Zach Svart 3.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2007 Selv har jeg brukt Visual Cadd i 20 år snart. Jeg har tegnet alt mulig med dette. 90% er nettopp skjemategning i jobbsammenheng. Flere symbolbiblioteker finnes. Kan importere/exportere fra/til AutoCadd. Anbefales. Visual Cadd koster 400 dollar, eller har jeg sjekket på feil site? Sitér dette innlegget Link to post
jonol Svart 3.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2007 Ja, $395 er nok riktig. Sitér dette innlegget Det er tryggere på havet enn på veiene ! Link to post
Zach Svart 3.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2007 395 dollar! Sikkert et bra program, men skjønner ikke at det blir anbefalt. Det finnes mange andre programmer til langt rimeligere pris (< 40 dollar og noen gratis) som er mer enn tilstrekkelig for å tegne skjema over elektrisk installasjon ombord. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 3.Mars.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2007 zach - og andre: mottar med stor interesse henvisning til programmer jeg kan bruke fremover for enkelt å tegne opp ledningsnettet på det jeg foretar ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 3.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2007 (redigert) zach - og andre: mottar med stor interesse henvisning til programmer jeg kan bruke fremover for enkelt å tegne opp ledningsnettet på det jeg foretar ombord. I tillegg til de programmer jeg nevner i innlegg #21 har jeg sett på: Schematic til 29 dollar. Er sikkert OK dette også. Jeg begynte å lete på nettet etter tegneprogram da jeg så "etterlysningen" her i dette emnet. "Mitt krav" til tegneprogram: Gratis eller <50 dollar, og ikke for vanskelig. Jeg har bare sett på de nevnte tegneprogrammene et par timer. Har vel ikke "testet", noe som krever litt tid. Så det får bare de interesserte gjøre sjøl. Til mitt bruk (skjema ombord og elektroniske skjema), har jeg "falt for" DesignWorks Lite - som koster 39 dollar. Her kan jeg sette opp et eget definert symbolbibliotek - så jeg slipper å bla gjennom alle kategorier som programmet inneholder, for å finne "mine" symboler. Uansett, det blir å bruke hjelp-funksjonen (som jeg ikke har testet enda), eller å famle i "blinde", dvs. prøve og feile for å gjøre seg kjent med programmene. Kanskje helst det siste. Lykke til! Redigert 3.Mars.2007 av zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 3.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2007 Et av mine viktigste ønsker for et slikt tegneprogram er følgende. Sett at jeg har tegnet opp et symbol for et batteri og et annet for en dynamo. Mellom disse tegner jeg en strek som skal være ladekabelen. Men etter hvert kan det bli det fullt på tegningen, så jeg vil flytte batteriet. Da vil jeg kunne markere batteriet, og dra det et annet sted samtidig som forbindelsen med dynamoen følger med. Dessverre er ikke dette mulig med de enkleste gratis tegneprogrammene. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 3.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2007 Da vil jeg kunne markere batteriet, og dra det et annet sted samtidig som forbindelsen med dynamoen følger med. Dessverre er ikke dette mulig med de enkleste gratis tegneprogrammene. Lars H. Det er farken ikke mulig med et piratprogram til femtitusen spenn heller, men det vet jeg ingenting om! Sitér dette innlegget Link to post
jonol Svart 3.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2007 Et av mine viktigste ønsker for et slikt tegneprogram er følgende. Sett at jeg har tegnet opp et symbol for et batteri og et annet for en dynamo. Mellom disse tegner jeg en strek som skal være ladekabelen. Men etter hvert kan det bli det fullt på tegningen, så jeg vil flytte batteriet. Da vil jeg kunne markere batteriet, og dra det et annet sted samtidig som forbindelsen med dynamoen følger med. Dessverre er ikke dette mulig med de enkleste gratis tegneprogrammene. Lars H. Joda, dette er en svært nyttig funksjon. Med Visual Cadd kan jeg markere område og så strekke ut og trykke sammen i alle retninger. Tilkoplede streker/ledere følger med hele veien. Brukes mye. Det er dessuten svært enkelt å lage egne symboler. Tegne, markere og angi et navn. Så legges det i symbol-biblioteket. Sitér dette innlegget Det er tryggere på havet enn på veiene ! Link to post
