne gjort det hvis prisen var rimelig nok og jeg fikk en uthevet garanti mot typiske feil som kan oppstå som følge av dette.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Denne motoren leveres med 3 års garanti som ny. Forstår at det gjelder en 2006 modell, hva med å kreve 'ny-garanti' på den. Dersom verkstedet mener den blir som ny, vil de kunne innrømme en slik garanti.

 

Har forøvrig selv en 2002 modell av samme motor, og kan anbefale den på det varmeste. Den har til nå gått ca. 500 timer uten et feilslag. Svært stillegående og bensingjerrig i lave hastigheter. God akselerasjon. Suzuki er i løpet av få år blitt markedsleder på 4-taktere både i Norge og Europa, ikke uten grunn...

Link to post
Hva får jeg forresten for en 90 hk Evindrud, Ocean Pro, tror jeg den heter, 1996 modell ? Får jeg 50 ??

 

Jeg har ikke svaret, men har selv en 1999 (overligger fra 1997) 115hkJohnson Ocean Pro m.a.o. samme motor som du har, men hadde jeg fått 50' for min så hadde jeg nok solgt den og satt på en Suzuki 4-takter på 90/115hk. Vet ikke hvorfor, men det har vært solgt mange Suzuki 140hk via Finn/bruktmarkedet og lurer på om noen har spesialisert seg på å importere denne motoren. Sies at det er en gammel konstruksjon og ikke så bra som 90/115/150hk, men her er jeg på litt tynn is!

 

Du sier at båtbutikken "får den inn" denne motoren som "har vært" under vann - vet du hva som ble gjort med motoren fra den var under vann og til butikken får den inn? Håper i hverfall at den har blitt gjennomskyllet med ferskvann!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Sies at det er en gammel konstruksjon og ikke så bra som 90/115/150hk, men her er jeg på litt tynn is!

Dette er feil ja...

 

Både 90, 115 og 140 hesterne er 'samme' motor, der 90 og 115 kom i 2000, og 140 i 2002. Samme blokka, undervannshus, elektronikk etc. Forskjellen ligger såvidt jeg vet i at 140 hesteren har annet luftinnsug, oppboret til litt større sylindervolum, annen utveksling og motorstyringen er innstilt til å kunne oppnå høyere turtall.

 

150 hesteren (og 175) derimot er av en annen konstruksjon, og kom i 2006.

Link to post

Ok folkens. Kjempebra med masse innspill. Jeg tolker "øvrigheta" dithen at dette lar seg gjøre dersom jeg kan få en utvidet garanti (f.eks ny- garanti), og at all elektronikk blir utskiftet. Videre at det er avgjørende hvor lenge den har vært under vann, og hvor lenge etter den ble tatt opp, til den ble "behandllet".

 

Du som hadde en slik motor, hvor mye bruker den sånn ca ? Den skal på en Hansvik 560 sport, (18 ft). 25 l/t ?

 

Takk for svar alle sammen, dere er gode. Dette hjelper meg litt på vei i valget.

Link to post
Du som hadde en slik motor, hvor mye bruker den sånn ca ? Den skal på en Hansvik 560 sport, (18 ft). 25 l/t ?

Båtmagasinet hadde for en tid siden en artikkel om forbruk på Suzuki DF90, DF115 og DF140 montert på en Cresent Dorado V23 som vel er på en 19-20 fot.

Den bruker fra 22,5 l/t ved hastighet 25 knop, økende til 43,5 l/t ved maksfart 38 knop (belastning 2 personer).

 

Den fulle artikkelen ligger forøvrig her.

 

Selv liker jeg å regne forbruk pr nautisk mil. Med 6 personers belastning ligger den fremdeles under 1 l/nm ved 25 knops fart, dette er imponerende etter min mening. Og forbruket i 4-5 knops fart er godt under 0.5 l/nm (egen erfaring).

Link to post
Konstruksjoner av stål og aluminium nedsenket i saltvann kan føre til "eksplosiv" korrosjon.

 

Nettopp derfor ville jeg ha holdt meg langt borte fra et slikt tilbud som dette! Samt at en antydning til rust på lagre, stempelfjærer etc kan føre til brudd/ unormal slitasje i ettertid, med motorhavari som mulig følge. Og om noe som helst av det elektriske blir brukt om igjen, så må man regne med problemer med dårlig kontakt etter en tid. Så jeg for min del ville styrt unna denne ja!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Hei

Har sett at 140Hk Suzuki blir solgt for 108 000.- på Finn.

Kan ikke garantere for seriøsiteten på selgerene, men de er mye under "listeprisen" på nye Suzuki.

Har en kolega som nå har druknet sin Suzuki to ganger.

Første gangen ble det ikke noe "senskader"..

Men andre gangen var strømmen på motoren. Vil vise seg hvordan det har gått..

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...