Jump to content

Noe nytt på "Dra til sjøs"?


nimbuster

Recommended Posts

var der i går og det var min første dra til sjøss messe.

stadig nye båtmerker hvor kommer de fra alle sammen ?

 

messe i flere haller via plasttelt for å gå tørskodd og ganske mange større båt på vannet

kjøpte flyteplagg med hjem ,det var det hele.

 

ellers registerte jeg at NB bytter navn på sine modeller og lissom frisker det opp med greske/latinske navn.

"same shit, new wrapping" eller ?

Link to post

Var på messen i går, fast innslag i feb. Vel, var mest skuffet over at Saga (Norsk Båtsenter?) ikke hadde funnet den verdig en visning. Selger de så mange at de ikke trenger markedsføring? For 2 år siden var jeg nære ved å kjøpe en ny Saga 315, så nære at vi fylte ut et skjema for innbytte av vår egen båt. Men det kom intet svar, intet tilbud. Generelt tenker jeg slik at dersom det er jeg som må purre, er selger ikke interessert i å selge og da gjør jeg ikke noe godt kjøp likevel. Litt irriterende den gang, men nå 2 år senere er jeg glad jeg det ikke ble noe av handelen ...

Men altså, jeg synes båtnavn som Saga bør verdige de messebesøkende en utstilling. Det hjelper ikke mye at Norsk Båtsenter samtidig gjør oss oppmerksom på at de har åpent på Søreide ...

Men ellers er det mitt inntrykk at utvalget blir større og bedre. Så på en kineser, en 34 foter av den saktegående typen med veldig mye innredning og mye tre, til 1,6 mill. For dyr for meg, men dog: med 8 knop, 34 fot hytte-på-sjøen og 8 liter i timen, er det fremtiden på turbåtmarkedet for de som ikke vil ha seiler, dieselprisene tatt i betraktning?

Link to post

Har gått to kvelder nå. Skulle gjøre meg ferdig på torsdagen, men ble stående å prate så lenge med Skorgenes, Viknes og Nord-Star at jeg ikke var i nærheten av å ha vært over alt når de begynte å "blinke med lysene". Måtte tilbake i dag (var i Bergen på kurs så det kunne ikke truffet bedre :smiley: )

 

Vel, jeg fant mye flott båt og mange hyggelige representanter. Jeg har jo en rekke høydare å berette om, men messas for meg klart største høydepunkt var:

 

Delta 40 WA

 

Saftsuse for å bruke et kraftuttrykk. Nå har jeg jo avslørt min WA fetish, men gud og bedre... Sukk den som hadde hatt 3.9 mill. mellom fingrene...

 

Hvis jeg skulle være ørlite mer realistisk så brukt jeg laang tid på følgende båter:

 

- Skorgenes 315 (ja, nettopp. Den falt ikke sammen selv om jeg var ombord i minst ett kvarter).

Konklusjon: mye båt for pengen, svært god plassutnyttelse, flott desing, noe billig inntrykk, men sett i forhold til prisen stod den seg godt...

 

- NordStar 28

Dette er en drømmebåt for meg, men med 1.8 mill mellom fingrene sitter det likevel langt inn å legge det i en båt som er såpass liten innvendig, men til variert bruk med mye transport som vi har er det midt i blinken...

 

- Viksund 340

Jeg syns Viksund lager gode produkt, men ser at de har en del å gå på mtp finish. Der syns jeg Viknes er kommet mye lengre. Dessuten er teak MYE flottere enn mahogny... MEN 340 er mye båt, med litt for lite uteplass når en først kjøper så stor båt syns jeg...

 

- Viknes 880

Traust, men det er jammen gjennomført imponerende. Dessuten er jo den nye kalesjeløsningen svært imponerende (prisen imponerer også med godt over kr. 60.000 (messanbøyle-modellen). Kampanjen nå var vel lurium siden Vikens uansett gir deg en 4% (kampanjen gav 4,71% så 0,71% bedre tilbud enn normalt er vel ikke akkurat løp og kjøp, men, men)... Konklusjonen er at denne nok vil stå på lista den dagen vi skal oppgradere igjen. Pt er jeg i knallharde forhandlinger om ikke 2009 er rett år for ny båt, men mor er i tenkeboksen...

