Jump to content

Sleipner 2syl soter


Sleipner93

Recommended Posts

Hei!

 

Har en 2sylindra 5 - 7hk fra 1953 som soter. Når jeg fikk denne motoren mangla den forgasser og magnet. Dette ble kjøpt inn. Nå når jeg starter den soter den ikke men etter en stund begynner det å røyke mer. Kan det være blandingsskrua på forgasseren som må stilles? Hvordan er "grovstillingen" på denne? Er det 2 1/2runde ut?

 

Takker for hjelp.

Link to post

Det er selvsagt viktig at forgasseren er ren og tett før den justeres. Jeg har justert disse på denne måten, og da har jeg blitt kvitt alt av soting og problemer.

 

Du starter med fullfartsdysen. Motoren må være varm og gå med normalt høy belastning. Du justerer rett og slett fullfartsdysen til motoren går "penest", det vil si på høyest turtall og uten å feiltenne. Motoren går best når den har best mulig luft/bensinblanding, som gir høyere turtall. Skrur men denne skruen inn får den mindre bensin og omvendt. Husk å justere sakte, det tar litt tid før justeringen "virker".

 

Tomgangsdysen har jeg justert ved å kjøre motoren ved normal driftstemperatur på lavt turtall uten belastning (gir i fri). Jeg har brukt samme metode, justert skruen til den går høyest mulig på tomgang. Blir turtallet for høyt, justerer man begrensningsskruen på gasspjeldet så dette lukker seg mer. Mener å huske at tomgangsskruen har motsatt virkning, skrur du skruen inn, får den mer bensin.

 

Da jeg var fersk snekkeeier, fikk jeg en god del råd om antall omdreininger på disse skruene. Dette virket ikke på mine forgassere. Grunnen er sikkert at alle forgassere, spesielt gamle og slitte, er forskjellige.

 

Ørene og tålmodigheten er viktigst her! :wink:

 

Lykke til :cheers:

Link to post

Hei, motoren står i et drivhus så den har ikke noe belastning. Men jeg har ikke noe fullfartsdyså på forgasseren. Men tomgangsskruen min står helt skrudd inn og blandingsskrua står litt skrudd ut.. Skal ned og få prøvd og stille litt senere tror jeg.

Link to post

Blandingsskrue og fullfartsskrue er nok det samme. Du vil nok få en bedre justering av denne når du får motoren i en båt og får kjørt den med belastning.

 

Justering av tomgangsskruen skulle gå greit i gjøre med motoren i drivhus, bare kjør den varm først.

 

Hva slags forgasser har du?

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...