FredrikW Startet 18.Februar.2007 Del på Facebook Startet 18.Februar.2007 Hva mener folket om dette? Vil det idag være noen risiko forbundet med å bruke mye penger på f.eks. et motorbytte (bensin til diesel) for å få et hyggeligere driftsbudsjett i fremtiden? Forbruket vil jo forbli lavere med en moderne dieselmotor, men hva med dieselprisen? Eller drivstoffprisen generelt? Er det fare for at det kan bli restriksjoner for bruk av fritidsbåt totalt sett, kanskje om 2, 5 eller 10 år pga. klimatrusselen? Fra politikerhold snakkes det jo om at alle må ofre litt fremover, hvis vi skal få kontroll med/stabilisert klimaproblemet. Vil ikke da en luksusartikkel som fritidsbåt (som ofte har store motorinstallasjoner med høyt forbruk) stå i fare for å være noe av det første som rammes? I så fall er jo det å kjøpe seg nybåt nå, eller bruke 300K på et prosjekt som motorbytte en svært dårlig investering... Syntes det hadde vært morsomt å høre hva folk mener og tror om dette! Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 18.Februar.2007 Del på Facebook Svart 18.Februar.2007 Vanskelig å spå, men det kommer vel et eller annet om noen år. Årsavgift, eller en årlig HK avgift kanskje? Jeg har imidlertid mer tro på at de øker avgiften på drivstoffet. Det vil nok uansett type avgift koste mer jo større motor du har. Håper at de klarer å ha mer enn an tanke i hodet av gangen. Hva vil f.eks folk velge som alterativ ferie hvis båtbruken blir for dyr? Neppe en mer miløvennlig ferie kanskje? Det er dyrt å feriere i Norge og utlandet frister med mye rimligere ferier. Da må man jo bruke transportmidler for å komme dit og man vil. Det blir neppe mer miljøvennlig enn litt båtkjøring i skjærgården. Sitér dette innlegget Link to post
Sinus_nor Svart 18.Februar.2007 Del på Facebook Svart 18.Februar.2007 Kansje det kommer et forslag om 0 avgifter og skatter på seilebåt? Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 18.Februar.2007 Del på Facebook Svart 18.Februar.2007 Kansje det kommer et forslag om 0 avgifter og skatter på seilebåt? Veldig fornuftig forslag Sinus_nor Sitér dette innlegget Link to post
Fred Svart 18.Februar.2007 Del på Facebook Svart 18.Februar.2007 Hadde passet meg midt i blinken!!! Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 18.Februar.2007 Del på Facebook Svart 18.Februar.2007 Hvilke avgifter betaler seilbåter idag da? Ingen! Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 18.Februar.2007 Del på Facebook Svart 18.Februar.2007 Hvilke avgifter betaler seilbåter idag da? Akkurat de samme som motobåtfolket betaler, inkusive kringastingsavgiften Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
La Digue Svart 18.Februar.2007 Del på Facebook Svart 18.Februar.2007 Moms, formueskatt og havneavgift! Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
olpi Svart 18.Februar.2007 Del på Facebook Svart 18.Februar.2007 Akkurat de samme som motobåtfolket betaler, inkusive kringastingsavgiften Tenker du på HK avgift, trodde ikke seilbåter trengte motor jeg Kringkastingsavgiften betaler du ikke 2X ? Har vel TV hjemme ? Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 18.Februar.2007 Del på Facebook Svart 18.Februar.2007 Er det fare for at det kan bli restriksjoner for bruk av fritidsbåt totalt sett, kanskje om 2, 5 eller 10 år pga. klimatrusselen? Tja, aldri godt å vite, men vi må selvsagt alle gjøre vårt lille for å rette på de miljøskadene som har skjedd. Og det er "vårt lille" i den store sammenheng. For det virkelig dramatiske er jo det som skjer på den internasjonale arena. Eks.: I løpet av de nærmese årene vil flere hundre kullkraftverk blir bygget i Kina. Den billigste energiproduksjonsmetoden er også den aller mest forurensende, spesielt med tanke på CO2-utslipp som bidrar til global oppvarming. Kyoto-avtalen skal redusere utslippene med 0,48 milliarder tonn CO2 i 2012, mens utbyggingen av nye kullkraftverk i Kina, USA og India trolig vil spy ut 2,7 milliarder tonn CO2 per år etter 2012. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
