jm Startet 19.Februar.2007 Link til dette innlegget Startet 19.Februar.2007 (redigert) Har lastet ned og prøvd ut denne værtjenesten fra dette nettstedet: http://www.grib.us/. Et fantastisk fint verktøy for oss båtfolk. Så er spørsmålet: Har noen prøvd å laste inn grib-fil værdataene via mobiltelefonen til pc'en? Evt. hvilken type mobil bør man ha/tjenester? Det hadde vært fint, hvor som helst langs vår kyst å bare laste dem inn i laptopen.... (Ooobs. burde vært lagt inn under lignende emne som har gått tidligere) Redigert 19.Februar.2007 av jm (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 19.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2007 Har ikke prøvd via mobilen men filene er gjerne rundt 1MB pluss minus alt etter hvor stort område du velger. Burde jo gå greit men tar nok litt tid og du ikke har 3G telefon. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Sjøtummel Svart 19.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2007 Dersom du begrenser antall dager du vil "se" framover, intervallet mellom værbildene og hvor stort område bildet skal dekke så kan du komme langt bedre ut enn 1MB. Ulempen med bilder som dekke små områder er at du ikke har samme mulighet til å tolke værbildet selv. Dersom du ikke har kunnskapen til å lese de store værkartene, men skal bruke filene som en lokal værmelding for seilingsområdet ditt så er det ikke noe problem. For mitt eget bruk har jeg begrenset området GRIB-filene dekker til et ganske lite område ettersom de bildene jeg ser ikke viser kald- og varmfronter. Jeg vet heller ikke i hvor stor grad disse GRIB-filene tar hensyn til spesielle forhold langs kysten, og de er uansett ingen erstatning for lokale værmeldinger og kunnskap om å tolke skyer. Sitér dette innlegget Link to post
jm Svart 19.Februar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2007 (redigert) Enig i at dette må kun være et supplement til værvarslinga. Men det viser isobarlinjene i dei større trykksystema. Det tar nok ikke hensyn til lokale forhold. Her må man klart vurdere selv trakteeffekter, hjørneffekter, skyer ol.l. Men jeg er ikke helt fornøyd med værvarslinga langs kysten for oss båtfolk. Er vi ikke til stede der og da foran radio eller vhf, blir det litt verre å få med værmeldinga. Kunne evt. "reiseradioen" ha en litt mer seriøs værvarslingsdel for oss båtfolk hadde mye vært gjort. Irriterte meg for et par år siden da jeg seilte langs kysten. De kunne f. eks. melde "frisk bris", eller "noe vind". Men ikke noen om retning. Redigert 19.Februar.2007 av jm (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 19.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2007 De kunne f. eks. melde "frisk bris", eller "noe vind". Men ikke noen om retning. Reiseradioens værmeldinger er enkle saker, men det er pussig at for enkelte deler av norskekysten er den danske værmeldingen langt bedre enn den norske. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 21.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2007 (redigert) Før jeg glemmer det. Selv om formatet ikke er så anvendelig som GRIB-filer, så gir værkart som gjerne sendes over telefaks en veldig god oversikt. På faksformat tar dette kartet som regel godt under 100 kB. (Linken over er fra tyske Wetterzentrale som har lagt ut faksen fra den britiske værtjenesten MetOffice som legger ut slike kart i farger, men disse fargekartene har mindre format og mangler skala for å lese ut vindstyrke.) For å få en oversikt som gjør det mulig å se hvordan været utvikler seg så er det nødvendig å bruke kart som dekker et relativt stort område, og dette blir dessverre veldig store GRIB-filer dersom man skal laste ned data over mobiltelefon. Å bruke værfaksen for å få oversikt og begrense GRIB-filer til et lite område er en brukbar kombinasjon. Værfaksen er uansett et veldig greit hjelpemiddel å ha for hånden når man hører på værmeldingen (dersom man har kunnskapen til å lese noe ut av værkartene). Redigert 21.Februar.2007 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 13.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2007 Har lekt litt med UGrib programmet som lastes ned fra ugrib.us. Men en ting jeg stusser på er hvorvidt klokkeslettene gjelder for vår tidssone? Kunne ikke finne noe informasjon om dette. Noen som vet? Er jo ganske viktig å være sikker på dette om man skal basere seg på noe slikt Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2007 Dersom du kikker litt etter på klokkeslettene, står det UTC bak dem. Legg til 2 timer, så får du tidene i norsk sommertid. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