 

- Viknes 1030

I grått med sort kalesje... Tøft... Det blir litt for stor uteplass i forhold til inneplassen, men med den nye kalesjeløsningen og sittebenken ute er det jo blitt betydelig triveligere å oppholde seg på dekk...

 

- Wiking 900

Gml Viksund 850 Combien... Rart å være i gml båten igjen... Det er og blir en fin båt, men den kommer ikke på lista igjen. Det blir litt been there, done that... Kanskje hvis den blir lagd med 310 skroget og +30 knop... Mja, nei neste gang blir det nok litt mer tradisjonelt.

 

- Galeon 330

Ble imponert over HT modellen, denne båten har jeg tro på. Syns den er lav på baugen, men det betyr neppe mye mtp hvor mye sjø den tåler... En outsider til Viksund 340 mv...

 

- Masmar 33

Kult konsept, likner mye på Delta 32. Vil du har ekstrem fart og tøff båt til ca 1.5 mill så bør en svippe bortom i nordligste hall. PS! den fåes i andre farger enn grått!!!!

 

- Spirit 360

Jeg var spent på denne, men jeg syns det blir mye innredning i denne båten, 4 lugarer javel, lugarene er jo imponerende, men det er bredden som svikter denne båten. Den blir høy og smal, dessuten ble det sagt 2.1 mill komplett, det virket dyrt, men da er den nok fully loaded...

 

Targa 35

Akk, den som hadde hatt 3.6 mill...

 

Targa 31

Akk, den som hadde hatt 2.2 mill...

 

Hanse 400

Sukk, den som hadde hatt en kone som likte å seile...

 

Bavaria 39

Ref forregående sukk, men ikke fult så mye sukk som i Hansen...

 

NordWest 420

Er det mulig å lage en så dyr båt med så liten salong??? Javel, jeg er sikkert bare misunnelig...

 

NB870

Den har stor og flott salong, men jeg blir ikke så imponert over denne båten lengre.

 

Nei, er er mye å glede seg til for dere som ikke har vært...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
  Sinten skrev:
Eg vurderer å ta ein tur i morgo. Er det noko serlig båtutstyr til "messepris" å få tak i der eller er det helst heile båtar det går i?

 

Skal dit i morgen jeg oxo. Maretim har stand der hvet jeg og jeg har allerede registret endel messerabatter på utstyr når jeg var i butikken i dag. :yesnod:

De andre årene har det oxo vært en godel messerabatter på forskjellige ting både på nylanser produkter og annet..

Redigert av Ubåtfender (see edit history)
Link to post

Til Bjoris:

Finish må ikke forveksles med kvalitet. Feks leveres mange av de båtene du beskriver uten sjøvannfilter og doble sjøvannsinntak som standard. Det er i min verden en betydelig mangel. Dette gjelder også noen av de "sikre" vestlandsbåtene.

 

Ellers er smaken som baken............. Oppsummeringen din er forøvrig bra.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
  Oteren skrev:
Jeg har hatt flaks i over 20 år...gamle-båten hadde ikke sjøvannsfilter og bare et sjøvannsinntak.... :eek::blush:

 

Joda, det kan sikkert gå bra...

og for 20 år siden var det neppe

vanlig å legge inn dette heller.

 

Men det blir som med airbag i bilen,

den ene gangen det smeller,

setter du umåtelig stor pris på den.

 

Og du hadde neppe kjøpt ny bil i dag uten airbag ?

Med prislapp på 2 mill ?

 

Det er litt for lett å gjemme bort dårlige eller

mangelfulle installasjoner bak blankpolert innredning

og glinsende plastlaminat.

