Jump to content

Noen tips i forbindelse med mont. av lensepumpe?


index

Recommended Posts

Jeg har nettopp kjøpt meg en elektrisk lensepumpe som skal monteres i snekka (Sagen 730) da den fra før kun har en manuell lensepumpe på akterdekket. Men vannet må jo komme ut et sted, og jeg hadde derfor tenkt å borre hull til gjennomføringen oppunder fenderlista bak. Er dette optimal plassering, eller burde den kanskje heller stått lenger nede? Har egentlig ikke lyst på flere hull nær vannlinjen enn høyst nødvendig, men så er det dette med hva som fungerer best i praksis da... :puke:

 

Hvis noen har noen tips eller erfaringer å komme med i forbindelse med dette prosjektet så er jeg svært mottagelig for dette. Som forholdvis fersk båteier (2 år) så er dette en av mange ting jeg ikke har gjort før. Og det er jo greit å tenke seg litt om  før man borer nye hull i skroget... :cheers:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Hei Index,

 

Kan du ikke på ett eller annet vis klare å bruke samme hullet?

 

Eventuelt kan du bruke det gamle hullet for den nye pumpen, og så la den manuelle pumpen bare få en liten slangestump som du henger utover rekken når du skal pumpe?

 

Hvis du absolutt må ha et ekstra hull, så bør det nok for sikkerhetens skyld komme høyt oppe.

 

Lykke til!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Hej Index!

 

Jag skulle ikke borre ett hål under fenderlisten till avlöp fra lensepumpen,

av den enkla anledningen att förr eller senare kommer du att pumpe ut

oljeblandet vann, da har du det rinnande ner hele utsiden............... :confused:

 

Använd en genomföring som du redan har! o sätt på en gren på insidan

efter ventilen! (o dra opp en svanhals!)

 

 

Ett annat förslag kan vare följande;

Är det ikke möjligt o montera den elekriske lensepumpen direkt på

insugsslangen till befintliga handpumpen, den elektriske lensepumpen

kommer att trycka vattnet genom handpumpen, men spm er vel om handpumpen

grejjar o suga genom den elektriske? grejjar den det har du automatiskt ett

insugfilter!

S/Y Gunga Din

Link to post

Jag skulle ikke borre ett hål under fenderlisten till avlöp fra lensepumpen,

av den enkla anledningen att förr eller senare kommer du att pumpe ut

oljeblandet vann, da har du det rinnande ner hele utsiden............... :eek:

Hvis jeg hadde valget mellom oljeblandet vann som rant ut  -  og ublandet rent sjøvann som rant inn  -   da hadde valget vært forholdsvis enkelt  :confused:

 

Det er nemlig slett ikke så uvanlig at båter synker helt eller delvis ned pga en skroggjennomføring som "normalt" står et bra stykke over vannlinjen .....

 

mvh

Poseidon

 

PS

Se nærmere på muligheten for kombinasjon med den eksisterende skroggjennomføringen, det er trolig den beste løsningen av flere årsaker.

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Hei!

Planlegger noe av det samme i min snekke. En elektrisk lensepumpe i tillegg til den manuelle Whale. Man blir litt lat på sine gamle dager. :eek:

 

Har ikke lyst til å lage ny skroggjennomføring. Tenkte å sette inn en énveis-ventil på den eksisterende slangen, like før den går ut gjennom skroget, sette inn en T- eller Y-kobling og koble til utløpet på den nye, elektriske, pumpeslangen på den "nye" stussen på Y-en.

 

Ut-slangen på den nye pumpen må selvfølgelig også ha en énveis-ventil (så høyt opp som mulig) for å unngå sirkel-pumping.

 

Det skulle i teori funke, eller?

:confused: ......eller har jeg oversett noe i min teori?

:diving

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Hvis jeg hadde valget mellom oljeblandet vann som rant ut  -  og ublandet rent sjøvann som rant inn  -   da hadde valget vært forholdsvis enkelt  :eek:

 

Det er nemlig slett ikke så uvanlig at båter synker helt eller delvis ned pga en skroggjennomføring som "normalt" står et bra stykke over vannlinjen .....