olews Svart 13.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2007 For det farvannet jeg seiler i er det en fin dansk tjeneste : http://ifm.frv.dk/index.asp?USER=PLEASURE Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
roaldbj Svart 19.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2008 Det er et par år siden jeg lastet ned GRIB-filer. Kan noen gi råd om hvilke nettsider som gir god oversikt over nord-atlanteren. Jeg hadde tidligere et eget program for å laste ned grib-filer med langbølgeradio, men fikk ikke noe orden på det. Hvilket program anbefales for å vise GRIB-filer etter at filene er lastet ned via internett? Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 19.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2008 Hvilket program anbefales for å vise GRIB-filer etter at filene er lastet ned via internett? Her er en Expedition LT. Har greitt kart, men har du kartbrikke (CMAP) viser det detaljer også. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
roaldbj Svart 19.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2008 Har lastet ned og prøvd ut denne værtjenesten fra dette nettstedet: http://www.grib.us/. Et fantastisk fint verktøy for oss båtfolk. Jeg har sett litt på dette programmet. Antar at blå fargetone indikerer nedbørsområde. Hvordan får jeg frem lavtrykks- og høytrykksnivå? Ser at det blir endel nedbør på sørlandet de kommende dagene - og mye vind. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 19.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2008 Takk GeirT.Det forundrer meg ikke at du var raskt ute med bistand. Jeg har inntrykk av at du jobber mye med GRIB-filer. Jeg må se å sette meg mer inn i dette. Takk for hjelpen så langt. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 19.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2008 Her er en Expedition LT. Har greitt kart, men har du kartbrikke (CMAP) viser det detaljer også. Jeg ser at ProGrib har en månedskostnad - Ugrib er gratis. Er det så store fordeler med ProGrib at det forsvarer lisensen (ca £20 per måned)? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 19.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2008 (redigert) Antar at blå fargetone indikerer nedbørsområde.Yepp, millimeter nedbør (regn) pr. timeHvordan får jeg frem lavtrykks- og høytrykksnivå?Oppe til venstre ser du dette for der du i øyeblikket har cursoren. Der vises også vindstyrke, vindretning og nedbør. Selv er jeg svært fornøyd med dette programmet, og prognosene stemmer rimelig bra. Lars H. Redigert 19.Mars.2008 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
roaldbj Svart 19.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2008 Takk Lars. Jeg ser at jeg får frem aktuelt lufttrykk ved å bevege kursoren på et spesielt område. Det ser ut til å bli et tøft vær på sør-vestkysten av Norge fremover. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 19.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2008 (redigert) Jo, jeg har brukt GRIB filer en stund. Og varslene er ganske pålitelige. Jeg henter grib filer kun fra saildocs ved å sende en email til dem. Får så jeg GRIB fil i retur. Det hele er gratis. Står en del om GRIB her. Geir Redigert 19.Mars.2008 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post
Krimart Svart 23.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 Av min erfaring fungerer GRIB godt bortsett fra ved ekstremvær. Desverre er det jo når det virkelig blåser mye vi gjerne vil ha pålitelig værmelding. Men som supplement til vanlig værmelding er det meget bra. Bruker selv meldinger fra www.weatheronline.co.uk (bla frem til sailing) på telefon, det funker greit. Slik jeg har forstått det bruker denne værtjenesten også automatisk genererte vindkart. Har ikke fått helt konstatert om det er identsike med GRIB-filene men det jeg har sett ser veldig likt ut. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 23.