Jump to content

Termostat på Volvo 10Hk?

fram21

Recommended Posts

jeg har en fram 21 snekke. nå sitter det en 8-12 hk FM motor i den, type S2. men jeg skal bytte ut den her for blokka har gått, så er det bensin. så jeg har fått tak i en volvo penta 10 hk diesel.rimligere og mindre brannfare. men det er et problem det er saltvanns kjølt. derfor skal jeg bygge den om til ferskvanns kjølt med en sløyfe men jeg har ikke motoren enda men det er sikkert en termostat på den. men kan jeg bruke den samme? eller må jeg kjøpe en helt ny? og viss jeg må, hvor?

Du må bytte termostat. Med saltvannskjøling kan tempen maks ligge i underkant av 60 grader pga fare for saltkrystallisering. Dette er egentlig alt for lav temperatur for motoren. Med ferskvann kan du / må du bytte til en "vanlig" termostat rundt 80 grader. Dette liker motoren, men du må være påpasselig med en ordentlig rensing av kjølekanalene før du øker temperaturen og kjører frostveske. Mye gammel drit der som kan krystallisere seg og lage trøbbel.

Oso

jeg har lest en del om motorer og vet hvor varm dem skal være og ossen problemer som kan åppstå når en saltvannskjølt motor blir for varm. men visste ikke noe om termostatene. men er det mulig og få kjøpt bare en termostat et sted?

Har motoren gått som sjøvannkjølt må du beregne at du må nytt termostat lokk til termostathuset om dette er av aluminium, da det pleier å tæres av saltvannet og kan være vannskelig å få av uten å bli ødelagt.

Pleier å hjelpe å varme opp lokket slik at det slipper.

Nå kjenner ikke jeg til motoren din, men sjøvann er ikke noe metaller liker. Sjekk med din lokale Volvo forhandler i nærheten av deg, de har det meste av deler.

Redigert av Ubåtfender (see edit history)
hvorfor er det ikke alltid like lurt og bygge om til ferskvannskjøling? motoren går jo bedre og motoren tar ikke skade av saltet da må jo det være den beste løsningen?

Etter lang tid sjøvannskjølt, blir motoren oppspist innenifra Man vet da ikke vilken stand motoren er i om det er nokk gods igjen før vannet blander seg med olje og silynderene.

Sjøvannskjølt motor har mye kortere levetid kontra en ferskvannskjølt

Redigert av Ubåtfender (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...