 

Synes Blanco peker på et viktig poeng.

Link to post

Var innom idag, og kan trygt si at det var mye pent å se.

Det jeg savner litt er mer båtutstyr. Gillow og Telle var der inne, og jeg siklet litt på poleringsmaskinen de hadde stående med justering av hastighet. Tror den kunne justeres ned til 300omdr. Rundt 600kr tror jeg de skulle ha for den. Er dette lav nok hastighet?

Ellers ble det mye turer innom de forskjellige båttyper både inne og ute. Var også innom Stormbåt90??? fra Haakonsvern. Kunne gjerne hatt en slik en jeg :)

 

Likte veldig godt Targa båtene, samt Trawler som stod ute. Men lommeboken er nok for liten til det.

Viknes 830 hadde forresten ikke plass til meg. Var ikke plass til føttene mine i en behagelig stilling ved førersetet :( En båt som var populær blant folket så det ut som.

Link to post
  bjoris skrev:
- Skorgenes 315 (ja, nettopp. Den falt ikke sammen selv om jeg var ombord i minst ett kvarter).

Konklusjon: mye båt for pengen, svært god plassutnyttelse, flott desing, noe billig inntrykk, men sett i forhold til prisen stod den seg godt...

Er kommet en slik i havna vår. Ser jo veldig bra ut. Men det må jo være veldig vanskelig og hoppe i land i fra forran på denne båten. Det er jo så og si ingen ting å stå på, bare plast som skrår nedover.

Link to post
  Sitat
Til Bjoris:

Finish må ikke forveksles med kvalitet. Feks leveres mange av de båtene du beskriver uten sjøvannfilter og doble sjøvannsinntak som standard. Det er i min verden en betydelig mangel. Dette gjelder også noen av de "sikre" vestlandsbåtene.

 

Ellers er smaken som baken............. Oppsummeringen din er forøvrig bra.

Blanco, jeg mener ikke at Viksund ikke lager kvalitet, tvert i mot. Det er skikkelig lagd, men jeg stusser rett og slett over at båtene ikke er like blanke og pene som mange av de andre. Med sterkt lys inne i en hall blir det svært synlig fra enkelte vinkler (det gjøre det også i sterkt sollys). Siden jeg er rimelig nøye på ting er dette slikt jeg legger merke til og ville irritert meg over dersom 2 mill hadde funnet veien ut av kontoen (pt har nevnte beløp heller ikke funnet veien INN på kontoen, men den som venter...??). Innvendig syns jeg heller ikke 340en imponerer like mye som de beste... MEN, det er jo en drømmebåt likevel og jeg klarte å finne ting som jeg vet ville irritert meg over i alle båtene, og det var FØR prøveturen... F.eks var det mye dårlig lagt silikon i framskuten på NordStar 28... Elendig på en båt til 1.7-1.8 mill. MEN, tenk så praktisk båt til allværes bruk... Bare så synd det blir lite, kjedelig når kryping blir et must i en båt til 1.7... Det går mor aldri med på selv om den bikker 40 knop... (noe hun nok heller aldri går med på når jeg tenker meg om)...

 

 

  Sitat
Sitat: (Blanco @ 17.02.07)

Feks leveres mange av de båtene du beskriver uten sjøvannfilter og doble sjøvannsinntak som standard. Det er i min verden en betydelig mangel.

 

Viktig poeng, men det stemmer vel ikke at de leveres med doble sjøvannsinntak? Sjøvannsfilter er svært viktig og bør være standard...

 

  Sitat
Viste de den nye Barracudaen?

 

Jepp... Det er mye båt for pengene. 1.850 da var alt på plass ex radar... MEN, her bør en ta med vateren... Hvorfor i alle dager lages båten med hele innredningen i utakt med horisontalen... Eller er det meg det er noe galt med??? Selgeren skjønte ingenting når jeg kommenterte det, men det føltes iallefall ikke vannrett...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...