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 Krimart, jeg så litt på siden du viser til. Kan du gi litt informasjon om hvordan jeg eksempelvis finner grib filer fra nordatlanteren (Island - Vest-Norge)? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 23.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 Yepp, millimeter nedbør (regn) pr. timeOppe til venstre ser du dette for der du i øyeblikket har cursoren. Der vises også vindstyrke, vindretning og nedbør. Selv er jeg svært fornøyd med dette programmet, og prognosene stemmer rimelig bra. I tillegg, klikker du høyre museknapp får du et meteogram for stedet kursor peker på. (Standard er vel 2 dager, men prognosen kan utvides ved å klikke på meteogrammet) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 23.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 (redigert) Kan du gi litt informasjon om hvordan jeg eksempelvis finner grib filer fra nordatlanteren (Island - Vest-Norge)? Du får jo disse dataene med UGRIB også (eller lastet ned grib-filene fra grib.us om du har annen programvare). En annen god kilde til værkart for Nord-Atlanteren er det britiske Metoffice hvor du kan laste ned værfaks i sort-hvitt eller få oversiktskartene i farger på web. http://www.metoffice.gov.uk/weather/uk/sur...e_noscript.html (Om du vil kartene i en enkel boks med faner: http://www.metoffice.gov.uk/weather/uk/surface_pressure.html) Redigert 23.Mars.2008 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 24.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2008 Krimart, jeg så litt på siden du viser til. Kan du gi litt informasjon om hvordan jeg eksempelvis finner grib filer fra nordatlanteren (Island - Vest-Norge)? Hei, dette er ikke grib-fil viser som f.eks. grib.us, men en værvarslingstjenste som funker greit med mobil. Som sagt tror jeg at denne er basert på Grib-filer men er ikke sikker. Island: http://www.weatheronline.co.uk/marine/weat...n&WIND=g052 Norge vest: http://www.weatheronline.co.uk/marine/weat...n&WIND=g177 De har også en wap-tjeneste for eldre telefoner. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 24.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2008 Jeg likte godt adressene til Met Office som Sjøtummel la ut. Jeg sliter med å forstå betydningen av de noe korte med tykkere svarte linjene på disse værkartene. I forklaringen står det: Trough. An elongated area of relatively low surface pressure. The troughs marked on weather charts may also represent an area of low thickness (thickness trough), or a perturbation in the upper troposphere (upper trough). All are associated with increasing cloud and risk of precipitation. Men hva betyr dette på enkelt norsk? Jeg må ellers innrømme at værkartene for de neste 3 døgnene er nesten uforståelig for meg. Jeg må innrømme at vindmodellen til DMI er enklere for meg å forstå. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 24.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2008 Jeg likte godt adressene til Met Office som Sjøtummel la ut. Jeg sliter med å forstå betydningen av de noe korte med tykkere svarte linjene på disse værkartene. I forklaringen står det:Trough. [...] Men hva betyr dette på enkelt norsk? Det norske ordet er tråg (dårlig med norsk forklaring, men du har valget mellom gode på engelsk og fransk), og du finner en liten forklaring på de gamle nettsidene til Meteorologisk institutt. Du blir kanskje litt klokere om du leser om fronter (fremdeles på de gamle nettsidene, og det er ikke sikkert de blir liggende der for all framtid). Ettersom fronter ligger i tråg så kan du kanskje kalle de svarte linjene i værkartene til Met Office for "nestenfronter". De representerer gjerne en forstyrrelse i øvre luftlag og gjerne en liten vinddreining på havnivå. Værkart som kun viser vind er enkle å se på, men de gir lite inntrykk av hva som egentlig skjer. Vinden på havet er i hovedsak gitt av isobarene i et værkart, og har du lært deg å "se" vinden ut fra disse linjene så er det mye lettere å få oversikten i det store bildet. (Langs kysten kommer solgangsvind og gjør det hele litt vanskeligere.) Fronter finner du ikke tegnet inn på kart laget fra GRIB-filer, de må meteorologene eller deres avanserte dataprogrammer tegne inn. dermed er og blir værfaksene fra Met Office et veldig viktig hjelpemiddel for båtfolk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.