fram21 Startet 19.Februar.2007 Link til dette innlegget Startet 19.Februar.2007 jeg har en fram 21 snekke. nå sitter det en 8-12 hk FM motor i den, type S2. men jeg skal bytte ut den her for blokka har gått, så er det bensin. så jeg har fått tak i en volvo penta 10 hk diesel.rimligere og mindre brannfare. men det er et problem det er saltvanns kjølt. derfor skal jeg bygge den om til ferskvanns kjølt med en sløyfe men jeg har ikke motoren enda men det er sikkert en termostat på den. men kan jeg bruke den samme? eller må jeg kjøpe en helt ny? og viss jeg må, hvor? Sitér dette innlegget Link to post
ooma Svart 19.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2007 Du må bytte termostat. Med saltvannskjøling kan tempen maks ligge i underkant av 60 grader pga fare for saltkrystallisering. Dette er egentlig alt for lav temperatur for motoren. Med ferskvann kan du / må du bytte til en "vanlig" termostat rundt 80 grader. Dette liker motoren, men du må være påpasselig med en ordentlig rensing av kjølekanalene før du øker temperaturen og kjører frostveske. Mye gammel drit der som kan krystallisere seg og lage trøbbel. Sitér dette innlegget Oso Link to post
Ubåtfender Svart 19.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2007 Her en tråd som er ganske grei for rensing av kjølesytemet. Har selv gjort samme jobben med en BMC 60 og lagt inn i bloggen min. Sitér dette innlegget bloggen min Link to post
Mulligan Svart 19.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2007 Kjøper du ombyggingsett til ferskvannskjøling fra Martec, så følger korrekt termostat med. Sitér dette innlegget Link to post
fram21 Svart 19.Februar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2007 jeg har lest en del om motorer og vet hvor varm dem skal være og ossen problemer som kan åppstå når en saltvannskjølt motor blir for varm. men visste ikke noe om termostatene. men er det mulig og få kjøpt bare en termostat et sted? Sitér dette innlegget Link to post
fram21 Svart 19.Februar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2007 hvor får jeg kjøpt en termostat til en motor som jeg har bygd om til ferskvannskjølt motor med sløyfe? folk sier jeg kan kjøpe hele sett men hvorfor det når jeg bare trenger termostaten? Sitér dette innlegget Link to post
Ubåtfender Svart 19.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2007 (redigert) jeg har lest en del om motorer og vet hvor varm dem skal være og ossen problemer som kan åppstå når en saltvannskjølt motor blir for varm. men visste ikke noe om termostatene. men er det mulig og få kjøpt bare en termostat et sted? Har motoren gått som sjøvannkjølt må du beregne at du må nytt termostat lokk til termostathuset om dette er av aluminium, da det pleier å tæres av saltvannet og kan være vannskelig å få av uten å bli ødelagt. Pleier å hjelpe å varme opp lokket slik at det slipper. Nå kjenner ikke jeg til motoren din, men sjøvann er ikke noe metaller liker. Sjekk med din lokale Volvo forhandler i nærheten av deg, de har det meste av deler. Redigert 19.Februar.2007 av Ubåtfender (see edit history) Sitér dette innlegget bloggen min Link to post
Ubåtfender Svart 19.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2007 (redigert) Disse har termostater om du vil gamble på at de passer, men anbefaler motorforhandler for din motor Redigert 19.Februar.2007 av Ubåtfender (see edit history) Sitér dette innlegget bloggen min Link to post
fram21 Svart 19.Februar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2007 passer bil termostater til snekke motorer? jeg har bygd om motorn min til ferskvannskjøling og leter etter en termostat. fant noen på biltema til bil. kan jeg bruke dem? Sitér dette innlegget Link to post
Espen C Svart 19.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2007 Det kan vel ikke være noe problem bare du velger en med riktig temp. Sitér dette innlegget Link to post
horg Svart 19.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2007 tja ,hvist du har mye flaks og vet hvilken driftstemp. motoren din skal ha, de enkleste er å dra til nærmeste merkeverksted (hvilken motor har du?) Sitér dette innlegget Link to post
