Jump to content

Diesel vannvarmer?

Miranda

Recommended Posts

Dette er en kjempe flott plass på nettet hvor man kan finne mye nyttig info.

Er det noen som kan dele med seg noen erfaringer med dieselvannvarmer? Er lit nyskjerrig på dette, da du kan varme opp båten og ha varmt vann i springen hele tiden. Da tenker jeg ikke på radiatorer men kjøre defrosteren.

Kanskje dette bare funker i teorien?

Må gjerne koble på en sirkulasjonspumpe for å få vannet til i sirkulere?

Noen erfaringer?

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Det er kanskje litt usikkert hva du mener.

Når det gjelder systemer for å varme opp varmtvannet ombord mens motoren ikke går,

kan du bruke vannvarme som innebærer at en dieseldrevet (eller bensindrevet) varmer varmer opp en væske som drives gjennom varmevekslere,

eksempelvis en varmtvannsbereder,

for oppvarming av vannet ombord.

Seatronic har minst to typer av vannvarmer som er egnet til å varme opp varmtvannsbereder ombord.

Begge har innebygget sirkulasjonspumpe, slik at det er unødvendig å montere ekstra sirkulasjonspumpe ombord med mindre det er lang avstand mellom varmeren og varmtvannsberederen.

I tillegg er det greit at den varme væsken går gjennom minst en varmeveksler som kan varme opp båten med oppvarmet luft.

Det finnes vannvarmere og det finnes luftvarmere. Det vanligste er vel luftfarmere.

En bekjent av meg hadde vannvarmer i sin Nidelv 300. Den gikk på diesel og varmet opp kjølevannet. Dermed fikk han varmtvann og varmluft fikk han via defrosteren med ekstra uttak et par steder i båten. Jeg syntes dette var et fint system - blir mye slanger i motorrommet -men legges det opp ordenlig blir det nok bra.

litt mer om dette finnes i denne tråden

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Takk for svar.

Fikk noe mer info i emnet. pr. i dag har jeg en wallas 3200 parafinbrenner og den virker ok, så det var med tanke på fremtiden. Kanskje best å montere en gass vannvarmer til å få varmtvann ombord og beholde luftvarmeren for oppvarming i båten.

Neptus har en kombi vann- og luftvarmer på gass. Litt i dyreste laget synes nå jeg men fordelen er jo tilnærmet null strømforbruk og både varmluft og vann.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Takk Jolo.

Har du noe navn og data på "vidunderet"

Siden du allerede har varmeapperat, som du "forhåpentligvis" er fornøyd med Miranda.

Kan du installere en ren boiler. Som kun er en ren vannvarmer på gass.

Fordelen med disse og kombivarmeren som jeg har er at de starter å varme vann med en gang du begynner å tappe varmtvann

for å erstatte det du tapper ut.

I praksis har du så mye varmtvann du ønsker.

Hvilken type har du, og kan du gi meg noen data om den?

BAYARD 5 C TC heter vannnvarmeren min. Max 8.7kw. Ingen strøm, kun gass. Relativt nett liten sak som tar minimalt av plass. Når det er slutt på varmtvann fra berederen tenner jeg bare varmeren og stenger for VV ut av bereder. Gasskjelen forsyner da alle varmtvansuttak ved bypass av berederen. Også mulig å fylle opp bedrederen med varmt vann igjen om ønskelig men det kreves at en har en del vann til rådighet.

Jeg har montert en WEBASTO THERMO TOP C 12 VDC VANNVARMER

fra Maritim med artnr 4352-00. Den er helt klart kostbar, men vi ligger stort sett hele tiden i uthavn og da er tilgang til varmt vann viktig. Den var grei å montere i sløyfa mellom motor og vv bereder.

Kito

Hvis jeg skal montere en slik på samme sløyfa som bereder og defroster er på, vil jeg da få problemer med å opprettholde rette tempen på motoren, eller vil du anbefale og lage egen sløyfe utenom motoren?

M.a.o. en lukket sløyfe for defroster bereder og dieselvannvarmer?

Jeg har gått til innkjøp av Thermo Top, og har planer om å montere og bruke denne kun til oppvarming av vannet i varmtvannstanken.

Slik jeg ser det er det 2 alternativer: Det ene er å montere den inn i motorens kjølesystem, og det andre er å montere den med 1 radiatorvifte i tillegg til sløyfa gjennom varmtvannstanken. Selvfølgelig fins et tredje, nemlig å bruke dieselvarmeren både som varmeapparat og som oppvarming av varmtvannstank. Til det trengs det flere radiatorer.

