Jump to content

Ledningsopplegg ombord


roaldbj

Recommended Posts

Ladere inngår som en komponent i et komplett system, og derfor sjekkes normalt batterienes anbefalte ladekurve før man kjøper lader. Hvis man ønsker en annen batteriteknologi på sikt, gjør man et valg og lærer seg å omgå problemer inntil videre eller velger en lader som kan programmeres via software eller mer brytere. (Til tiden er moden for nye batterier).

 

14,4 volt absorbering og 13,8 volt float passer best til Europeiske GEL og AGM batterier.

Har du åpne syre bly batterier med blandede egenskaper så passer 14,4 volt bra, og hvis du har traksjon passer 14,8 som regel bra. Men da bør du først sjekke om laderen din kan benyttes med batteritemperatursensor som er å anbefale uansett.

 

13,8 volt er noe høy float spenning for åpne syre bly batterier, og det kan ende med gassing, spesiellt når batteriene blir litt brukt. Syre bly batterier tåler mindre spenning til eldre de blir.

Det er en god ide å montere bryter på ledningen til startbatteriet, men ikke vri på denne mens laderen er på. Det kan i så fall bli nødvendig å kjøpe riktig type lader ganske fort.

 

13,8 volt er i det høyeste laget også for åpne syre bly batterier også til forbruk, noen ganger mer kritisk enn for startbatteriet faktisk hvis dette skulle være legert med Calsium. Bruk derfor laderen litt begrenset er mitt råd. Du har ikke bruk for å lade hele tiden for å motvirke selvutladning. Du får vurdere om laderen skal stå på for å holde liv i kjøleskapet etc. men pass da på at det er nok vann over cellene.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for utfyllende svar , så da trur jeg foreløpig at jeg har det slik det er nå etter at jeg monterte bryter på startbatteria .Har funnet den feite boka , men ikke mye klokere av den . Ole Petter har bedre svar , så da går jeg for forsatt bruk slik det er nå . Passer på vann på batt , det som jeg lurte på var startbatteriet . Det har vært lite vann på det 3 ganger siden sommeren , kansje ikke så kjempe unormalt . Men som sagt , jeg bruker det aldrig . Kun sjekka det innimellom for vann og volt . Har 3 stk Sønnak 115 amp ( Nautilus heter dem kansje ) på forbruk og 1 stk 115 amp på start , det er banken . Har forbruk på kjøleskap 24/7 og radio/forsterker + div feite høytalere varmer og lys sånn ca 8 timer daglig , landstrømmen er altid innkobblet med lader . Takker igjen for svar , strøm er morro :wink:

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...