 

mvh

Poseidon

 

PS

Se nærmere på muligheten for kombinasjon med den eksisterende skroggjennomføringen, det er trolig den beste løsningen av flere årsaker.

DS

ja nu hade ju ikke jag tenkt mig att behöve välja noe av alternativen.................. :wink:

 

skrovgenomföringen bör ju sitte ovan vannlinjen o med en svanehals på slangen som går

opp til fender listen ( på insiden båten!  :confused:)

dette burde vare spes. viktigt om man anluter en elektrisk pump då dessa oftast saknar

bakkventil ! har man inte svanehalsen da räcker det ju att båten sjunker ned till vannlinjen

så rinner ju resten in automatiskt! :eek:

 

men det absolut beste e o anvende en existerande genomföring.......................!

S/Y Gunga Din

Link to post

Har forsøkt omtrent det opplegget som Walter_S skisserer. Y-ledd og tilbakslagsventil på den elektriske pumpa fungerte greit.

 

Annen erfaring jeg har gjordt med lensepumpe og jolle: Når utløpet sitter høyere enn ripa på jolla så fyller du før eller senere vannet fra moderskipet over i jolla.  :diving     :confused:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

y-ventiler og tilbakeslagsventiler er noe dritt som bør unngås mener jeg.

Alt som har bevegelige deler kan svikte, og gjør det når det passer som dårligst.

Å mekke til masse opplegg med kraner, og ventiler for å løse et problem som kan mekkes til med en ekel svanehals er kanskje ikke det optimale.

 

Velger du allikevel å gå for forslaget med ventiler osv. monterer du disse lett tilgjengelig iaf. Tilbakeslagsventilen MÅ være av en type som kan åpnes, for rengjøring av membranen som tetter. Selv om du har sil i enden av slangen, vil du få småpartikler osv. inn i ventilen. Og sitter det det miste lille rusk der, er den ikke tett.

 

Jeg skal selv montere pumper i vinter, men vil i alle fall montere dette slik at ikkenoe kan stoppe pumpingen. I alle fall ikke et lite rusk.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Det blir nok vankelig å kople den innpå slangen til den manuelle pumpa. Den manuelle står nedfelt i akterdekket med kun fire-fem centimeter avløpsslange ut til gjennomføringen i siden, og det er i tillegg meget vankelig å komme til der. Så det er nok mye lettere å bore et nytt hull på motsatt side av båten. Kunne jo ha satt et T-stykke på avløpet fra vasken, slik at den gjennomføringen kan benyttes, men der er kanskje ikke så lurt?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Jeg har nettopp kjøpt meg en elektrisk lensepumpe som skal monteres i snekka (Sagen 730) da den fra før kun har en manuell lensepumpe på akterdekket. Men vannet må jo komme ut et sted, og jeg hadde derfor tenkt å borre hull til gjennomføringen oppunder fenderlista bak. Er dette optimal plassering, eller burde den kanskje heller stått lenger nede? Har egentlig ikke lyst på flere hull nær vannlinjen enn høyst nødvendig, men så er det dette med hva som fungerer best i praksis da... :lol:

 

Hvis noen har noen tips eller erfaringer å komme med i forbindelse med dette prosjektet så er jeg svært mottagelig for dette. Som forholdvis fersk båteier (2 år) så er dette en av mange ting jeg ikke har gjort før. Og det er jo greit å tenke seg litt om  før man borer nye hull i skroget... :lol:

Oppunder fenderlista er ideelt. Ikke klin oppi, men litt under, avhengig av hvordan ting ser ut.

 

Skroggjennomføring, 2 slangeklemmer på innsiden. En liten  svanehals på slangen. Du er i mål.

 

Her lager du egen gjennomføring. Ikke noe skjøting inn på noe annet. De som har sett den skikkelige vannstrålen som står som en fontene rett ut når den elektriske pumpa går, lurer ikke på sånne ting. Setter du den lenger ned, er du mer utsatt. Ville vært mye mer skeptisk til gjennomføringer under vannlinjen.

