Jump to content

Fritidsbåt, miljø, klimatrussel og fremtid?


FredrikW

Recommended Posts

Hva mener folket om dette? Vil det idag være noen risiko forbundet med å bruke mye penger på f.eks. et motorbytte (bensin til diesel) for å få et hyggeligere driftsbudsjett i fremtiden? Forbruket vil jo forbli lavere med en moderne dieselmotor, men hva med dieselprisen? Eller drivstoffprisen generelt? Er det fare for at det kan bli restriksjoner for bruk av fritidsbåt totalt sett, kanskje om 2, 5 eller 10 år pga. klimatrusselen?

 

Fra politikerhold snakkes det jo om at alle må ofre litt fremover, hvis vi skal få kontroll med/stabilisert klimaproblemet. Vil ikke da en luksusartikkel som fritidsbåt (som ofte har store motorinstallasjoner med høyt forbruk) stå i fare for å være noe av det første som rammes? I så fall er jo det å kjøpe seg nybåt nå, eller bruke 300K på et prosjekt som motorbytte en svært dårlig investering... Syntes det hadde vært morsomt å høre hva folk mener og tror om dette!

Link to post

Vanskelig å spå, men det kommer vel et eller annet om noen år. Årsavgift, eller en årlig HK avgift kanskje? Jeg har imidlertid mer tro på at de øker avgiften på drivstoffet.

Det vil nok uansett type avgift koste mer jo større motor du har.

 

Håper at de klarer å ha mer enn an tanke i hodet av gangen. Hva vil f.eks folk velge som alterativ ferie hvis båtbruken blir for dyr? Neppe en mer miløvennlig ferie kanskje?

Det er dyrt å feriere i Norge og utlandet frister med mye rimligere ferier. Da må man jo bruke transportmidler for å komme dit og man vil. Det blir neppe mer miljøvennlig enn litt båtkjøring i skjærgården.

Link to post
Hvilke avgifter betaler seilbåter idag da? :crazy:

Akkurat de samme som motobåtfolket betaler, inkusive kringastingsavgiften

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Er det fare for at det kan bli restriksjoner for bruk av fritidsbåt totalt sett, kanskje om 2, 5 eller 10 år pga. klimatrusselen?

 

 

Tja, aldri godt å vite, men vi må selvsagt alle gjøre vårt lille for å rette på de miljøskadene som har skjedd. Og det er "vårt lille" i den store sammenheng. For det virkelig dramatiske er jo det som skjer på den internasjonale arena. Eks.: I løpet av de nærmese årene vil flere hundre kullkraftverk blir bygget i Kina. Den billigste energiproduksjonsmetoden er også den aller mest forurensende, spesielt med tanke på CO2-utslipp som bidrar til global oppvarming. Kyoto-avtalen skal redusere utslippene med 0,48 milliarder tonn CO2 i 2012, mens utbyggingen av nye kullkraftverk i Kina, USA og India trolig vil spy ut 2,7 milliarder tonn CO2 per år etter 2012.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Håper at de klarer å ha mer enn an tanke i hodet av gangen. Hva vil f.eks folk velge som alterativ ferie hvis båtbruken blir for dyr? Neppe en mer miløvennlig ferie kanskje?

Det er dyrt å feriere i Norge og utlandet frister med mye rimligere ferier. Da må man jo bruke transportmidler for å komme dit og man vil. Det blir neppe mer miljøvennlig enn litt båtkjøring i skjærgården.

Nemlig Olpi. Skal man skatte ihjel fritidsbåtbruken slik de var i ferd med å gjøre nå i høst må man samtidig tenke seg hvilke alternative ferie og fritidssysler folk da vil velge. Hvis ikke kan vinninga lett gå opp i spinninga og vel så det. Det er vel ingen som på alvor tror at om folk ble tvunget til å selge båten ville de istedet begynne å sykle i ferien med telt og sovepose, eller gå mann av huset og starte med fjellvandring og lignende. Nei, jeg er redd brorparten vil benytte sine surt oppsparte midler til å øke sine reiseaktiviteter, og særlig da flyreiser sørover. Slike reiser til stadig fjernere reisemål fallbys daglig til en slikk og ingenting og er blandt de absolutt værste forurensere vi kjenner.