At-le Svart 18.Februar.2007 Del på Facebook Svart 18.Februar.2007 Avgift septitank? eller forbud tømming rett ut sjø av septitank fremtid? At-le Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 18.Februar.2007 Del på Facebook Svart 18.Februar.2007 Det er jo biologisk gjødsling det Hvis gud ikke ville at vi skulle drite så hadde han vel funnet på noe annet. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 18.Februar.2007 Del på Facebook Svart 18.Februar.2007 Håper at de klarer å ha mer enn an tanke i hodet av gangen. Hva vil f.eks folk velge som alterativ ferie hvis båtbruken blir for dyr? Neppe en mer miløvennlig ferie kanskje?Det er dyrt å feriere i Norge og utlandet frister med mye rimligere ferier. Da må man jo bruke transportmidler for å komme dit og man vil. Det blir neppe mer miljøvennlig enn litt båtkjøring i skjærgården. Nemlig Olpi. Skal man skatte ihjel fritidsbåtbruken slik de var i ferd med å gjøre nå i høst må man samtidig tenke seg hvilke alternative ferie og fritidssysler folk da vil velge. Hvis ikke kan vinninga lett gå opp i spinninga og vel så det. Det er vel ingen som på alvor tror at om folk ble tvunget til å selge båten ville de istedet begynne å sykle i ferien med telt og sovepose, eller gå mann av huset og starte med fjellvandring og lignende. Nei, jeg er redd brorparten vil benytte sine surt oppsparte midler til å øke sine reiseaktiviteter, og særlig da flyreiser sørover. Slike reiser til stadig fjernere reisemål fallbys daglig til en slikk og ingenting og er blandt de absolutt værste forurensere vi kjenner. Internasjonale flyreiser er ikke pålagt miljøavgifter overhodet, til tross for at utslippene som sagter er blandt de aller værste vi kjenner. Kan årsaken være at slike utslipp ikke regnet med i Kyotoprotokollen, og at politikerne ikke får noen stjerne i boka om avgifter innføres og reisehyppigheten skulle avta? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Sydvesten Svart 18.Februar.2007 Del på Facebook Svart 18.Februar.2007 blandt de absolutt værste forurensere vi kjenner. Internasjonale flyreiser er ikke pålagt miljøavgifter overhodet, til tross for at utslippene som sagter er blandt de aller værste vi kjenner. En usannhet blir ikke mere sann om den gjentas til det kjedelige, det er bare en håndfull forskere som støtter denne teorien, blant dem er rogalandsforksning. Pr. sete km så er fly meget miljøvennlig, faktisk så miljøvennlig at jeg må ha flere en matpakken i bilen min om jeg skal konkurere mot flyet... jeg bruker 0,01 liter pr. sete km i bilen (med 6 personer i bilen).... hvordan er det Prinsessa da rem... Mener du snakket om diesel for noen tusenlapper bare ut oslofjorden her i dieseldebatten (du kan trekke av 3,24pr. liter) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
olpi Svart 18.Februar.2007 Del på Facebook Svart 18.Februar.2007 Kommer vel an på hvor langt du flyr det. Det er forskjell å kjøre bil fra Oslo til Bergen og ta fly fra Oslo til Kina. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 18.Februar.2007 Del på Facebook Svart 18.Februar.2007 Selvsagt kommer det an på hvor langt en skal, hvis ikke så hadde jeg ikke vektet forbruket.... må jo sammenligne epler og epler når vi snakker om forurensning. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