fram21 Svart 19.Februar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2007 jeg har en FM motor nå type S2 men bytter den ut pga ødelagt blokk. bytter den til en volvo penta 10 hk. vet ikke helt ossn volvo det er. men skal teste en bil termostat viss det ikke går så går det ikke.. Sitér dette innlegget Link to post
fram21 Svart 20.Februar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2007 hvor mange grader går en volvo penta diesel 10 hk best på? kan skaffe termostater som får motoren til og bli 87grader 88, 89 90, 92grader. hvilken temperatur er best? Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 20.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2007 Det er litt avhengig om du har ferskvannskj eller saltv ?. Hadde nok gått for 87 selv dersom ferskvannskj. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
hifo Svart 20.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2007 3 nye emnet ditt ang thermostat... har lest at det er om å gjøre å starte minst mulig nye emner Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
fram21 Svart 20.Februar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2007 jeg driver og bygger om til ferskvann så defor jeg lurer. vet at saltvannkjøling da går motoren på mye mindre varme og at det ikke er bra for motoren så skades motoren ta saltet så jeg skifter. Sitér dette innlegget Link to post
fram21 Svart 20.Februar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2007 er ny her så prøver meg fram litt. Sitér dette innlegget Link to post
horg Svart 20.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2007 Hvilken motor har du md1b, md6a/b,har du md6a/b se;medlemssider>dok.arkiv>BP dok.arkiv>motorer,el. se tidligere tråd "Finn din gamle motor" der er det en link til VP, der du fritt kan laste ned manual til din motor Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 20.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2007 Gjør du en slik jobb lønner det seg alltid å montere inn en "strainer/sil" i ferskvannskretsen med en ventil før og etter. Da kan man samle opp og fjerne rustflak som løsner uten særlig tap av kjølevæske Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 20.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2007 Ikke bestandig det er lurt å bygge om til ferskvann men uansett sørg for å rens manifoilere og kjølekanaler skikkelig slik at du unngår mulig avleiringer. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
fram21 Svart 20.Februar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2007 hvorfor er det ikke alltid like lurt og bygge om til ferskvannskjøling? motoren går jo bedre og motoren tar ikke skade av saltet da må jo det være den beste løsningen? Sitér dette innlegget Link to post
Ubåtfender Svart 20.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2007 (redigert) hvorfor er det ikke alltid like lurt og bygge om til ferskvannskjøling? motoren går jo bedre og motoren tar ikke skade av saltet da må jo det være den beste løsningen? Etter lang tid sjøvannskjølt, blir motoren oppspist innenifra Man vet da ikke vilken stand motoren er i om det er nokk gods igjen før vannet blander seg med olje og silynderene. Sjøvannskjølt motor har mye kortere levetid kontra en ferskvannskjølt Redigert 20.Februar.2007 av Ubåtfender (see edit history) Sitér dette innlegget bloggen min Link to post
fram21 Svart 20.Februar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2007 skjønnte ikke helt hva du mente med det? viss den er i dårlig stand og den er veldig rusten innvendig så er det ikke lurt og bygge om? Sitér dette innlegget Link to post
Ubåtfender Svart 20.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2007 skjønnte ikke helt hva du mente med det? viss den er i dårlig stand og den er veldig rusten innvendig så er det ikke lurt og bygge om? Alle motorer ruster innvendig over tid, sjøvannskjølt ruster mer og raskere.. Sitér dette innlegget bloggen min Link to post
fram21 Svart 20.Februar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2007 Alle motorer ruster innvendig over tid, sjøvannskjølt ruster mer og raskere.. men da er det vell uansett smartere og bygge den om? motoren er ikke i dårlig stand men vil bygge den om før den går. (viss det er smartest) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.