Internasjonale flyreiser er ikke pålagt miljøavgifter overhodet, til tross for at utslippene som sagter er blandt de aller værste vi kjenner. Kan årsaken være at slike utslipp ikke regnet med i Kyotoprotokollen, og at politikerne ikke får noen stjerne i boka om avgifter innføres og reisehyppigheten skulle avta?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
blandt de absolutt værste forurensere vi kjenner.

Internasjonale flyreiser er ikke pålagt miljøavgifter overhodet, til tross for at utslippene som sagter er blandt de aller værste vi kjenner.

En usannhet blir ikke mere sann om den gjentas til det kjedelige, det er bare en håndfull forskere som støtter denne teorien, blant dem er rogalandsforksning. Pr. sete km så er fly meget miljøvennlig, faktisk så miljøvennlig at jeg må ha flere en matpakken i bilen min om jeg skal konkurere mot flyet... jeg bruker 0,01 liter pr. sete km i bilen (med 6 personer i bilen).... hvordan er det Prinsessa da rem... Mener du snakket om diesel for noen tusenlapper bare ut oslofjorden her i dieseldebatten (du kan trekke av 3,24pr. liter)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Selvsagt kommer det an på hvor langt en skal, hvis ikke så hadde jeg ikke vektet forbruket.... må jo sammenligne epler og epler når vi snakker om forurensning.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Det er vel bare snakk om tid før det innføres avgifter eller begrensninger i en eller annen form mot denne aldeles meningsløse ressursødslingen det er som ligger i pakketurisme til stadig fjernere reisemål. Reisemålene utvides stadig, før var det Middelhavet og Kanariøyene. Nå er det Thailand, Jawa og Mexico og Cancun. Det neste blir Søramerika og Stillehavsøyene med Hawai, Guam, New Sealand osv. Samtidig vet vi at hvis en familie på fire reiser på ferietur med fly til feks. Thailand, vil deres CO2-utslipp fra turen være minst like stort som to års bilkjøring. Et vennepar av oss var forrige året på pakketur til nettopp Thailand. Været var ikke optimalt, med regnbyger og vind. Da fikk de tilbud av turopperatøren at med et lite tillegg i prisen kunne de bli fløyet til Vietnam, hvor de garantert ville få bra vær. En sviptur nedom Borneo var visst også en mulighet. Hvis dette er alternativene den dagen båtbruken skattes ihjel med miljøavgifter kan man jo sagtens spørre seg om hvor gevinsten ligger. Avgassene fra fly deponeres i en høyde hvor de gjør langt mer skade en hva utslipp på landjorda forårsaker. Derfor blir det feil å sammenligne utslippene pr utreist km med bil, båt eller annen landbasert transport uten å kompansere for denne forskjellen.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Pr. sete km så er fly meget miljøvennlig, faktisk så miljøvennlig at jeg må ha flere en matpakken i bilen min om jeg skal konkurere mot flyet... jeg bruker 0,01 liter pr. sete km i bilen (med 6 personer i bilen)

Et fly bruker omtrent dobbelt så mye drivstoff på å frakte én person en kilometer enn det en bil gjør. I tillegg er utslipp i høyere luftlag rundt tre ganger mer skadelig for miljøet. Mens CO2-avgiften på bilbensin er på 75 øre literen, betaler innenlandsfly 29 øre literen. Flytrafikk til og fra utlandet slipper unna og betaler ingen CO2-avgift overhodet.

Jeg går på D5L kurs om dagen og skal avlegge en deleksamen i Stavanger nå i mars måned. Beregninger foretatt av Norges Naturvernforbund viser at jeg med mine to flyreiser fra til Stavanger for å avlegge eksamen vil forurense like mye som en gjennomsnitlig personbil gjør på et helt år. Og hva betaler jeg for en tur til Stavanger? Jo, 350 kroner :rolleyes:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
En usannhet blir ikke mere sann om den gjentas til det kjedelige, det er bare en håndfull forskere som støtter denne teorien, blant dem er rogalandsforksning. Pr. sete km så er fly meget miljøvennlig, faktisk så miljøvennlig at jeg må ha flere en matpakken i bilen min om jeg skal konkurere mot flyet... jeg bruker 0,01 liter pr. sete km i bilen (med 6 personer i bilen).... hvordan er det Prinsessa da rem... Mener du snakket om diesel for noen tusenlapper bare ut oslofjorden her i dieseldebatten (du kan trekke av 3,24pr. liter)

Det var da merkelig hvor stille det skulle ble her da. Den ene dagen blir man beskyldt for å fare med tull og usannheter, for så de neste dagene å bli møtt med en nærmest øredøvende taushet. Noen som lyset begynner å gå opp for kanskje og som går tom for argumenter?