 

Lotus

Link to post

Det blir nok vankelig å kople den innpå slangen til den manuelle pumpa. Den manuelle står nedfelt i akterdekket med kun fire-fem centimeter avløpsslange ut til gjennomføringen i siden, og det er i tillegg meget vankelig å komme til der. Så det er nok mye lettere å bore et nytt hull på motsatt side av båten. Kunne jo ha satt et T-stykke på avløpet fra vasken, slik at den gjennomføringen kan benyttes, men der er kanskje ikke så lurt?

Nei, det tror jeg ikke er spesielt lurt, av minst to årsaker:

 

Du risikerer å pumpe bunnvann inn i vasken. Ja, jeg vet at det egentlig ikke bør kunne gå an  -  men det skjer allikevel.

 

Du risikerer "pumpelukt" altså lukt fra bunnvannet opp gjennom avløpet i vasken. Ja, jeg vet at den sikkert har vannlås, men de som ferdes i båt vet at vannlåsen ofte suges tom  -  og da har drittlukten fri bane inn i innredningen.

 

De feminine neser er veldig lite begeistret for denslags har jeg etter hvert funnet ut.....

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Hei,

Synes det er svært uheldig med T-ledd og ventiler. Ventiler må frostsikres hver høst. En feil i slangesystemet og begge pumper er ubrukbar. Og det kan jo være at man ønsker å bruke både manuell og elektrisk pumpe samtidig. Dette er å betrakte som sikkerhetsutstyr og det bør bygges opp så enkelt som mulig. Da får det heller være at det blir et ekstra hull i båten.

Har selv 3 elektriske og 2 manuelle pumper, med hver sine hull, synes ikke hullene skjemmer ut båten.

Link to post

Hei.

 

Jeg skal også montere en lensepumpe til, i fremre skott under salongen. Men jeg lurer fælt på hvor slangen skal gå for å få den høyt nok opp. Foreløpig ser det ut til at det blir inne i et skap! Da vises det ikke, bortsett fra nok et hull synlig på utsiden i tillegg til alle de som er fra før. Litt av en sveitserost etter hvert.

 

Under vannlinjen:

bunnplugg

tømming septiktank

kjølevannsinntak

dybdemåler

logg

vanninntak toalett/sjøvanns spylepumpe

propellaksling

(altså 3 åpne hull hvor slanger/slangeklemmer kan svikte)

 

Over vannlinjen:

utløp elektrisk lensepumpe

utløp manuell lensepumpe

utløp fra vask på toalett

utløp fra vask på pentry

2x lufting dieseltanker

lufting septiktank

eksos varmeapparat

eksos kokeapparat

avløp dreggkasse fremme

luftinntak for antihevertvirkning kjølevann i eksosen

eksosutløp motor.

(12 åpne hull)

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

...Litt av en sveitserost etter hvert. Under vannlinjen: bunnplugg tømming septiktank kjølevannsinntak dybdemåler logg vanninntak toalett/sjøvanns spylepumpe propellaksling (altså 3 åpne hull hvor slanger/slangeklemmer kan svikte)

 

Over vannlinjen: utløp elektrisk lensepumpe utløp manuell lensepumpe utløp fra vask på toalett utløp fra vask på pentry 2x lufting dieseltanker lufting septiktank eksos varmeapparat eksos kokeapparat avløp dreggkasse fremme luftinntak for antihevertvirkning kjølevann i eksosen eksosutløp motor. (12 åpne hull)

Bilde

Link to post

Dette ser meget bra ut. Det får bli ett nytt hull et lite stykke under fenderlista.

 

Men hvis jeg bør ha en svanehals før gjennomføringen så må den kanskje senkes litt i forhold til det jeg hadde sett for meg? Er dette for å unngå at sjøen slår inn gjennom pumpa? Vil ikke tro at det burde være noe kjempeproblem såpass høyt oppe og gjennom en 19mm slange?