olpi Svart 18.Februar.2007 Del på Facebook Svart 18.Februar.2007 (redigert) Ja, nettopp. Bruker man båten noen turer i løpet av sommeren er det et langt mindre forbruk enn f.eks en thailandtur med fly. Dessuten bruker man ofte transportmilder (Taxi, tuk-tuk e.l.) på feriemålet også. Da kan man sammnlikne Redigert 18.Februar.2007 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 18.Februar.2007 Del på Facebook Svart 18.Februar.2007 Det er vel bare snakk om tid før det innføres avgifter eller begrensninger i en eller annen form mot denne aldeles meningsløse ressursødslingen det er som ligger i pakketurisme til stadig fjernere reisemål. Reisemålene utvides stadig, før var det Middelhavet og Kanariøyene. Nå er det Thailand, Jawa og Mexico og Cancun. Det neste blir Søramerika og Stillehavsøyene med Hawai, Guam, New Sealand osv. Samtidig vet vi at hvis en familie på fire reiser på ferietur med fly til feks. Thailand, vil deres CO2-utslipp fra turen være minst like stort som to års bilkjøring. Et vennepar av oss var forrige året på pakketur til nettopp Thailand. Været var ikke optimalt, med regnbyger og vind. Da fikk de tilbud av turopperatøren at med et lite tillegg i prisen kunne de bli fløyet til Vietnam, hvor de garantert ville få bra vær. En sviptur nedom Borneo var visst også en mulighet. Hvis dette er alternativene den dagen båtbruken skattes ihjel med miljøavgifter kan man jo sagtens spørre seg om hvor gevinsten ligger. Avgassene fra fly deponeres i en høyde hvor de gjør langt mer skade en hva utslipp på landjorda forårsaker. Derfor blir det feil å sammenligne utslippene pr utreist km med bil, båt eller annen landbasert transport uten å kompansere for denne forskjellen. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
REM Svart 18.Februar.2007 Del på Facebook Svart 18.Februar.2007 Pr. sete km så er fly meget miljøvennlig, faktisk så miljøvennlig at jeg må ha flere en matpakken i bilen min om jeg skal konkurere mot flyet... jeg bruker 0,01 liter pr. sete km i bilen (med 6 personer i bilen) Et fly bruker omtrent dobbelt så mye drivstoff på å frakte én person en kilometer enn det en bil gjør. I tillegg er utslipp i høyere luftlag rundt tre ganger mer skadelig for miljøet. Mens CO2-avgiften på bilbensin er på 75 øre literen, betaler innenlandsfly 29 øre literen. Flytrafikk til og fra utlandet slipper unna og betaler ingen CO2-avgift overhodet. Jeg går på D5L kurs om dagen og skal avlegge en deleksamen i Stavanger nå i mars måned. Beregninger foretatt av Norges Naturvernforbund viser at jeg med mine to flyreiser fra til Stavanger for å avlegge eksamen vil forurense like mye som en gjennomsnitlig personbil gjør på et helt år. Og hva betaler jeg for en tur til Stavanger? Jo, 350 kroner Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
REM Svart 21.Februar.2007 Del på Facebook Svart 21.Februar.2007 En usannhet blir ikke mere sann om den gjentas til det kjedelige, det er bare en håndfull forskere som støtter denne teorien, blant dem er rogalandsforksning. Pr. sete km så er fly meget miljøvennlig, faktisk så miljøvennlig at jeg må ha flere en matpakken i bilen min om jeg skal konkurere mot flyet... jeg bruker 0,01 liter pr. sete km i bilen (med 6 personer i bilen).... hvordan er det Prinsessa da rem... Mener du snakket om diesel for noen tusenlapper bare ut oslofjorden her i dieseldebatten (du kan trekke av 3,24pr. liter) Det var da merkelig hvor stille det skulle ble her da. Den ene dagen blir man beskyldt for å fare med tull og usannheter, for så de neste dagene å bli møtt med en nærmest øredøvende taushet. Noen som lyset begynner å gå opp for kanskje og som går tom for argumenter? For det først. Nå var det ikke min båt jeg i høst benyttet som eksempe for å illustrere hvilke utslag dieselavgiften ville gi, men en gjennomsnittlig bestykket feriebåt i 30-fotklassen. Mine egne forbrukstall som er klart lavere enn dette har jeg skrevet om ved flere anledninger tidligere. Nok om det Med unntak av noen få særgrupperinger som alltid vil være i mot, er alle, og da mener