Zach Svart 3.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2007 (redigert) Et av mine viktigste ønsker for et slikt tegneprogram er følgende. Sett at jeg har tegnet opp et symbol for et batteri og et annet for en dynamo. Mellom disse tegner jeg en strek som skal være ladekabelen. Men etter hvert kan det bli det fullt på tegningen, så jeg vil flytte batteriet. Da vil jeg kunne markere batteriet, og dra det et annet sted samtidig som forbindelsen med dynamoen følger med. Dessverre er ikke dette mulig med de enkleste gratis tegneprogrammene. Lars H. Nei, det er vel bare logisk. Du får ikke "alt" i et gratisprogram, sånn er det vel med de fleste. Men det du etterlyser får du i DesignWorks Lite til 39,95 dollar (i alle fall hvis du bruker de symbolene som er i programmets symbolbibliotek). Sikkert mange andre program også som har denne funksjonen, men jeg har bare sett på tre-fire tegneprogram jeg fant på nettet og som tilfredsstiller de kravene jeg satte (<50 dollar/gratis). Bruker ikke mere tid på å lete etter andre program når jeg har funnet et som er OK til mitt bruk. Så deler jeg erfaringene så langt med andre her på BP. Redigert 3.Mars.2007 av zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 3.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2007 (redigert) Draw som ligger i Open Office pakken, openoffice.org har, når jeg tenker meg om, faktisk muligheten som jeg ønsker, altså at ledningene følger med nå en flytter på et symbol. Riktignok er det kun noen faste festepunkter på f.eks. et rektangel, men det er mulig, om enn litt krøkkede, å lage flere festepunkter selv. Lars H. Redigert 3.Mars.2007 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
OT-flyktning Svart 3.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2007 Dette at ledningene følger med er vel standard på det meste idag, inkl PowerPoint. Eller har jeg ikke fattet poenget. Også Rimu kan det selvfølgelig, selv om jeg ennå ikke har skjønnt alt - ser f elks ikke når det sier 'klikk' og ledningen er festet. Sitér dette innlegget Link to post
kgt Svart 4.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2007 Noen som har brukt disse programmene? overkommelig pris! http://no.farnell.com/jsp/search2/productc...1318565,1318566 Sitér dette innlegget kgt Link to post
Nemo Svart 4.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2007 Har brukt Easycad og Fastcad som tegneprogram på jobben. Her er linken til svensk versjon. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 14.November.2007 Link til dette innlegget Svart 14.November.2007 Dernest er det en hovedsikring for strøm til baugpropellen, denne er plassert under dørken sammen med mye pumpeopplegg: Heisann, fant denne tråden. Ser at du har 100A sikring på baugpropellen, roaldbj, hvor stor effekt har den? Går den på 24 eller 12V? Denne sikringen er vel for å "redde" motoren til baugpropellen, har du egen hovedsikring på batteribanken som driver dette? Jeg skal ha hovedsikring på batteribankene - startbatteri på ca 100Ah og en forbruksbank på 340Ah. Dette med hovedsikringer var omtalt i en tråd, men finner den ikke igjenn. Har noen spørsmål om dette. En hovedsikring er vel for å redde batteriet og kabler i tilfelle kortslutning mellom batteri og sikringsboks? Forbruk ombord har egne sikringer slik at jeg slipper å ta hensyn til dette når jeg bestemmer størrelsen på hovedsikringen? Kabler (70kvmm) og koblingspunkter - koblingsbus skal tåle 500A. Slik at jeg må ha en sikring under 500A? Men hva tåler batteriene? Vil en hovedsikring på feks 425A til et 100Ah batteri bli for mye av det batteriet kan tåle ved ev. kortslutning? På forhånd takk for hjelpen Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 14.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2007 Hei traust, jeg har ikke alle bildene forran meg nå, heller ikke tegning av det elektriske opplegget ombord. Men det er i hovedsak slik: Jeg har en startbatteripakke for hver av motorene (hhv 4 + 2stk Optima Exide Maxxima 900 DC ). Disse kobles med releer til motor og baugpropell. Egne sikringer er koblet mellom batteriemne og motorene, mener at disse er på 500 A. Deretter går det en 90 kvmm kabel fra koblingsskinne til den sikringen som du viste bilde av. Fra 100 A automatsiktingen går en kabel videre frem til baugpropellen. men jeg begynner nå å lure litt på om den 100 A sikringen kan være mellom batterier og ankervinsj forran. Skal sjekke dette ut. Både ankervisnj forran og baugpropell styres vis releer. Hva slags båt har du? - ser i ettertid at du har den store Viksund 31. