enis Startet 18.Februar.2007 Link til dette innlegget Startet 18.Februar.2007 jeg tengte på en ting, alle to-taktere bør ha effektanlegg for å få mest mulig utnyttelse, men to-takt utenbordsmotorer har da ikke noen form for Effektanlegg, eller har de det?. noen som vet hvorfor?.. 15hk'en min må sikkert gå mye bedre med riktig eksos og slikt.. btw: når jeg sier effektanlegg tenker jeg ikke på slikt folk bruker for å trimme mopeder og lettsykkler og slikt, tenker mere på svanehals som det så fint heter.. bilde: http://www.euroscooters.nl/shop/images/Gianelli-Nrx.jpg Sitér dette innlegget Link to post
bolla Svart 18.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2007 15hk din har en"stinger" inne i stammen som er tunet til motoren....dette gir ganske flat effektkurve... justering av porter og ekspansjonskammer/tunepipe gir masse effekt men taper i bunndrag så det er ikke brukanes til vanlig bruk... Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 18.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2007 Det har blir testet mange forsellige typer av eksos tuning, men det som har blitt mest brukt er den som Bolla refferere til. Andre typer Mercury Twister, kjørte eksosen utenom stamme for bedre flow/tuning. Mercury 1250, her med ekstern "tuner", må justeres til et bestemt turtall ( lengen på hornet ) En Quincy ?? looper med "effekt potter" Ukjent motor men med et imponerende anlegg Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Fred Svart 18.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2007 seriøst! dette så fett ut... litt sånn flåklypa.. Sitér dette innlegget Link to post
classic fiberglass Svart 18.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2007 Åååååh, dette er heftige greier.. Sitér dette innlegget Mvh TA Link to post
olpi Svart 18.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2007 SKJERPING!! SLik bråk hører ikke hjemme i skjærgården! Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 18.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2007 Vil vel tro at disse motorene er så hardt trimmet at de ikke står på hverdagsbåten. Har du lagt så mye penger i motor så er det nok ikke flåkjøring som bedrives. Og det er vel plass til alle på vannet. Det er moro å se mangfoldet av båttyper. Sitér dette innlegget Link to post
C-marine Svart 18.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2007 alltid heftig med litt lyd men det må kunne dempes når det er behovv for det. Sitér dette innlegget Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu Enda en med båt lappen! Link to post
classic fiberglass Svart 18.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2007 SKJERPING!! SLik bråk hører ikke hjemme i skjærgården! Hørte ikke hva du sa, bråk? Det er utseendet som teller! Er i gang med tig apparatet alt Sitér dette innlegget Mvh TA Link to post
Brutus Svart 18.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2007 Så må du for all del ikke glemme ekstra hk-avgift til staten, og informere forsikringsselskapet. Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 19.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2007 -Ellers kan man lese litt om det her... http://www.bwbmag.com/output.cfm?id=989119 Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
enis Svart 19.Februar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2007 hmm, så det vil ha mere effekt på motoren min hvis jeg plukker av svanehalsen på mopeden å kobler det på båten, men den vil få dårligere bunndrag? var det sånn? Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 19.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2007 (redigert) Systemet ble "oppfunnet/oppdaget" av MZ og brukt på roadracing syklene deres fra rundt 1970? Prinsippet er at ressonans i eksosen styrer innsuget og optimaliserer dette ved visse turtall. Det blir litt som et musikkinstrument og må tilpasses hver enkelt motor. Du vil altså ikke oppnå økt effekt ved å flytte eksosanlegg fra en motor til en annen av forskjellig type. Jeg regner med at alle totaktsmotorer har ressonanstilpasset eksos idag, men det er klart at støy, komfort(turtall) og effekt alltid blir et kompromiss på "normale" motorer. Redigert 19.Februar.2007 av paxo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
enis Svart 19.Februar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2007 jaja, da blir det ikke noe effektanlegg med det første nei. Noen som vet om eksosen går fritt inne i stammet på motoren eller går den inni noe form for rør eller noe? Da er "Wrapteip" en løsning, det isolerer rundt eksos røre og hever tempraturen der. Sitér dette innlegget Link to post
Boywonder Svart 19.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2007 SKJERPING!! SLik bråk hører ikke hjemme i skjærgården! Huff da... Skal huske det... Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
rago63 Svart 19.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2007 Vet liksom ikke helt, men: når jeg ser bildet av 1250´n fra Droll får jeg liksom assosiasjoner til Gardemusikken og 17´nde mai-tog..... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
my lady Svart 19.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2007 kjøp deg bil isteden å kom deg på bane.bråk hører ikke til på vannet et sted må vi få litt ro Sitér dette innlegget Link to post
classic fiberglass Svart 19.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2007 kjøp deg bil isteden å kom deg på bane.bråk hører ikke til på vannet et sted må vi få litt ro Det er vel lov å synes at det ser heftig ut jeg med flere her synes det, tror ikke du og flere med trenger å frykte at annenhver totakter kommer med "raka rør" Men det er jo gøy å trekke litt på folk .. Sitér dette innlegget Mvh TA Link to post
Boywonder Svart 20.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2007 (redigert) et sted må vi få litt ro Redigert 20.Februar.2007 av Boywonder (see edit history) Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
classic fiberglass Svart 20.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2007 Finner man ikke roen der så.. Sitér dette innlegget Mvh TA Link to post
Mulligan Svart 21.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2007 De heftigste motorene til König hadde to pedaler. En til gassen og en til ekspansjonskammeret. Bråkte noe helt utrolig. Sitér dette innlegget Link to post
classic fiberglass Svart 21.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2007 Heftig nostalgi! dette er noe for Wicma. Sitér dette innlegget Mvh TA Link to post
Mulligan Svart 21.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2007 Firesylindret firetakt påhenger fra 1972. Dieter König igjen. Noe nytt under sola? Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 21.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2007 Firesylindret firetakt påhenger fra 1972. Dieter König igjen.Noe nytt under sola? Soriano outboard ca 1930 Soriano outboard med DOHC, ca midt på 30 tallet Higtech undervanns hus, ca 1930/35.... Flere bilder SORIANO De store tekniske fremskrittene er tydligvis resirkulert noen ganger .... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
ivar Svart 22.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2007 ... og Bearcat Homelite fra tidlig 60-tall: http://www.4cyclemarine.com/bearcat.html Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.