jeg alle, som forsker på klimaendringer og forurensninger enige om at menneskeskapte aktiviteter er blandt årsakene til de klimaendringer vi ser begynnelsen på nå om dagen. Av de menneskeskapte forurensningskildene hører flytrafikken med blandt de desiderte værstingene. Ifølge en studie fra FNs klimapanel har utslipp av CO2 fra fly minst dobbelt så stor skadelig innvirkning på drivhuseffekt som utslipp på bakkenivå, fra eksempelvis biltrafikk. At Rogalandsforskning og en håndfull andre forskere skulle være de eneste som hevder dette faller på sin egen urimlighet. Gjør et søk på Google på flyreiser og forurensning og du vil få opp over 8000 treff. Bortsett fra enkelte flyselskaper, har det så langt ikke lyktes meg å finne en eneste seriøs forskningsinstitusjon som imøtegår påstandene om at flytrafikken er en stor og stadig økende forurensningskilde. Flyselskapenes patetiske forsøk på å bagetellisere forurensningene framstår i denne sammenheng med den samme grad av troverdighet som når Raynold Tobaco tilbakevise fakta om at røyking er helseskadelig I erkjennelse av at flytrafikk forurenser, og at selskapene betaler lite eller ingenting i avgifter for dette er det vi ser at Regjeringen, Stortinget, kommuner og nå stadig flere større bedrifter har innført en frivillig avbiktsordning hvor det kjøpes såkalte klimakvoter når ansatte benytter fly i tjenesten. Miljøvernministeren sa senest på TV-nyhetene idag den 21/2 at forurensninger fra flytrafikken er en alvorlig miljøtrussel og hvis det ikke innføres restriksjoner vil regjeringen vanskelig kunne oppnå sine klimamål. Istedenfor da å gripe tyren ved hornene og innføre avgifter på flyreiser som virkelig svir og som ville gavne miljøet i stor grad, kom altså dette famøse forslaget i høst om å avgiftsbelegge båtdiesel. Det er jo så en nesten ikke tror det en hører fra et parti som påstår å være best i klassen i miljøvern. Båtdiesel? Forurensningen fra lystbåtene er mikroskopiske. Det illustreres av at avgiften var beregnet til å innbringe usle 20 mill i statskassa. Allikevel ville avgiften slå dramatisk ut for de av oss som benytter sjøen og båt til ferie, rekreasjon og fritid. Etter all sansynlighet ville avgiften på sikt radert ut markedet for dieselbåter i området 25- 32 fot. Vi ville etterhvert fåt et båtmarked ala det vi ser i våre naboland, med overvekt av bensindrevne day og weekendcruisere i området 20- 25 fot. Rikingene ville uansett ikke bry seg og fortsatt tøffe rundt i sine dieseldrevne cabincruisere i 40-60 fotsklassen. Ville så dette gavne miljøet? En økende andel bensinbåter på sjøen og med feriebåtfolket som er presset på land av høye avgifter og har funnet ut at de får mye mer igjen for feriepengene ved å kjøpe enda fler og stadig lengre og billigere sydenreiser? OLPI spurte om det var mulig for regjeringen å ha mer enn en tanke i hodet av gangen. Avgiftsforslaget tyder vel på at svaret må bli nei. Hvor flyr vi nå? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
GeirFrode Svart 22.Februar.2007 Del på Facebook Svart 22.Februar.2007 Jeg har nevnt det før, og gjentar gjerne at jeg er skeptisk til kjøp av klimakvoter.. For den som gidder, kan det leses mere her på Dagbladets nettside: Skal du kjøpe klimakvoter bør du undersøke selgerne nøye. For useriøse aktører tilbyr i realiteten ikke annet enn kakelotteri. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 22.Februar.2007 Del på Facebook Svart 22.Februar.2007 Vår rød/grønne regjering har varslet en økning av bilavgiften på dieselbiler fra 2008 . Dette gjelder de som ikke har montert partikkelfilter. Dette for å begrense utslippet av Nox (nitrogenoksider). Skulle ikke forundre meg at det samme blir gjort gjeldende for alle lystbåter med dieselmotor. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.