 

For det først. Nå var det ikke min båt jeg i høst benyttet som eksempe for å illustrere hvilke utslag dieselavgiften ville gi, men en gjennomsnittlig bestykket feriebåt i 30-fotklassen. Mine egne forbrukstall som er klart lavere enn dette har jeg skrevet om ved flere anledninger tidligere. Nok om det

 

Med unntak av noen få særgrupperinger som alltid vil være i mot, er alle, og da mener jeg alle, som forsker på klimaendringer og forurensninger enige om at menneskeskapte aktiviteter er blandt årsakene til de klimaendringer vi ser begynnelsen på nå om dagen. Av de menneskeskapte forurensningskildene hører flytrafikken med blandt de desiderte værstingene.

 

Ifølge en studie fra FNs klimapanel har utslipp av CO2 fra fly minst dobbelt så stor skadelig innvirkning på drivhuseffekt som utslipp på bakkenivå, fra eksempelvis biltrafikk.

 

At Rogalandsforskning og en håndfull andre forskere skulle være de eneste som hevder dette faller på sin egen urimlighet.

 

Gjør et søk på Google på flyreiser og forurensning og du vil få opp over 8000 treff. Bortsett fra enkelte flyselskaper, har det så langt ikke lyktes meg å finne en eneste seriøs forskningsinstitusjon som imøtegår påstandene om at flytrafikken er en stor og stadig økende forurensningskilde. Flyselskapenes patetiske forsøk på å bagetellisere forurensningene framstår i denne sammenheng med den samme grad av troverdighet som når Raynold Tobaco tilbakevise fakta om at røyking er helseskadelig

 

I erkjennelse av at flytrafikk forurenser, og at selskapene betaler lite eller ingenting i avgifter for dette er det vi ser at Regjeringen, Stortinget, kommuner og nå stadig flere større bedrifter har innført en frivillig avbiktsordning hvor det kjøpes såkalte klimakvoter når ansatte benytter fly i tjenesten.

 

Miljøvernministeren sa senest på TV-nyhetene idag den 21/2 at forurensninger fra flytrafikken er en alvorlig miljøtrussel og hvis det ikke innføres restriksjoner vil regjeringen vanskelig kunne oppnå sine klimamål.

 

Istedenfor da å gripe tyren ved hornene og innføre avgifter på flyreiser som virkelig svir og som ville gavne miljøet i stor grad, kom altså dette famøse forslaget i høst om å avgiftsbelegge båtdiesel. Det er jo så en nesten ikke tror det en hører fra et parti som påstår å være best i klassen i miljøvern. Båtdiesel? Forurensningen fra lystbåtene er mikroskopiske. Det illustreres av at avgiften var beregnet til å innbringe usle 20 mill i statskassa. Allikevel ville avgiften slå dramatisk ut for de av oss som benytter sjøen og båt til ferie, rekreasjon og fritid. Etter all sansynlighet ville avgiften på sikt radert ut markedet for dieselbåter i området 25- 32 fot. Vi ville etterhvert fåt et båtmarked ala det vi ser i våre naboland, med overvekt av bensindrevne day og weekendcruisere i området 20- 25 fot. Rikingene ville uansett ikke bry seg og fortsatt tøffe rundt i sine dieseldrevne cabincruisere i 40-60 fotsklassen.

 

Ville så dette gavne miljøet? En økende andel bensinbåter på sjøen og med feriebåtfolket som er presset på land av høye avgifter og har funnet ut at de får mye mer igjen for feriepengene ved å kjøpe enda fler og stadig lengre og billigere sydenreiser?

 

OLPI spurte om det var mulig for regjeringen å ha mer enn en tanke i hodet av gangen. Avgiftsforslaget tyder vel på at svaret må bli nei.

 

Hvor flyr vi nå?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...