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 14.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2007 Jeg har sett litt mer på gamle bilder her på BP. Først litt em selve baugpropellen: Den er produsert av Volvo QL og har 90 kg skyvekraft, spesifikasjonen er QL BP 900: 41100628 12 V 89 kg/873 N 5 kW (7 hp) vertical 185 mm bronze 2 50 ft/16.5 m . Det skulle være mulig å se hvorledes strømkablene er ført frem til thrusteren. Dette bildet viser hvorledes rem fra motor til propellaksel overfører kraften fra elektromotor til selve baugpropellen. Startbatteriene er vist her: Spagettitrådene er til separate voltmetre med liten sikring på hver +12v tilkobling Jeg vet jeg har flere bilder som kanskje kan være til hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 14.November.2007 Link til dette innlegget Svart 14.November.2007 Takk for svar, du har altså hovedsikringer som er en god del større enn det som sikrer forbruket. Det tenke jeg skulle ha også, sette på hovedsikringer på like under 500A. Eneste jeg må forsikre meg om er at batteriene vil tåle en kortsluttning med feks 425A sikringer. Noen som har ideer om dette? Sitér dette innlegget Link to post
nab Svart 15.November.2007 Link til dette innlegget Svart 15.November.2007 Det tenke jeg skulle ha også, sette på hovedsikringer på like under 500A. Eneste jeg må forsikre meg om er at batteriene vil tåle en kortsluttning med feks 425A sikringer. Hvis ikke et startbatteri klarer å svi av en sikring på 425A så er det ikke mye å spare på. Startbatterier på de størrelser som vanligvis brukes i båter har en kaldstartstrøm (CCA) rundt 700-1000A, og kortslutningsstrømmen er betydelig høyere enn dette. Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 19.November.2007 Link til dette innlegget Svart 19.November.2007 Låner denna litt jeg , hakke leita mye men prøver her . Har en stor 25 amp lader , en stor dyr flott sak som jeg ikke har satt meg mye inn i enda .I snekka så lada jeg alle batteria når batterivelger sto på alle , lada bare forbruk når den sto på 2 osv . Denne nye båten er det en kabel fra laderen til begge bankene , så når jeg setter inn landstrøm står alt på lading . For det første veit jeg ikke hvor bra det er , at start står på lading uke etter uke og ikke blir brukt (starter aldrig på det heller ) .Forbruk sia er i bruk 10-12 timer daglig så der en det behov. Men så er det disse kablene fra lader til batteri , hvor stor kabel skal jeg bruke ? Idag er det noen feite kabler fra lader til batteriene , er det bra eller mindre bra ? Så hvor tykke kabler skal / bør det være , trudde det bare var bra med feite kabler jeg men ? Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
roaldbj Svart 20.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.November.2007 Hei Tine III. Bra at du får vært mye i båten. For det første kan vel aldri en kabel bli tykk nok. Problemet er at enkelte kan ha underdimensjonerte kabler. Så dette må være bra. For det andre, jeg kjenner ikke til laderen din. Kan du opplyse om modell og type? Du sier at det går en kraftig pluss 12 volt kabel ut fra laderen til begge batteribankene dine. Kan du sjekke opp dette for ordens skyld. Kan det være at det går en kabel til startbatteriene og en til forbruksbatteriene? Jeg tviler litt på at den samme kabelen fra laderen går til begge betteribankene dine, for da ville disse bankene ha felles plusskabel når batteriladeren står i av-posisjon, noe som hadde ført til permanent sammenkobling av de to bankene. Du kan f.eks. måle spenningen på de to bankene med voltmeter når du nå ligger til kai. Dersom det er forskjellig spenning på de to bankene er dette et ganske sikkert tegn på at de ikke er sammenkoblet. Sannsynligvis har du en "intelligent" batterilader som ikke skader batteriene ved konstant tilkobling. Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 20.November.2007 Link til dette innlegget Svart 20.November.2007 Dem + kablene til batteriene kommer fra to uttak på lader , ikke samme kabel nei . Derfor jeg syntes det er dumt at start batteri står på lading så fort jeg plugger inn landstrøm , det batteriet brukes aldrig (har satt på en bryter på den nu ) . Skal se om jeg klarer å huske å sjekke opp resten , det med tykkelse på kabel var det en som sa at jeg tapte mye spenning . Hørt motsatt jeg men , fra lader er det kansje noe annet ? Sjekker ombord etterpå , eller skal prøve på det . Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