Men, det jeg lurer litt på er om det er holdbart å bruke motorens kjølesystem til dette? Webasto selv sier at det er helt ok, for den kan ikke brukes alene mot varmtvannstanken, da vil den bli for varm.......hvis man da ikke er svært påpasselig med å slå den av etter 10-15 minutter.

Noen synspunkter / erfaringer på det?

Redigert av nimbuster (see edit history)

Går det ikke an å lage en egen sløyfe for dieselvarmer, varmtvannsbereder og en 10 kw defroster til oppvarming av båt.

Da trenger man ikke koble det inn på kjølvanns sløyfa.

Er lit skeptisk til å bygge ut kjølvanns sløyfa for mye.

Motoren liker for lav temp like lite som for høy temp.

Noen synspunkt om den teorien?

Det jeg kanskje er redd for dersom jeg kobler det til mortorens kjølesystem, er at jeg kanskje ikke oppnår god nok sirkulasjon....ved mindre slanger/rør til/i varmtvannstank osv. Dette kan resultere i at motoren går litt varmere enn den ellers vil gjøre. Det kan vel så godt hende at dette ikke skjer.

Det du skisserer Miranda III, er det jo ikke noe i veien for å gjøre. Det blir jo identisk med mitt alternativ 2. En defrostervifte er jo bare en liten radiator.

På den annen side (når jeg tenker meg om...), så monterte jeg en defroster i min forrige båt (Skilsø 975). Den monterte jeg jo bare inn i motorens kjølesystem, og det fungerte veldig greit det. Så da skulle det ikke være noe i veien for å montere en vannvarmer både inn på kjølesystemet, og inn på defrosteren, i ett system...ikke to.

Er ikke redd for varmgang på maskinen, heller at jeg ikke klarer å få rette tempen på den. Med tanke på at du lager større kjølevanns sløyfe.

Dremed tenkte jeg at det måtte ver en ide å koble alt utenom motoren på egen sløyfe.

Hadde problemer tidligere å få høy nok temp på motoren, og den likte det ikke. Skiftet termostater, så ble den frisk igjen.

Jeg har en Webasto vannvarmer som jeg skal montere i båten min. Jeg planlegger i utgangspunktet å legge denne i sløyfe som inkluderer motoren, men med ventilstyrt bypass, slik at jeg kan utelukke motoren i sløyfa. Da kan jeg bruke motoren som varmekilde når den går, ha varme uten motor når jeg ligger i uthavn og forvarme motoren før start på kalde dager. I sløyfa skal jeg ha 40 liter varmtvannsbereder, to defrostere for varmluft, og ekstra sirkulasjonspumpe. Når jeg ligger i uthavn kan jeg ha varmluft innvendig, under kalesjen og i tørkeskapet på akterdekket samt varm dusj om morgenen på akterdekket. Eneste ulempe jeg har notert i forhold til diesel luftvarmer er høyere strømforbruk. Men dette er en motorbåt med relativt stor batteribank.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Tror ikke litt høyere strømforbruk i løpet av sesongen blir særlig problematisk, dersom du har en rimelig god batteribank.

Men, trenger du egentlig en ekstra sirkulasjonspumpe, NilsPils?

Så lenge du har et par radiatorer i sløyfa, trenger du ikke å gå via ferskvannssystemet på motoren. Da har du varmeavledning godt nok. Det som vil skje dersom du ikke har lang nok eller nok kjølesløyfe, er jo at varmeren veldig fort når en temperatur hvor den blir satt ned i hvilemodus, og hvis den går på det nivået opp mot en halv time hver gang du varmer vann, vil den fort sote ned.....tror nå jeg.

Svaret er: Jeg vet ikke enda.

Båtbyggeren monterer Webasto, defrostere og el. system. Resten legges opp av meg når båten kommer til Norge. Jeg har da forberedt el. tilkobling av ekstra sirkulasjonspumpe fordi jeg har lest at mange har problemer med dårlig sirkulasjon i slike systemer. Prøver først uten.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Jeg sjekket med produsenten av vannvarmeren og de anbefalte meg da å la motoren være en del av varmekretsen. Det ene er at det gir en bedre effekt av varmen da du også varmer opp motoren og derved kan bruke defrosteren selv om motoren ikke går. Det andre var relatert til mengden vann du varmer opp kontra varmgang. En krets bestående bare av varmer og bereder ville bli for varm. (vel, det var slik jeg forsto det). Jeg koblet derfor varmeren inn etter bereder og før motor, noe som gjør at varmt vann sirkulerer via motor før det går inn i berederen. Normalt sett holder det å la varmeren gå i 30 min. Monteringen gikk veldig greit og det tok meg vel ca 4 timer.

MVH

Kito

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...