Jump to content

Diesel vannvarmer?

Miranda

Recommended Posts

Jeg har har valgt å kunne bypasse motoren med en ventil slik at jeg ikke behøver å holde den varm når det ikke er nødvendig. Burde vel spare noe varme på det. Ellers høres det rimelig ut det med at vannmengden i kretsen kan bli i minste laget uten motoren. Skal sjekke litt videre rundt det der.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

:yesnod::yesnod: Hei.

Jeg har bygget et helt eget varme system i båten min. Motoren min har går på en arbeids temp på ca55 grader.

Har en Eberspacher D5WZ 5kw. Defrostervifte Eberspacher 10 kw, isotemp 40 liter varmtvannstank.

Tok en 25 liters kanne og monterte denne inn på kretsen med en sirklasjons pumpe. Har nå ca 20 liter frostvæske på kretsen. Viktig med nok væske ellers vil varmeren slå seg av og på hele tiden. Tar ca 30 min så er det varmt vann i dusjen.

Tror likevel det er det beste og greieste å koble varmeren inn i motorens kjølekrets, for da er du sikret god nok varmeavledning. Da er det du som styrer hvor lenge varmeren skal stå på, uten at den slår seg av selv pgs. overoppheting.

Men, dersom du har flere radiatorer er en egen krets også greit nok.

Jeg kjenner ikke til de forskjellige vannvarmere, men har nå en del erfaring med Webasto Thermo 90S.

Jeg har omlag 12 liter væske i systemet (men angivelsen kan være feil med noen liter).

Varmeren har en oppstarteffekt på 9.1 kW og en variabel effekt på 1.8 - 7.6 kW.

Jeg har aldri opplevd at varmeren stopper opp grunnet overoppheting.

Jeg har ikke koblet varmeren opp via motorene og varmtvannsbereder, da jeg har vært engstelig for at varmeeffekten da ville avta.

Jeg kan koble mellom 3 sløyfer og totalsløyfen inkluderer en Eber 1012, en EBER 412WA, og fem EBER Helios 2,0 WA og en ekstra sirkulasjonspumpe.

Det er ingen tvil om at det krever strøm når viftene går i alle varmevekslerne.

I praksis får jeg den hurtigste og sterkeste oppvarmingen når jeg bruker generatoren som leverer 7.5 kW og elektriske varmeovner, og som dessuten varmer varmtvannet raskest opp ombord.

Men vannvarmeren gir en god behagelig varme når den først har vkommet igang, hos meg etter ca 20 - 30 minutter.

Min erfaring er dessuten at vannvarmeren støyer atskillig mindre enn en Eberspächer D5LC luftvarmer som jeg hadde i vår forrige båt.

Da skal det ikke ha noen betydning for maskinen om man utvider kjølesløyfa lit.

Det var med tanke på å bruke defrosteren til oppvarming av båten når vi ligger i uthavner, i tillegg til walasen.

Og da har man jo til dusjen også.

Hvordan er prisen på diselvannvarmer kontra gassvannvarmer?

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Har nettopp bygget opp et system med Webasto Termo Top C. Har den, med 3 sløyfer paralelt, en til en defroster på 1,7kw i akterkabinen, en med en 4kw i hovedkabin, og 2 stk i serie à 2kw ved bysse og forkabin. Har ingen ekstra væsketank, bare en ekspasjonstank. Har brukt totalt 22m slange, 16mm. Måtte inn med sirkulasjonspumpe på den fremre sløyfen (bysse og forkabin) da det strekket har dobbel slangelengde, og ligger en del lavere en resten.

Når mitt anlegg går på fullt, bruker det ifølge ampermeteret mitt 6,4A. Det er ikke så galt.

Har foreløpig ikke koblet inn VVB, da den står i sløyfe med den ene motoren, og i tillegg har jeg aggregat.

Ønsker ikke å ha motor i sløyfe med dette, da det ville stjele for mye varme. Da må du varme opp 500kg med motor, før du får full driftstemperatur på Webastoen, og da blir systemet enda tregere.

Det blir for komplisert med forvarming av motor, siden jeg har 2 av de, så dermed er det utelukket, og jeg (+ alle naboene) får heller leve med mine røyksignaler :cool:

Når jeg kjører anlegget på fullt, klarer ikke alle disse defrosterene å kvitte seg med all varme, så etter en stund, trinner den seg ned, og er i en liten periode helt av, før den starter opp igjen. Det samme problemet hadde jeg i sist prosjekt med denne varmeren, da hadde jeg en tilleggstank på 20L.

Går en på defrostere med slange, bruker viften der mye strøm.

Det er klart at det gjelder å finne en middelvei her, slik at varmeren ikke kutter eller slår seg av FØR vannet i vvb er oppvarmet, pga at slyfen ikke er lang nok. Er kjølesløyfen derimot FOR lang, tar det lang tid før vvb blir oppvarmet. Av to onder syns nå jeg det må være bedre å ha en litt kort sløyfe fremfor en som kan vise seg å bli for lang. Nettopp fordi du får en rask oppvarming, slik at når varmeren slår seg av er vannet varmt nok, pga den gode sikulasjonen.

Kobler man varmeren via kjølesystemet, er det flere som må ty til en ekstra sirkulasjonspunpe nettopp for å få raskere oppvarming av vvb.

Mulig jeg har gjentatt meg selv litt nå, men dersom det jeg sier ikke er uriktig kan det jo ikke sies for ofte... :smiley:

Ønsker ikke å ha motor i sløyfe med dette, da det ville stjele for mye varme. Da må du varme opp 500kg med motor, før du får full driftstemperatur på Webastoen, og da blir systemet enda tregere.

Deler i utgangspunktet dette synspunktet, og med to motorer som hver har godt og vel 20 liter væske tar det en god tid vil jeg tro før selve varmekapasiteten i varmevekslerne blir høy.

Jeg er forøvrig ikke i tvil om at den absolutt største varmekapasiteten har jeg med min ene Eber 1012, med en maksimal varmeeffekt på opp til 10.000 W og med fire uttak og tre viftehastigheter.

Kanskje jeg ikke var helt klar?

Jeg mener:

Motor i gang: Vannvarmeren er avslått. Vannet sirkulerer gjennom motoren og varmes av den.

Motor stanset: Vannvarmeren slåes på. Vannet sirkulerer ikke gjennom motoren (unntat hvis en vil forvarme motoren).

Systemet vil i begge tilfelle gi både varmtvann og kupevarme.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Kanskje jeg ikke var helt klar?

Jeg mener:

Motor i gang: Vannvarmeren er avslått. Vannet sirkulerer gjennom motoren og varmes av den.

Motor stanset: Vannvarmeren slåes på. Vannet sirkulerer ikke gjennom motoren (unntat hvis en vil forvarme motoren).

Du mener å lage en bypass til motoren så du kan selv bestemme når vannet i vannvarmeren skal gå gjennom kjølesystemet på maskinen?

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Ser for meg det samme. Under gange kobles motoren med sløye til VVbereder også til eksisterende varmeanlegg. Stilleligge: Varmeanlegget kobles sammen med motor og sørger også for varme til bereder med mulighet for bypass av motor.

Jeg bruker manuelle tre-veis ventiler for å styre hvor vannsløyfen skal virke.

Jeg ser at det også benyttes mangetventiler for å styre vannsløyfene. Finnes disse som treveis-ventiler,

eller er det et omfattende slangesystem med T-forgreninger som hver har separate magnetventiler som må benyttes?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...