logget av Svart 20.November.2007 Link til dette innlegget Svart 20.November.2007 Dem + kablene til batteriene kommer fra to uttak på lader , ikke samme kabel nei . Derfor jeg syntes det er dumt at start batteri står på lading så fort jeg plugger inn landstrøm , det batteriet brukes aldrig (har satt på en bryter på den nu ) . Skal se om jeg klarer å huske å sjekke opp resten , det med tykkelse på kabel var det en som sa at jeg tapte mye spenning . Hørt motsatt jeg men , fra lader er det kansje noe annet ? Sjekker ombord etterpå , eller skal prøve på det . Tine III Det hadde vært greit å vite hvilken lader du har slik at man kunne funnet noen data på denne først. (Hvilken type batterier du har). Ut fra din beskrivelse kan det virke som om laderen har to power utganger som fordeler ladestrømmen avhengig av last. Om batteriene kan være tilkoblet hele tiden avhenger da av batteritype og bruk. Noen ganger må man skru av den ene kretsen for å hindre overladning. Praktiserer du å lade opp batteriene og deretter skruer av laderen, blir dette som regel mindre viktig. Må finne ut om laderen vil overlade eller underlade begge batteriene eller eventuelt det ene batteriet. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 20.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.November.2007 Trine III, de voltmetrene som SveinHa nå har tatt i bestilling er et eksempel på svært fine små voltmetre til å ha nær styreposisjonen eller annet lett tilgjengelig sted. Du kan da overvåke spenningen på de to batteribankene når du er i båten. På den måten kan du direkte se om en av bankene overlades. Jeg hadde batterilader koblet på hele forrige vinter, og hittil i år. Jeg bruker endel strøm når jeg er ombord, eksempelvis til start og gange av dieselvarmer og varmevekslere. Dette belaster forbruksbatteriene. Laderen håndterer både forbruksbatteriene og startbatteriene. Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 20.November.2007 Link til dette innlegget Svart 20.November.2007 (redigert) Da skal vi se her , har en Mobitronic 12 V IUOU automatik lader .Type 925-012TC , boosting voltage 14.8 / 14.4 . Floating voltage 13.8 . Den har en kabel fra lader til start og en til forbruk ,har satt en hovedstrøm bryter på start sia . Så kan jeg slå av ladinga på start siden,det batteriet blir aldrig brukt . Den står litt klossette plassert ,skal ta den ut nå og sette den slik at jeg kan se fronten på laderen.Sikkert noe å trykke på der ,så kansje jeg slipper den bryteren . Har en feit manual til laderen , men den er ikke å finne nå . Finner jeg den så er sikkert mye gjort . Har Batt 1 ut og Batt 2 ut + en minus og en liten kontakt som det står START på. Kansje det er der start batteriet skal stå , men det er en kontakt som er til en mye mindre kabel (tykkelse). Leite etter boka nu. I boka står det at den kan lade 2 banker (forbruk ) og den lille kontakta er til start , men jeg har et 115amp på start siden . Skal jeg bare ha de slik det er idag , eller skal jeg sette på en tynnere kabel fra der det står start og la det stå på hele tiden ? Forslag mens jeg leser mere her Tine III Redigert 20.November.2007 av Tine III (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
roaldbj Svart 20.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.November.2007 Jeg har lett litt etter manual på nettet men fant ikke noe. Det er er 25 A lader. Jeg vet ikke hva slags batterier du har på forbrukssiden, men det virker som at laderen kan lade opp til 14.4 volt eller 14.8 v maks. Det er sikkert en eller annen liten bryter/dip switch hvor du kan regulere hvilke av disse to nivåer du ønsker å benytte. Jeg tror det er greit å beholde det oppsettet som du har. Når du frakobler startbatteriet skulle det ikke være noen vansker. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.