 

Eller overser jeg noe her?

 

Ellers så ser jeg at jeg har en del hull å borre før jeg tar igjen Lars H, så jeg kan nok trygt finne fram drillen...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Kommer hullet oppunder fenderlisten så er svanehalsen overflødig.

 

Men kanskje det kunne være en ide å se seg om etter et passende  "dryppnebb" som du kunne ha rundt gjennomføringen. På den måten kunne du få de siste dråpene til å dryppe fritt ned i sjøen, istedenfor å lage "elegante" små gråaktige bekker nedover den hvite gelcoaten.

 

Bare som en liten tanke .....

 

Lykke til med jobben!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Hei.

Har idag en lensepumpe i båten som jeg starter med bryter på dashbord. Har nå tenkt å legge inn en lensepumpe til. Her kunne jeg tenke meg å sette inn en sensor i kjølsvinet som starter pumpen automatisk når nivået nåes :cryin:. I sommer så skjedde dette en annen båt i en havn jeg lå. Automatisk start av lensepumpe i havn hvor det var badende :cryin:. Dette var lite koselig. Min plan blir da å koble det slik at når båt ligger i hjemmehavn og andre steder hvor det ikke er noen problem med lensevann så starter pumpe og tømmer, dette vil jeg også skal vises på dashbord med et alarmlys. Lys når pumpe går. Kommer jeg til en havn hvor jeg ikke vil at pumpe skal starte automatisk, vil jeg ha en form for bryter jeg kan bruke slik at jeg bare for alarmlys på dashbord og at pumpe ikke starter, men gir meg varsel om at noe skjer. Endelig her kommer det store spørsmålet. Kan noen gi meg en skisse/beskrivelse hvordan jeg enklest kobler dette?

Link to post

Kan noen gi meg en skisse/beskrivelse hvordan jeg enklest kobler dette?

Ja, hva med koblingen under? Her vil lampen tenne uansett så snart flottørbryteren reagerer,

men pumpen starter ikke dersom bryteren ikke står i stilling auto. En svakhet(?) med denne

koblingen er at pumpen slår seg av så snart vannet er kommet under flottøren. Men når en

ikke er tilstede, er det på den annen side bra at ikke pumpen går til batteriet er tomt.

Lars H.

 

Bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

:seeya: Hei Lars H.

Dette var akkurat hva jeg hadde tenkt meg. At den stopper når flottøren kommer under nivå er også helt greit. Skal jeg gå videre med denne så blir det vel en mobiltelefon som må kobles inn hvis pumpen f.eks går lenger enn 5 minutter. :cryin: Skrekkscenario. :lol:

Alt under vannlinje blir byttet ut i vinter og nye slanger innvendig med doble klemmer.

Takk for hjelpen og :lol: tar vi til sommeren når du passerer.

Link to post

Hei igjen.

 

Var litt rask med den første koblingen. Bytter du ut av/på bryteren med en vender, kan du sette denne i "MAN", og kjøre pumpen manuelt til den ikke finner mer vann.

 

Lars H.

 

Bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Hei  :seeya:.

 

Jeg lagde en "svanehals" av slangen fra den elektriske pumpa, opp inne i oppvaskbenken. Litt ned igjen og koblet meg så inn på avløpet fra oppvaskkummen. Dette var etter at jeg opplevde at tilbakeslagsventiler ikke er til å stole på. I det hele tatt  :lol:. Denne lakk og vann rant inn i båten.

 

Opplegget fungerer greit med på/av bryter.  

 

Det skal nevnes at jeg er en av de som "har ferie i 45 grader" og derfor må stenge overbordventilen ved seilas  :cryin:. Ved motorgange trenger jeg ikke bekymre meg. Vannet utvendig står i knehøyde og den lille svanehalsens topp er i livhøyde. Beskytter fint mot uønsket inntrenging.

 

Uønsket lukt merker jeg ikke. Det er kun regnvann jeg har i kjølsvinet.  

 

Lykke til!

Link to post
  • 8 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...