Jump to content

Lager i dynamo


Sebaldus

Recommended Posts

Har et lite dynamo problem. Riktignok i bilen, men jeg tar sjansen likvel....

 

 

Oppstod plutselig en vinende lyd hver gang jeg gir litt gass. Ikke noe kraftig, men man hører det dersom radio eller ventilasjon ikke står på.

 

Stoppet innom et verksted like i nærheten som lyttet og mente det var et lager i dynamoen som laget lyd.

 

Lurer litt på hva jeg skal gjøre med dette. Kan jo fint kjøre sånn som det er, men er jo litt kjipt om dynamoen svikter på et ugunstig tidspunkt. Tror dere dette kan fikses eller må det byttedynamo til? Vil jo tro det ikke er noen stor sak....

 

Noe elektrisk verksted i Bergen som er å anbefale?

 

Dynamoen er 8 år gammel og står på en GM 4.3 liter bensinmotor.

Link to post

Sjekk nå først om det ikke bare er vifteremmen....

 

Men om så skulle være at det er dynamolageret, så er heller ikke det noe problem  -  det fikser du selv på en kveldstund.

 

Lykke til!

mvh

Poseidon

Remmen virker veldig stram. Fyren fra verkstedet var bortpå dynamoen med stettoskop så jeg regner egentlig med at det er her problemet ligger.....

 

Føler meg ikke helt kompetent til  gå løs på dynamoen selv. Regner også med at et verksted bare vil bytte og atter bytte...

 

Finnes ikke noe spesialverksted man kan oppsøke som fikser dette på 5 minutter  :cheers:

Link to post

Hvis du drypper 3-4 dråper olje på viftereima (innsiden) blir den klebrig og du vil med en gang høre om lyden forsvinner. I så tilfelle er den hard (gammel) eller slakk.

Hvis lyden ikke forsvinner slakker du reima og kjenner om det er slakk i lagerene evt om den roterer litt hakkete.

Det kan være bare det bakre lageret  (porøst materiale som trekker olje) som trenger etpar dråper tynn olje.

Lykke til

 

Mons

Mons

Link to post

Remmen virker veldig stram. Fyren fra verkstedet var bortpå dynamoen med stettoskop så jeg regner egentlig med at det er her problemet ligger.....

 

Føler meg ikke helt kompetent til  gå løs på dynamoen selv. Regner også med at et verksted bare vil bytte og atter bytte...

 

Finnes ikke noe spesialverksted man kan oppsøke som fikser dette på 5 minutter  :cheers:

Hei igjen,

 

Nei hvis han lyttet med stetoskopet, da tror jeg nok at han har hørt den umiskjennelig "knurrelydene" som kommer fra et dårlig lager   -   og da hjelper det hverken med slakking eller stramming av remmen.

 

Der finnes heller ingen "5-minutters kur" som hjelper.

 

Da må du nok regne med en times arbeid på et verksted som tar denslags, hvis du altså ikke velger å bruke et par av dine egne timer på den. Vanskelig er det egentlig ikke, det største problemet kan være å få trukket av remskiven, for du må regne med at det ligger i drivenden  -  og da må skiven av for å få skiftet lageret.

 

Hvis du er skremt av tanken på å ta den selv  -  så har du kanskje en kjennig med verktøykasse som ikke er så lettskremt.....

 

Lykke til!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Takk for gode innspill!

 

Har sjekket litt på nettet og dette er visst et vanlig problem på disse bilene. Er det bakre lageret som tar kvelden.

 

Poseidon: tror du det haster med å gjøre noe eller kan jeg kjøre en stund med denne lyden? Ser ut til at jeg har lading nå men det er jo kjipt å plutselig stå der uten lading hvis det havarerer helt.....

Link to post

Takk for gode innspill!

 

Har sjekket litt på nettet og dette er visst et vanlig problem på disse bilene. Er det bakre lageret som tar kvelden.

 

Poseidon: tror du det haster med å gjøre noe eller kan jeg kjøre en stund med denne lyden? Ser ut til at jeg har lading nå men det er jo kjipt å plutselig stå der uten lading hvis det havarerer helt.....

Hei igjen,

 

Til vanlig er det lageret i remskiveenden som gir seg først, det er nemlig dette lageret som har absolutt størst belastning som følge av sidekreftene fra den stramme remmen. Derfor er også dette lageret vanligvis adskillig større en det som ligger i "non driven end". På eldre dynamoer var det faktisk alminnelig at man spanderte kulelager bare i remskiveenden  -  og klarte seg med en simpel metallbøssing i den andre enden.

 

Men hvis du finner noe på nettet som tilsier at det er det aktre lageret som svikter  -  da er jobben enda enklere. For da slipper du å slite med den eventuelt gjenstridige remskiven.

 

Rådet om CRC kan ha noe for seg, men gjør ikke alt for meget av det  -  ta ihvertfall litt om gangen. Drukning er ikke alltid en behagelig død ....

 

mvh

Poseidon

 

PS

Jeg vil ikke gi noen "guesstimate" på hvor lenge du kan kjøre, men det har helt sikkert ingen stor hast. Du hører også lyden bli verre og verre i god tid før det store havariet. Men vent ikke så lenge at rotoren begynner å subbe i statoren  -  for da må hele generatoren skiftes....

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...